Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Redningsprojekt burhøns  (Læst 6953 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Redningsprojekt burhøns
« Dato: 08 Maj , 2012, 23:32 »
Tjekkede lige EB for at se om der var noget jeg var gået glip af i dagens løb, og faldt over dette lille indlæg (et emne vi har diskuteret tidligere herinde):

http://ekstrabladet.dk/kup/kaeledyr/article1755512.ece
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Redningsprojekt burhøns
« Svar #1 Dato: 09 Maj , 2012, 07:20 »
Ja, fint med fokus på emnet, vi må håbe at det får folk til at ønske at betale lidt mere for deres æg.
Michael (Nielsen) linkede til artiklen i Shouten i går, så hvis du når at læse der, kan du finde lidt kommentarer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2012, 08:09 »
Det er rigtig godt at det er havnet på Ekstrabladet - de er gode til at sætte fokus på den slags ::) ;). Jeg kan se på Lina's Næsby Hønseri Facebook side, at der nu er 692 der synes godt om siden, mod ca. 140 i går og en hurtig sammentælling viser, at Lina nu har mere end 100 bestillinger på burhøns.
Næsby Hønseri

Måske er det en spæd begyndelse til en organisation som
Britsh Hen Welfare Trust ?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2012, 00:21 »
Så nu hellere at vi helt undgik burhønsene.

Det ville være bedre at der ikke var nogen at 'redde' end diverse redningsprojekter som selvfølgelig hjælper de få individer som nyder gavn af redningen, men som i det store hele stadig forslår som 'en skrædder i helvede' - tror jeg det hedder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2012, 01:57 »
Jeg tror faktisk at det har en meget stor pædagogisk effekt at folk bliver konfronteret med de stakkels kræ. Der er i hvert fald INGEN af min familie eller omgangskreds, der var uberørt efter mødet med mine "grydeklare" høns direkte fra burene. De gik alle over til økoæg :D. Jeg talte også meget om dem på jobbet og flere spurgte til deres fremskridt i livet som høns. Jeg tror at "vi hønsefolk" går meget galt i byen når vi mener at alle har taget stilling til landbrugets produktionsmetoder. Rigtigt mange byboere tror jo at det er helt OK hvis det er lovligt...... Den gode ven, der hjalp mig med at hente burhønsene, er musiker - og verdensfjern. Han blev så dårlig alene over de fortvivlede skrig i hønseriet at han måtte forlade stalden og gå ud til bilen og kaste op. Han havde bestemt ingen holdning til hvor hans morgenæg kom fra. Det fik han så :o.
Angående at "støtte" producenterne ved at købe deres aflagte høns for en ti'er per styk og så et par kræ mere i rabat - dén tror jeg ikke på. Vores lokale burhønseri gør det udelukkende fordi den lokale spejdertrop tjener pengene ved at hjælpe med. Og befolkningen omkring har tidligere købt til "suppehøns". Resten bliver kværnet til minkfoder.
Når folk så har haft aflagte burhøns bliver det næste hold jo ofte nogel "pæne" racehøns. Så det er da meget godt.

Men ja, jeg så også hellere at vi helt undgik burhønsene - og bøjlesøerne - og staldkøerne osv.
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 02:04 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2012, 07:19 »
Men ja, jeg så også hellere at vi helt undgik burhønsene - og bøjlesøerne - og staldkøerne osv.

HØRT og skrabehøns for den sags skyld også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2012, 07:45 »
Jeg så også gerne at burhøns og andre sølle produktionsdyr helt blev afskaffet, men det sker næppe inden for overkommelig fremtid.

Jeg tror at oplysning for forbrugerne kan hjælpe med til at reducere antal af buræg en lille smule. Sikkert ikke meget, men måske lidt. Jeg følger med på diverse fora, og her er der mange eksempler på folks uvidenhed. En skrev, at en af hans venner fx ikke kunne drømme om at spise et æg uden stempel på - det var direkte ulækkert.

På Ekstrabladets debat om artiklen vedr. Linas projekt er der en der skriver:
Helt enig, men i supermarkederne er det jo normalt ikke ordet 'Buræg' der fremhæves på pakkerne. Istedet står der noget i retning af 'Friske æg' eller 'Danske æg', og så tror folk åbenbart at disse æg er gode nok. Folk er simpelthen for nemme at snyde, eller også er det fordi folk gerne "vil" snydes, bare for at spare lidt småpenge. Selv køber jeg kun æg hvor der enten står 'Skrabe-æg', 'Frilands-æg' eller 'Økologiske æg' på pakken. ... Så debatøren her bliver jo også snydt, da han tror skrabeæg kommer fra skrabende, glade høns /d.

Debatten kan følges her: Debat om burhøns
« Senest Redigeret: 10 Maj , 2012, 08:09 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2012, 08:26 »
Puha det er en grim ting med de kære burhøns. Men så længe nogen køber dem så er der jo burægsproducenter :'(.

Jeg selv købte buræg før i tiden. Men for et par år siden var der et program med Jamie Oliver i tv hvor han viste de forskellige forhold forhold for de forskellige typer høns. Der var også om slagtning af kyllinger og voksne høns. Puha mn skal være hjerteløs for ikke at blive påvirket.

Fra den dag købte jeg kun og kun frilandsæg og økoæg. Jeg kunne slet ikke klare tanken om de forhold de stakkels burhøns havde. Og vi er glade for æg her så min lokale spar gik fra 6stk økoæggebakker til 10stk hahaha /o jeg kom jo flittigt. Jeg har engang også kommet hjem med 12 øko æg jeg havde givet 40 kr for og kæresten rystede på hoved. Jeg måtte jo være skør det er bare æg? Nej der er mere til det end en hvid skald med indhold. Æggene er jo betydeligt bedre og jeg sover squ bedre om natten når jeg køber økoæg.

Vi har så nu endelig selv fornøjelsen af 1.4 landhøns og hvor er deres friske æg bare top klasse! De farver maden og smager af mere ;D..

Jeg holder heller ikke min mening for mig selv hvis nogen vil tage ægge snakken med hoved inde i køleskabet over i spar. Jeg holder på min mening, men når det er sagt så kan jeg godt se at for nogen (mange) er det jo PRISEN som de ser og hvorfor give en halv gang mere for æggene. Så det med priser er til burhønsenes bagdel... ::) :-\ /d
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2012, 09:25 »
ja nu lever vi jo i et nærigt land hvor smarte mobiltelefoner, og nyt tøj vægter tungere en anstendighed, omkring hvad vi putter i munden. og jeg finder jo jerrres burhønse pjat latterligt, hvis vi skulle snakke dyrevelfærd. kan man jo ikk snakke høns pr m2, men hvor mange høns kan arealet bære i sin biodevisitet, samt hvor små bure og hønsegårde vi vil byde vore egne høns

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2012, 09:28 »
Prisen tja tjo, den tror jeg ikke på, for prøv at kig på hvad folk ellers stopper i indkøbskurven.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 10 Maj , 2012, 09:57 »
Prisen tja tjo, den tror jeg ikke på, for prøv at kig på hvad folk ellers stopper i indkøbskurven.
Jeg tror at prisen er altafgørende for mange. Når jeg står i kø i Brugsen er det tydeligt at se, at det er prisen på varen der gås efter: Den billigste mælk, buræg, discountmayonnaise, tomater og discount toastbrød. Ikke økologisk mælk, økologiske æg, K-salatmayonnaise, Levebrød eller danske tomater hvis de marrokanske er billigere.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 10 Maj , 2012, 09:59 »
Og lidt kager, slik, øl, en avis, et ugeblad (eller 2) og smøger ved kassen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 10 Maj , 2012, 11:42 »
Og lidt kager, slik, øl, en avis, et ugeblad (eller 2) og smøger ved kassen.
Nemlig, og når der skal være råd til det, så købes der jo billigere varer ;), og bevares, det ER dyrt at købe økologisk: 6 økologiske æg i Irma koster 20 kr mens 15 buræg koster 25 kr. hos Superbest. 1 liter øko-mælk i Irma koster 11 kr mens 1 liter alm. mælk koster 6 kr. i Netto osv. Der er mange der ikke er villige til at undvære lidt kager eller ugebladet, frem for at støtte dyrevelfærd eller danske gartnerier. Hvor mange køber fx de danske champignoner med jord på roden, frem for de polske der er rodskårne? Ikke mange tror jeg, fordi de danske er 5 kr. dyrere og skal renses.

Så længe lovgivningen tillader burhønseri, tremmegrise osv., så længe vil der være købere til produkterne uanset oplysning - MEN - hvis der kom lidt mere fokus på emnerne, ville det helt sikkert omvende nogle få procent, og det er, i mine øjne, bedre end slet ingenting.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 10 Maj , 2012, 11:44 »
P.S. Brugsen har i denne uge tilbud på Änglamarks økologiske flødeis til bare en 20'er for en liter. Dét er et godt tilbud alle har råd til, og det er en ganske glimrende is. Jeg har købt et lille lager til det bliver sommer (og hvis det ikke bliver det, så spiser jeg bare isen alligevel ;D).
Venlig hilsen Tanja