Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvorfor har jeg mistet mine kyllinger  (Læst 9737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Diana

• Passiv bruger
hvorfor har jeg mistet mine kyllinger
« Dato: 10 Maj , 2012, 08:06 »
hvorfor har jeg mistet mine små kyllinger, nu har jeg kun 2 kyllinger tilbage af de 14 kyllinger jeg havde ...

øøh.. symptomer ?? de havde ikke mange symptomer umildbart så de ''friske'' nok ud. de var begyndt at få fjer... men de dun de havde tilbage strittede lidt... men lige inden de dør får de meget svært ved at styre deres ben og vinger så de tumler lidt rundt inden ''de falder om''

de havde ikke diarre ...

hvad er der gået galt??
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline madsen

• Passiv bruger
Sv: hvorfor har jeg mistet mine kyllinger
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2012, 08:17 »
Det kunne godt lyde som hønselammelse, med den beskrivelse du giver.
Ja - det er rigtig ærgeligt, når sygdom rammer kyllinger.  *t
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2012, 09:12 »
De dør da ikke af sig selv af hønselammelse tror jeg ikke.

Lyder mystisk.....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2012, 09:17 »
Mit første hold kyllinger i år gik også til. Blev syge og begyndte at dø, da de var nogle uger gamle. Jeg ringede og snakkede med en dyrlæge, og hun mente at det var en virus eller bakterie af ukendt art, og ikke en af de gængse fugle-sygdomme. Jeg aflivede de resterende kyllinger, og vaskede alt af i virkon-s, og har haft 2 hold kyllinger siden uden nogen sygdomme. Pointen er, at nogle gange er man bare uheldig og får noget sygdom i besætningen. Så hvis du kan bruge virkon-s rådet er du velkommen. Det er trist når sådan noget sker, men jeg valgte at være konsekvent og få udryddet skidtet, (og de sidste kyllinger) inden de skulle ud de voksne høns i hønsegårdene.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2012, 09:28 »
De dør da ikke af sig selv af hønselammelse tror jeg ikke.

Lyder mystisk.....
Jo, de gør - det kan tage kortere eller længere tid.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2012, 13:48 »
Hvad er det for en race er det en af dem der er modtagelig for hønselammelse,det lyder som om det er det

Jeg har en race der er modtagelig,så de halve af mine kyllinger i den race dør på samme måde,da jeg nægter at vac. men håber jeg kan avle mig ud af det.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 13:52 Fra walter »
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Diana

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2012, 17:11 »
Hvad er det for en race er det en af dem der er modtagelig for hønselammelse,det lyder som om det er det

Jeg har en race der er modtagelig,så de halve af mine kyllinger i den race dør på samme måde,da jeg nægter at vac. men håber jeg kan avle mig ud af det.
. Har ren maran, blanding imellem maran og araucana og en blanding imellem hvid italienere og maran ... Det er så blandingen imellem hvid italienere og maran de er alle døde ... Og så en enkelt blanding maracana

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline Diana

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2012, 17:18 »
Så skal jeg lige høre kan de godt være smittet med hønselammelse allerede fra æggestadie??? For har ikke haft voksen høns og slet ikke sammen med dem her da de har haft sær tilladelse til at bo i stuen pga. Det svingende vejr skifte ... De har boet rent og dagligt fået skiftet Vand og foder ??? Jeg forstår det simpelthen ikke ...
 :'( :'(

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2012, 17:31 »
Det ved jeg faktisk ikke - men her har vi også "kun" haft hønselammelse hos Maran.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2012, 17:53 »
da Maran åbenbart er modtagelig kommer det nok der fra,daMareks bliver smittet igennem luften og er i støvet i hønse huset er det meget svært at undgå *t *t
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2012, 18:05 »
Er der nogen der kender forklaringen på at netop racer med fjer på fusserne er så modtagelige for Mareks? Her gik Araucana- og Marankyllingerne i samme bur men ingen Araucana fejlede noget.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2012, 18:06 »
Jeg ved nu ikke, hvor slemt det er med Mareks hos Maran. Nu har jeg da haft dem i en del år, jeg har aldrig vaccineret, og jeg har 7-9-13 aldrig haft Mareks.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

• Gæst
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2012, 22:01 »
Stort set alle de opdrættere, som jeg har kendskab til i udlandet, Vaccinere deres Maraner i mod Mareks.

NB: Jeg gør det også selv, for at sikre værdifulde avlsdyr, med et godt resultat.

J.C.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 22:05 Fra Jørn Clevin »

Zoro

• Gæst
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2012, 22:16 »
Så skal jeg lige høre kan de godt være smittet med hønselammelse allerede fra æggestadie??? For har ikke haft voksen høns og slet ikke sammen med dem her da de har haft sær tilladelse til at bo i stuen pga. Det svingende vejr skifte ... De har boet rent og dagligt fået skiftet Vand og foder ??? Jeg forstår det simpelthen ikke ...
 :'( :'(
@Diana.

Hvis der på ruge æggene feks. er fjerkræstøv, fra oprindelses besætningen, så kan Mareks virus sagtens følge med.

NB: Mareks virus spredes blandt med støvet, hvor det ligger og forputter sig, og lige pludseligt slår til, i en ellers helt rask kyllinge flok.

J.C.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 11 Maj , 2012, 07:23 »
Når man vælger at vaccinere sine dyr mod Mareks, skal de vaccineres som daggamle, de må ikke gå med andre dyr før efter en vis alder. Dette betyder, at kyllingerne skal maskinudruges, og man afskærer kyllingerne fra en naturlig opvækst hos en skruk.
For mig er det vigtige parametre, når jeg vælger vaccinen fra.
Jeg ved, at man også i den franske maranklub går meget op i at avle sig ud af problemer med Mareks fremfor at vaccinere.
Har jeg særlig "værdifulde" rugeæg, vælger jeg altid udrugning hos en skruk, hvis jeg da har en skruk, for det giver næsten altid 100 % klækning.
Når jeg vælger også at bruge min rugemaskine simultant med, at jeg lader mine skrukker ruge, skyldes det, at jeg på den måde kan kombinere det bedste af to verdener, jeg får flest mulig kyllinger, og kyllingerne får den bedst mulige opvækst, nemlig sammen med en skruk.
Problematikken kendes også hos de fodbefjedrede dværge (sabelpoot), hvor bl.a. Majbritt Ø. her fra forum fortæller, at man kan avle sig ud af problemet med Mareks, men at det er uhyre svært at finde dyr fra ikke-vaccinerede stammer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk