Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bilkyndige: Hjælp tak :)  (Læst 5389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Bilkyndige: Hjælp tak :)
« Dato: 10 Maj , 2012, 16:50 »
Mon nogen kan hjælpe med et bilspørgsmål:

I marts 2011 blev begge mine forhjulslejer skiftet på aut. værksted i forbindelse med årligt service. I sidste uge havde jeg bilen til årligt service på et nyt værksted og den fik nye bærearme og ny stabilisatorarm. Da jeg kom hjem:

1) Bilen havde samme snurende lyd, som da forhjulslejerne røg sidste år.
2) Rattet sider nu skævt, så Nissanmærket hælder til siden når jeg kører lige ud.

Bilen er en Nissan Almera fra 2001 der har 180.000 på tælleren med fuld servicebog. Forhjulslejer blev skiftet sidste år ved 150.000 km. Værstedet bekræfter i dag, at forhjulslejet i venstre side er kaput og skal skiftes, de synes vi skal reklamere hos det tidligere værksted eller få det skiftet hos dem til fuld pris.

Mht. til det skæve rat: værkstedet har skilt bremserne og smurt dem, og de siger de har sporet hjulene på 2 hjul som er standard. De kan godt se at rattet nu sidder skævt, men vil have 1100 kr. for en 4 hjulssporing.

Spørgsmål:

1) Er det normalt at et forhjulsleje kun holder 30.000 km? Så vidt jeg ved har det ikke været skiftet før. Vi købte bilen i 2004 da den havde gået 66.000 km. Skal vi reklamere til det andet værksted, og hvad er sandsynligheden for at de vil skifte det?

2) Skal vi betale 1100 kr. for en 4 hjulssporing? Rattet sad ikke skævt da vi afleverede bilen, og selv om de burde have lavet det første gang de havde bilen, og det havde kostet 1100 kr. i første omgang, synes jeg det virker underligt at jeg skal betale pengene nu, hvor jeg konstaterer at rattet sidder skævt?

Tak for gode råd, hvis I kan hjælpe /o.

« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 18:55 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Bilkyndige: Hjælp tak :)
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2012, 17:07 »
er du medlem hos fdm, så få dem til at gøre noget.
forhjuls lejer bør klart holde noget længer end 30.000, og du bør i det mindste kun betale ½ pris.
med hensyn til sporingen, har du bedt dem om det, har den slidt dæk skæve, ellers har de lavet (lort)i den, hvis du ikk har gode anbefalinger af den mekaniker vil jeg finde en anden. der er nok af dem.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2012, 17:12 »
hvis du ikke har bedt værkstedet om at spore din bil er det ualmindeligt frækt bare og gøre det. Forhjulslejerne burde ikke allerede være slidte, men de kan ha været af dårlig kvalitet selv om de er skiftet på aut værksted. At rattet sidder skævt betyder ikke noget som sådan, udover at det er irriterende og kigge på.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2012, 17:16 »
nyere biler kan melde abs/esp fejl hvis rattet ikk står lige, samt lave kuk i en hastighedsbestemt hjælpestyring. men nok ikk på den gamle potte

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2012, 17:23 »
Men rattet har eger eller hvad det hedder, så nu sidder de jo også skæve, så rattet er også irriterende at holde på. Der er "buler" i rattet, indrettet til tommelfingrene der griber om rattet ved ligeudkørsel, så det er pænt irreterende at holde på rattet nu. Det er aldrig sket før. Nej, jeg har ikke bedt dem om at spore bilen. Jeg har blot afleveret bilen til service, og så regner jeg med at jeg får den tilbage i samme/bedre stand end da jeg afleverede den. Jeg ser det som en fejl at rattet sidder skævt, men det mener I ikke? Jeg synes bare 1100 kr. for at få mit rat til at sidde lige igen er mange penge :(. Se billedet. Det er ikke mit, men rattet er det samme og det ligner fuldstændig sådan som rattet sidder nu for at bilen skal køre ligeud. Billedet er hentet her:

