Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ringmærkning af kyllinger.?  (Læst 4267 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
Ringmærkning af kyllinger.?
« Dato: 10 Maj , 2012, 19:23 »
Hvornår kan man ringmærke sine høns/kyllinger.? Jeg har fået 2 hold Kyllinger, og vil gerne kunne se forskel på dem så jeg ved præcis hvornår de er klækket..

Eller det er måske ikke så vigtigt at vide.? Bare man ved måneden eller hvad.?
Med silkehønen Magda :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ringmærkning af kyllinger.?
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2012, 21:03 »
Man sætter ringe på, når de er så store, at de ikke taber ringen, men selvfølgelig også inden de bliver så store, at man ikke kan få ringen på. Det er som regel mellem 6 og 8 uger. Men du må bare holde øje med dem. Især hos silker er man tit nødt til at sætte både hane- og hønering på alle dyrene, for oftest kan man ikke se forskel på kønnene, før de er så gamle, at man ikke længere kan sætte ringe på. Når man så kan se kønnet, klipper man den "forkerte" ring af.
Det er ikke så vigtigt, at du har den præcise fødselsdato på dine høns. For mit eget vedkommende gælder dog, at jeg har helt styr på dyrenes alder, jeg mærker kyllingerne ved klækningen, og holder så styr på hvilke ringe de forskellige kuld får.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline michellep

• Passiv bruger
  • Lille Magda
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2012, 21:14 »
okay. Hmm høne og hane ring havde jeg ikke tænkt mig at sætte på. bare en ring så jeg vidste hvilket hold de var fra..

Men de to jeg har nu er der kun 5 dages forskel på. Så der kan man vel bare sige de er fra Maj måned 2012.

Og næste hold så er fra juni-juli måned 2012..
Så har de jo en ca. alder.?
Med silkehønen Magda :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2012, 21:26 »
Ja, det kan du sagtens.
Jeg troede, du mente ringe fra DFfR.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik Helms Madsen

• Passiv bruger
  • HHM
    • Lidt nye haner
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2012, 21:54 »
Er der nogle regler for hane - hønering. Venstre ben til  det ene og?

Man sætter ringe på, når de er så store, at de ikke taber ringen, men selvfølgelig også inden de bliver så store, at man ikke kan få ringen på. Det er som regel mellem 6 og 8 uger. Men du må bare holde øje med dem. Især hos silker er man tit nødt til at sætte både hane- og hønering på alle dyrene, for oftest kan man ikke se forskel på kønnene, før de er så gamle, at man ikke længere kan sætte ringe på. Når man så kan se kønnet, klipper man den "forkerte" ring af.
Det er ikke så vigtigt, at du har den præcise fødselsdato på dine høns. For mit eget vedkommende gælder dog, at jeg har helt styr på dyrenes alder, jeg mærker kyllingerne ved klækningen, og holder så styr på hvilke ringe de forskellige kuld får.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2012, 22:33 »
De behøver ikke sidde på et bestemt ben, men husk at vende ringen på hovedet, så den er nemmere at læse når man står med dyret i hænderne.

Nogle sætter ringen på et bestemt ben for at kunne se hvilken stamme de kommer fra uden at skulle have fat i dyret og checke ringnummeret. Så venstre ben kunne være stamme et og højre ben kunne være stamme to.
Så kan man sige ud fra hvilket ben ringen sidder på om den kommer fra stamme et eller to.

Nogle vil helst have haneringen på venstrebenet og høneringen på højrebenet, men det er op til folk selv hvad de helst vil og hvilket system de har lavet.

Farveringe er fine til at se foreskel på dyrene og findes i mange farver pluds at de både kan sidde på højre og venstre ben, så den samme farve kan bruges to gange.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen