Når man vælger at vaccinere sine dyr mod Mareks, skal de vaccineres som daggamle, de må ikke gå med andre dyr før efter en vis alder. Dette betyder, at kyllingerne skal maskinudruges, og man afskærer kyllingerne fra en naturlig opvækst hos en skruk.
For mig er det vigtige parametre, når jeg vælger vaccinen fra.
Jeg ved, at man også i den franske maranklub går meget op i at avle sig ud af problemer med Mareks fremfor at vaccinere.
Har jeg særlig "værdifulde" rugeæg, vælger jeg altid udrugning hos en skruk, hvis jeg da har en skruk, for det giver næsten altid 100 % klækning.
Når jeg vælger også at bruge min rugemaskine simultant med, at jeg lader mine skrukker ruge, skyldes det, at jeg på den måde kan kombinere det bedste af to verdener, jeg får flest mulig kyllinger, og kyllingerne får den bedst mulige opvækst, nemlig sammen med en skruk.
Problematikken kendes også hos de fodbefjedrede dværge (sabelpoot), hvor bl.a. Majbritt Ø. her fra forum fortæller, at man kan avle sig ud af problemet med Mareks, men at det er uhyre svært at finde dyr fra ikke-vaccinerede stammer.