Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: vand i stedet for lysning  (Læst 3155 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Spoton

• Passiv bruger
vand i stedet for lysning
« Dato: 12 Maj , 2012, 13:42 »
Jeg har hørt man kan teste for levende kyllinger ved at putte æggene i en spand vand, hvordan kan man det?
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D

Offline Rudy

• Bruger
Sv: vand i stedet for lysning
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2012, 13:49 »
Lys rugeæg, vandprøven er IKKE entydig. Alt efter luftblærens størrelse (om korrekt fugtighed under rugning eller ej) vil æg flyde eller gå til bunds. Der KAN være levende kylling i begge tilfælde.
Enkelte gange ses tydelig vippen i vandet (når kylling bevæger sig i ægget) men så er vi helt henne ved 17.-18. dag, og man skal absolut ikke tage rugeæg i vand senere, for hvis hinden er hakket itu, så drukner kyllingen.
Lys rugeæg, så kan befrugtning konstateres på 4. - 5. eller 6. dag alt efter lys eller mørk skallede æg. Det er trods alt betydelig før og meget mere sikker end vandprøven helt henne ved 16. -17. - 18. dagen.
Vandprøven kan komme til sin ret ved meeeget tykskallede æg, da nogle mener det blødgør skallen, og kyllingen har lidt nemmere ved at hakke sig ud.

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2012, 14:06 »
Tak for svar, men kan kyllingen godt være død selv om ægget flyder?
Grunden til jeg spørger er, at pæren i min lille rugemasine sprang for nogen dage siden og jeg ved ikke hvor længe den havde stået, æggende var ret kolde, jeg skyndte mig selvfølgelig at få varme på igen, men jeg er meget i tvivl når jeg lyser æggene om der sker noget derinde.... de skal klække i morgen eller mandag
2.3 Legbarfarvede Orpington, 1.7 Guld/sortsømmet Sebright, 1.3 sølv/sortsømmet Sebright  1.4 Maran, 0.7 Dværg wayandotter, 0.2 Araucana, 0.1 Gammel Dansk Hønsehund, 0,1 Jack Russel,  1.1 huskat, 2.0 Varmblod, 0.1 Welsh sec. D

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2012, 14:12 »
Om rugeæg går til bunds eller flyder, påviser ikke om der er tale om død eller levende kylling.

Under nævnte omstændigheder, er lysning svær hvis der skal tjekkes liv. Man skal have lys rugeæg rigtig mange gange.

Og så tæt på klækning ville jeg hverken lyse eller tage æg i vand, men blot give det hele fred, med nu, korrekt temperatur og fugt.

NB: Rugeæg tåler normalt godt afkøling op til 8-10 måske lidt flere timer uden der er mærkbar forringet resultat.

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 12 Maj , 2012, 14:33 »
Så krydser jeg fingre og håber!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 12 Maj , 2012, 14:38 »
Jeps, der er ikke andet at gøre /o

Held og lykke med de nye kyllinger.... og lad os endelig høre om resultatet ;)

Offline Spoton

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Maj , 2012, 10:18 »
Så er der kommet én kylling i morges!

Grunden er, at jeg efter den første lysning (6. dag) måtte kassere 2 æg, desuden havde jeg en skruk som havde ligget på et enkelt æg nogen dage, hende skulle jeg have flyttet og lagt på de æg jeg havde samlet fra, så det ene æg puttede jeg i maskinen og det er så det eneste der har overlevet, resten gik til.
Jeg håber den enlige kylling kan integreres hos dem der forhåbentlig klækker på søndag under skrukken.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 17 Maj , 2012, 15:02 »
Det er jeg sikker på den kan.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk