Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor gamle skal kyllinger være før de kan lukkes sammen med andre høns  (Læst 16450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BONDERØVEN 2

• Passiv bruger
 :) har lige fået lovning på kyllinger af mine favorithøns. sort sølvsømmet wyandot.mit sørgsmål er hvornår man kan lukke kyllinger og skrukhøne sammen med resten af hønsene .

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Er det en af dine nuværende høns, der er skruk ?
En fremmed høne med kyllinger vil have det noget sværere ved at blive puttet ind i flokken. Da ville jeg lade dem se hinanden an i et stykke tid, hvor hun var beskyttet i et skrukbur & så lade dem mødes i haven til at begynde med.
Er det en af dine egne, er problemet næppe så stort, men holdningerne er alligevel noget forskellige. Nogle lader dem skrukke sammen med de andre høns, nogle holder dem adskilte i flere uger.
Selv har jeg haft et skrukbur i haven hvor de har kunnet mødes med de andre hver eftermiddag frit i haven & så er de af sig selv på et tidspunkt begyndt at gå til ro med de andre.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Egen skruk i egen gård/hus, selv med tilførte kyllinger (under forudsætning af at skrukken adopterer dem) er normalt ikke et problem.

Hvo den som kommer skruk eller kyllinger for nær. Selv en hane (eller en hund/kat) vil blive sat på plads.

Så, som Stella skriver, er det afgørende om skrukken er din egen, og endvidere om hun i så fald har adopteret de tilførte kyllinger.
Mvh
Erik Andersen

Offline BONDERØVEN 2

• Passiv bruger
tak for gode svar.det er høns fra egen gård.jeg tror jeg vil lade dem gå for sig selv det første stykke tid og så lade dem komme ind til de andre.

Offline MKold

• Passiv bruger
hopper lige med her...
Jeg har kyllinger gående i et bur for sig selv, uden høne. Hvor store/gamle skal de ca være før jeg kan vove at sætte dem ind til hønsene? De er næsten 5 uger nu.
Mvh Marianne
0.2 New hampshire
0.2 Vorwerk
0.2 Guldrandede wyandot
0.0.4 Skånske blomsterhøns
0.0.4 New hampshire

Offline mew.

• Passiv bruger
Jeg er også med på sidelinien:) jeg har kyllinger gående i skrukbur inde i gården. Hvis/når man lukker dem sammen hvordan undgår man så at de store spiser startfoder (eller voksefoder) til den tid...?

Offline Hønsene på Bakken

• Passiv bruger
Jeg har haft kyllinger med deres mor gående i lille skrukhus+gård inde i hønsegården. Jeg lod morhøne og kyllinger komme ud i hønsegården da de var 4 dage gamle, uden de andre høns. Da de var 6 dage lod vi de tre andre madammer komme ind og hilse på de små. De gloede og gloede, og andet skete der ikke. Sådan fortsætter vi i noget tid endnu. Det er gået rigtig fint. Men de store høns havde jo også et par dage til at kigge lidt på kyllingerne inde i kyllingegården. Vi har desværre måtte aflive vores hane Øjvind, så jeg ikke hvordan en hane vil reagere på de små kyllinger...
8 dejlige kyllinger - køn endnu ukendt
0.1 Farverolle (Irma)
0.1 Lille blandingshøne (Punky)
0.1 Brahma (Bakker)
0.2 Sussex (Maude - mor til 8 kyllinger, Vera - skruk!)
1.1 Dejlige katte (Misse og Bombom)
0.1 Hængebugsvin (Afrodite)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Uha.

Der er mange overlappende tråde lige nu om skruk og kyllinger.

Men kort sagt. Generelt er der ikke problemer med at have en skruk til at ruge i huset sammen med andre høns (vær dog opmærksom på at andre høns har en tendens til at droppe æg hos den rugende høne efter hun er gået i gang med rugning. Det er uheldigt da disse æg vil have en anden termin end skrukkens egne æg). Skrukken vil forsvare kyllinger med næb og klør overfor andre høns og haner.

Har skrukken været taget fra ifm rugningen, skal der holdes noget øje med hvordan det går, når skrukken, og kyllingerne, sættes ind til resten af flokken. Normalt vil det ikke give problemer at sammenføre, da skrukken vil sætte alt og alle på plads ift kyllingerne. Der kan dog være tilfælde hvor meget dominante individer (høns eller haner) ikke kan holdes på plads af skrukken. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
M.h.t. at undgå, at de store spiser kyllingernes mad, kan en flise eller plade placeret oven på mursten eller træklodser eller hvad man nu har, i en højde så kyllingerne, men ikke de voksne høns, kan gå under, løse problemet. Foderet skal under flisen/pladen, forståes.

Offline mew.

• Passiv bruger
Tak !! Det var smart med maden.