Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dag 21 uden tegn på liv - hvad nu?  (Læst 11951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jeskasper

• Passiv bruger
Dag 21 uden tegn på liv - hvad nu?
« Dato: 11 Maj , 2012, 14:42 »
Hej alle,

I dag har vores danske dværglandhøne ligget på 7 Welsumer og et landæg i 21 dage. Der er endnu ikke tegn på at nogle kyllinger er ved at bryde ud.  :'( Hun har ligget meget stabilt på æggene og jeg skulle mene at hun hele tiden har holdt dem varme. Hvor længe skal jeg vente inden jeg tager æggene fra hende?  ??? Jeg har ikke udstyr til at lyse dem og har ikke prøvet med vandprøver og andre ting, da jeg er bange for at kylligerne vil drukne hvis der er en sprække i skallen.
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Dag 21 uden tegn på liv - hvad nu?
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2012, 14:45 »
lys jeg bruger bare en kraftig lommelygte, prøv det er sjovt og jeg blev bare mere forviret, og lidt afklaret på nogle

vand drukne?? hvad har du at miste!!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2012, 14:49 »
Hej alle,

I dag har vores danske dværglandhøne ligget på 7 Welsumer og et landæg i 21 dage. Der er endnu ikke tegn på at nogle kyllinger er ved at bryde ud.  :'( Hun har ligget meget stabilt på æggene og jeg skulle mene at hun hele tiden har holdt dem varme. Hvor længe skal jeg vente inden jeg tager æggene fra hende?  ??? Jeg har ikke udstyr til at lyse dem og har ikke prøvet med vandprøver og andre ting, da jeg er bange for at kylligerne vil drukne hvis der er en sprække i skallen.

Nu skrukken har lagt 3 uger, så betyder det ikke så meget med 2-3 dage mere. Hvis nu...osv.
Som nævnt længere oppe i tråden, så prøv med en kraftig lygte når det er ved at blive mørkt.
Klog beslutning mht. vandprøven, nu det er 21. dag, for som du selv er inde på, så drukner de hvis hinden er brudt.

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2012, 15:31 »
For at undgå at gå og vente i 21 døgn,uden at vide lidt om slutresultatet , så lyser jeg altid æggene efter 7-10 døgn.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2012, 15:57 »
Tak for svarene - jeg prøver med en lommelygte i aften. :)
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2012, 16:29 »
Har du talt den dag med, hvor du lagde dem under hønen ?? hvis du har så er du en dag forud, og har altså først dag 21 i morgen, det er en meget almindelig fejl at begå, og vil altså rykke på klækningstidspunktet et helt døgn

Jeg håber du har kyllinger i morgen, men de kan godt lade vente på sig, så tag det roligt lidt endnu.

Et sted her på forum er der link til lysning af æg,, så du ved hvordan de skal se ud inden i på dag 21... til venstre i menuen, er der et link til rugning, og der er tegninger der kan anskueliggøre hvordan
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2012, 16:42 »
Jeg har oplevet at klækningen godt kan svinge 1 - 2 dage, så jeg håber du får kyllinger i morgen.  *k *k
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2012, 21:10 »
Tak for jeres svar, og nej, Ina - jeg har da glemt at den første dag ikke skal regnes med - så det er nok først i morgen. Mht. at lyse æggene, så har jeg lige prøvet at tage en lommelygte og lyse igennem nogle frisklagte æg, her under aften. Lyset skinner lige igennem dem og ægget lyser nærmest rødt. Jeg har så prøvet med alle de æg der ligger under hønen og uanset hvordan jeg gør, så slipper der stort set intet lys igennem - er det fordi de er fyldt op af kyllinger?
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2012, 21:11 »
Ja, det er det. Jeg *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 12 Maj , 2012, 00:01 »
Du kan sikkert se en luft lomme i den ene ende af dine rugeæg og resten er kylling så nu er det spændende men bedst hvis du giver hønen fred til at klare resten,,,,
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 12 Maj , 2012, 00:17 »
Uha, det med at tælle rugedage igen.

Skal vi ikke blot være enige om, at hvis rugningen er startet på en lørdag, så skal normalfordelingen for klækning være på en lørdag 3 uger senere.  ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 12 Maj , 2012, 08:44 »
Nu er vi nogle som venter spændt  8) på at høre hvor mange kyllinger , som er på vej ud  /o . Eller allerede er ude  :P
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #12 Dato: 12 Maj , 2012, 10:29 »
Tak for jeres svar, og nej, Ina - jeg har da glemt at den første dag ikke skal regnes med - så det er nok først i morgen. Mht. at lyse æggene, så har jeg lige prøvet at tage en lommelygte og lyse igennem nogle frisklagte æg, her under aften. Lyset skinner lige igennem dem og ægget lyser nærmest rødt. Jeg har så prøvet med alle de æg der ligger under hønen og uanset hvordan jeg gør, så slipper der stort set intet lys igennem - er det fordi de er fyldt op af kyllinger?

Har også tidligere bemærket forvirring omkring det at tælle 21. dage frem :)  så det er altså ikke kun dig Jes Kasper som det kan gå galt for :)

Men husk altid, at det først er efter 1. døgn af der kan kan sættes "flueben" eller "done" ved  at man har overstået 1. dag helt ;).

Jeg plejer at sige til folk, når jeg vejleder, at det er så nemt, høns ruger 3 uger, altså klækning sker (efter normalen) når man når frem til ugedagen som de er lagt, blot 3 uger fremme /o.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Maj , 2012, 10:42 »
mine marankyllinger begyndet først at klække på 23 dag... ja det må være mig det talte forkert ;D
 dag 25 kom den sidste. Lommelygte er ok til at lyse  æg med.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline jeskasper

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Maj , 2012, 12:10 »
Stadig intet nyt fra kyllingefronten. Har været ude at se til hende og æggene og der er ingen sprækker og endnu ingen pippen. De har bare at komme inden tirsdag - der skal jeg til udlandet i 4 dage. Jeg synes ikke nabokonen skal have fornøjelsen af det hele. :)
0,1 dv Welsumer
0,1 dv danske landhøns