Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Update høne med lukkede øjne  (Læst 10106 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lundy

• Passiv bruger
Sv: Update høne med lukkede øjne
« Svar #15 Dato: 15 Maj , 2012, 11:58 »
Du har nok ret.... Vi tagernok alligevel ingen drastiske beslutninger før torsdag, hvor vi er hjemme til at observere lidt mere på den...

Og så har hunden da lidt selskab så længe:)
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 16 Maj , 2012, 19:05 »
mere nyt i sagen....

igår da jeg kom hjem fra arbejde, stod hanefar pludselig og hang med fjerene, har aldrig oplevet så hurtigt et skift i en hønes helbred:( Dagen inden havde der intet været at mærke!!

han stod med det ene øje lukket og mistænkte jo straks, at den anden havde smittet ham...

han kom også indenfor i buret og på pencilin behandling, lidt af en opgave, for vi har aldrig rørt ved ham før, andet end når han er gået i seng om aftenen, og vi sniger os til at ae lidt:)

idag ringede jeg til forhandleren, hvor vi har købt vores hybridhøns, for at høre, om han havde erfaringer med noget lignende..

svaret var, at de fik en omgang pencilin sprøjtet udover sig, det sted hvor han købte dem, og så oplevede han ind imellem, at det skete det med øjnene, jeg måtte komme og få min høne byttet... (lidt en anderledes tilgang til dyr, end den vi lige har, men sådan er det jo, hvis det er industri høns)

Han sagde også, at hvis det var det, han mente, så kunne den ikke smitte... hjemme igen fra arbejde idag, kunne vi heldigvis se, at hanefar var i bedring:) det er helt sikkert ikke det samme med de to høns... hønen lukker begge øjne ret ofte, hans det ene var fuldstændigt lukket igår, og idag er det tydeligt, at der render snask ud af det.. så tænker, vi er ude i en omgang øjenbetændelse..

lige et par spørgsmål til sidst:

hvis han er i pencilinbehandling, ville I så stadig isolere ham fra de andre??
Der render jo fire forvildede høns rundt ude i haven, og mangler deres anfører..

puha, det er frygteligt, når hønsebasserne er syge... og ganske fantastisk, når der så rent faktisk er bedring at spore:) det gælder kun hanen, hønen har det uændret omend den klart bærer præg af, at den synes det er røvsygt at være burhøne for et par dage...
Louise

1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #17 Dato: 16 Maj , 2012, 19:17 »
Jeg er dybt chokeret over at høre om den behandling af høns - så forargeligt >:(

Jeg håber virkeligt, at alle dine syge kommer sig igen...og hvis hønen er utilfreds med forholdene, er det faktisk rigtig godt. En meget syg høne står bare..og står- og er fløjtende ligeglad med, hvor den står...desuden søger en syg høne heller ikke selskab.

Jeg ville ikke isolere hanen, hvis han var min - nu er han i behandling, og har der været smittefare, så er de andre allerede smittet.

Rigtig god bedring.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 16 Maj , 2012, 19:26 »
ja... blev også selv noget paf... men bagefter tænkte jeg nu også, at hvor er man bare naiv ind imellem... hybridhøns er jo industri dyr, jeg brød mig nemlig ikke om at høre, at de alle har fået en omgang pencilin på den ene eller anden måde for at booste dem... her går jeg og smider det æg ud, som hønen på pencilin stadig lægger hver dag, fordi vi ikke skal have mad med medicinrester...
men så er jeg da blevet så meget klogere, så fremover må vi finde et andet sted at handle høns..

tror du, jeg bare kan lade hønen leve videre med de der lukkede øjne??
nu hvor jeg har set, hvor dårlig hanefar var, så virker hønen jo bestemt ikke synderligt syg... og får jeg den byttet (!!!), ved jeg jo godt, at livet ender for den...

åh altså, og de høns skulle "bare" bo i haven og levere æg til os... der burde følge en advarsel med, de går jo lige i hjertet på en:)
Louise

1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 16 Maj , 2012, 19:39 »
Her er et bud på hvad du kan gøre.
Øjenbetændelsen kan skyldes virus eller bakterier. Penicillin virker kun på penicillinfølsomme bakterier ikke på virus og modstandsdygtige bakterier. Du kan altså ikke regne med at penicillin beskytter mod smitte til de raske høns.
Du kan begræns smitterisiko  ved at isolere de syge fra de raske. Du skal isolere dem fysisk og så skal du vaske hænder og bruge håndsprit før og efter kontakt med de syge dyr.
Håber du kan bruge dette.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Lundy

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 16 Maj , 2012, 19:59 »
tak for rådene:)

det er jo ligesom, når ungerne er ramt... altså menneskeungerne...

der har været klar bedring at spore i løbet af idag, igår kunne øjet slet ikke åbnes, idag er det åbnet mere og mere, så vil umiddelbart tænke, at pencilinen har hjulpet...
Louise

1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand