Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hornfisk - hvordan gøres de til en attraktiv spise.  (Læst 1958 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ncj

• Bruger
Sv: Hornfisk - hvordan gøres de til en attraktiv spise.
« Svar #15 Dato: 08 Maj , 2012, 16:49 »
De skal bare skrabes,og udbenes. /o
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 08 Maj , 2012, 21:18 »
Til alle jer der panere dem. Flår i dem først? Eller spiser i skindet? Man kan selfølgelig også pille skindet af efter de er stegt men det er jo typisk heri at "den gode smag" sidder i. Ikke i skindet som sådan, men mere det yderste lag som æg, mel og smør er stegt.

Jeg tror det er smag og behag. Skindet kan spises men skindet og så den grå stribe kød der sidder langs sidelinien virker lidt olieholdigt (fedt) og det vælger jeg at pille fra for at spise det rene hvide kød.

Her er hornfisk iøvrigt altid blevet brugt som madding i det efterfølgende år. Det er kun få gange jeg har spist dem.

Madding til hvilken slags fiskeri? Jeg formoder vi taler bobleflådfiskeri, eller?

Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 08 Maj , 2012, 21:27 »
Madding til hvilken slags fiskeri? Jeg formoder vi taler bobleflådfiskeri, eller?

Ja, primært fiskeri med bobleflåd. Både efter ørred og hornfisk og enkelte gange efter aborre.
I mange år fangede jeg kun hornfisk med hornfisk (som agn).
Men jeg har også brugt det til fladfisk og torsk. Da jeg var dreng fangede vi også geder på hornfiske strimler, hvis vi ikke kunne (eller gad) få fat på agnfisk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 08 Maj , 2012, 21:49 »
Tak for indspil Danny. Tror jeg smider nogle stykker i fryseren til senere brug som madding.  ;)

Jeg brænder lige et par feriedage af som jeg ikke nåede at holde i det gamle ferieår, så var ved kysten 2½ time midt på dagen. 10 af de grønbenede blev det til, alle taget på et lille kystblink. Der var utroligt mange fisk i dag. I næsten hvert kast bed/slog de til blinket, men det var heldigvis ikke dem alle der bed på. ;D

Og så fik jeg også en enkelt havørred. Den var dog noget bitte, gætter på 12-14 cm. Utroligt at den kunne gabe over to af krogene på blinket. Nå, men den blev nænsomt befriet fra krogene og sat tilbage i sit rette element.
Mvh
Erik Andersen

Offline ncj

• Bruger
« Svar #19 Dato: 08 Maj , 2012, 22:02 »
Jeg er begyndt at bruge silkekrogen når jeg fisker efter hornfisk,man undgår forkert krogning som rygkrogning. /o
Mvh
Niels-Chr.

Offline magr

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 08 Maj , 2012, 22:06 »
Hornfisk - det spiser man da rullet sammen om lidt dild, kogt i vand med peber og laurbær, og så med citron-sauce og nye kartofler - det er vidunderligt!

Min livret....
1,3 araucaner
0,1 skånske blomsterhøns
0,1 kobber maran
0,1 tyrkisk van - kat
3,1 børn
1,0 mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #21 Dato: 08 Maj , 2012, 22:07 »
Jeg er begyndt at bruge silkekrogen når jeg fisker efter hornfisk,man undgår forkert krogning som rygkrogning. /o

Jeg har læst om den men har ikke afprøvet den.
Mvh
Erik Andersen

Offline ncj

• Bruger
« Svar #22 Dato: 08 Maj , 2012, 22:10 »
Jeg gjorde også store øjne først på sæsonen i Middelfart havn , men det virker perfekt,og så er det jo knap så farlig når man står skulder ved skulder på kajen ;)
Mvh
Niels-Chr.

Offline Jesper Arnecke

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 08 Maj , 2012, 22:21 »
Jeg har smagt det to gange og begge gange var det grillet - og det var godt nok lækkert! - Selv om jeg hader de ben, så er de jo noget nemmere at finde og pille ud med den farve de har ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #24 Dato: 08 Maj , 2012, 22:34 »
Grill - ja det var jo også et alternativ. Må hellere ud og fange lidt flere til fryseren. Dagens fangst blev foræret til familie.
Mvh
Erik Andersen