Googles billedresultater

Jeg må prøve at ringe til det gamle værksted og spørge om forhjulslejet, men jeg tror nu ikke at de vil gå med til at skifte det u/b.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2012, 17:28 »
Øh, er det måske fordi putterne legede en lille smule med den? ::)
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 17:35 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2012, 17:40 »
Øh, er det måske fordi putterne legede en lille smule med den? ::)
Det skal de dog ikke have skyld for... Selv om jeg fandt en god indtørret araucanaklat på en af selerne på bagsædet, da jeg gjorde bilen hovedrent i sidste uge ::). Mens jeg gjorde bilen rent kom en del høns hen for at kigge ind på de fine sæder, gearstang m.m.... Faktisk kiggede de med så lang hals, at jeg blev nødt til at lukke dørene under rengøringen, da jeg ellers nok ville have haft små fjerede hjælpere inde bilen...
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2012, 18:02 »
Ja, de er temmelig mekanik-interesserede :o. Men du HAVDE betalt og det var altså DINE HØNS på gerningstidspunktet ;D.
I øvrigt noget svineri med bilen. Har værkstedet SET rattet?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2012, 18:22 »
@Tanja- Grøn høne vil gerne invitere dine hønsebasser på sightseeing i en stor Audi med privat chauffør og læderindtræk - her kan man skide, så meget man lyster (mener Grøn Høne ::))

Jeg er meget lidt bilkyndig, så ingen hjælp herfra.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Høns i haven

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2012, 18:34 »
At man laver bremser på en bil har ikke noget med en sporing at gøre. Og rettet skal sidde lige efter en sporing. Ellers vil den heller ikke kunne synes igen. Og så hjælper det jo heller ikke på rettet hvis de sporer baghjulene også. Så undrer mig lidt over du snakker om ekstra 1100kr for en 4 hjulssporing ?.
Tror de er ved at tage røven på dig, for at være helt ærlig.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2012, 18:53 »
Jeg er på herrens mark her....  Har lige diskuteret lidt med den bedre halvdel, og glemt at oplyse om, at bilen har fået skiftet stabilisatorarm og bærearm. Min mand mener ikke bilen er blevet sporet, så det nok er derfor de vil have penge for at spore den siger han.

Jeg mener at rattet bare skal være i samme position som da jeg aflverede den, men jeg har ikke forstand på det. Jeg gider faktisk ikke betale 1100 kr. for det efterfølgende, det synes jeg lyder som "røvenderi"... men igen... jeg har ikke forstand på det, og er helt på herrens mark her.
Venlig hilsen Tanja

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2012, 18:54 »
tanja selv du kan kigge på dine fordæk og se efter om de er slidt jævnt yderste og inderste del af slidbanen.  hvis det er jævnt slidt, har de nok snarere ødelagt din sporing, og ellers sporer man kun hvis man udskifter styrekugler/bærekugler eller andet i de foreste hjulophæng, det kræver så ikk alverden jeg plejer at gøre det med et målebånd, en forhjuls trækker skal spore toe out ca 2-4 mm

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2012, 18:57 »
hvis du ikk får gjort noget vil dine for dæk blive slidt skævt =ødelagt men det skulle de ha gjort som en selfølge når de skifter bærearm, og dermed indregnet i prisen, det andet er sjusk og dårligt håndværk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2012, 19:00 »
tanja selv du kan kigge på dine fordæk og se efter om de er slidt jævnt yderste og inderste del af slidbanen.  hvis det er jævnt slidt, har de nok snarere ødelagt din sporing, og ellers sporer man kun hvis man udskifter styrekugler/bærekugler eller andet i de foreste hjulophæng, det kræver så ikk alverden jeg plejer at gøre det med et målebånd, en forhjuls trækker skal spore toe out ca 2-4 mm
Der var intet i vejen før service, men på 2. dagen efter service begyndte forhjulslejet at larme voldsomt og jeg bemærkede at rattet sad skævt. Det så jeg ikke da jeg kørte hjem fra værkstedet med bilen, ligesom den heller ikke larmede fra forhjulslejet. Vi prøvede at skifte til et andet sæt dæk, men det hjalp overhovedet ikke. Rattet sidder stadig skævt og lejet larmer selvfølgelig stadigvæk. Vi skiftede derfor tilbage til de dæk der sad på bilen under service. Bilen står på værkstedet som har set på den i dag, så jeg kan ikke gå ud og måle noget lige nu. Vi kørte selv en tur med mekanikeren som bekræftede at lejet var kaput, og så sagde han at bilen åbenbart måtte have brug for en 4 hjulssporing til rattet, selv om dette ikke var normalt.
Venlig hilsen Tanja

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #14 Dato: 10 Maj , 2012, 19:03 »
lyder nu som noget der er raslet løs  eller modstand hvis lejet er helt kaput , så vil den være meget underlig i bremsen