Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Farver på stor Sussex  (Læst 5000 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
Farver på stor Sussex
« Dato: 08 Maj , 2012, 23:44 »
Jeg faldt over en annonce på G&G med Sussex kyllinger i stor i følgende farver: sort/hvid - gul/sort - trefarvede - røde - sølvgrå
Har aldrig hørt om de tre sidstnævnte i stor race! Kan det passe (er de race godkendt farver)? Eller er de bare meget sjældne?   ???
Louise Strømvig
1.9.15 Sussex Lys Stor, 0.0.18 Orpington Gul/sort sømmet, 1.2.11 Wyandotter Stor guld blå/randet, 0.1 Labrador, 1.1.2 Chihuahua, 2.1 UdeKat (rottefangerne :)), 1.0 Traver, 0.2 New Forest. Godt man bor på landet :)

Offline kvb

• Passiv bruger
Sv: Farver på stor Sussex
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2012, 06:00 »
Alle de nævnte farver er godkendte, men som du selv skriver, så almidelige som de hvid-sorte og til dels gul-sorte. Jeg vil dog ikke mene, at de trefarvede er umulige at finde og ligeledes ses også de sølvgrå jævnligt på udstillingerne. De røde derimod er ret sjældne, men der var faktisk 2 udstillere med rød-sort col dværgsussex på LU i 2011
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Louise Strømvig

• Passiv bruger
  • Nyder livet på landet!
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2012, 08:24 »
Super tak. Så vil jeg ikke tøve med at blive skrevet op til et par kyllinger af hver farve :)
Louise Strømvig
1.9.15 Sussex Lys Stor, 0.0.18 Orpington Gul/sort sømmet, 1.2.11 Wyandotter Stor guld blå/randet, 0.1 Labrador, 1.1.2 Chihuahua, 2.1 UdeKat (rottefangerne :)), 1.0 Traver, 0.2 New Forest. Godt man bor på landet :)

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2012, 17:10 »
http://www.feathersite.com/Poultry/CGP/Sussex/BRKSussex.html

Der er osse andre spændende farver på vej. Og efter lidt rygter jeg har hørt vist osse nogen her i Danmark der leger lidt med farver :)

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2012, 21:57 »
Ja, der er farver nok at vælge blandt. I DK er jeg dog ret sikker på, at hverken de hvide, de brune eller hvid-perlegrå (coronation) er godkendte, men det kan de selvfølgelig altid blive.

Herhjemme har jeg gang i nogle gul-blå col og har (indtil nu) i år fået 3 kyllinger af denne farve, som muligvis bliver præsenteret til sussexklubbens hønsedag. Så ja der er nogen, som har gang i noget andet  ;)

En del af farverne kan også ses på http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Sussex
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2012, 09:51 »
De 3-farvet, er det også dem man kalder "porcelænsfarvet"? Synes det er sådan rimelig sjældent at man ser dem??
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2012, 12:07 »
?? :P
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2012, 12:40 »
Den korrekte betegnelse er brun sort/porcelænsfarvet for de trefarvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub