Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klækning af Maran æg  (Læst 12193 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Klækning af Maran æg
« Dato: 06 Maj , 2012, 19:25 »
Jeg har 4 racer Jersey Kæmper, Sumatra, Brahma og Maran og jeg har efterhånden lavet nogle hold kyllinger.

I de fleste af rugningerne har der været æg med fra alle racerne. Æggene er i samme maskine, så de har fået samme "behandling".

Maran æggene har været dem hele tiden, med den største befrugtning og største klække resultat. Der er ikke gjort noget specielt  med dem.

Så teorien om at Maran æg skulle være sværere end andre æg til at få til at klække holder ikke stik her hos mig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
Sv: Klækning af Maran æg
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2012, 19:53 »
Hvilken fugtighed har du kørt med Lene?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2012, 20:30 »
Jeg har ikke vand i maskinen de første 18 dage, så der har der faktisk været mellem 19 - 35 % under de fleste af rugningerne.

Også op på 60-70 % fra 18. dagen af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2012, 20:54 »
OK... så har maranerne jo faktisk klækket fint ved forholdsvis lav fugtighed... det er meget godt at vide at de kan det!  ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2012, 22:00 »
Jeg har også altid "tør ruget" mine Maran æg og har heller ikke haft problemer med dem, overhovedet. Så jeg har længe haft den holdning at det var "ammestue snak" når folk siger at Maran kyllinger har svært ved at klække på grund af den tykke skal.

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2012, 23:31 »
Jeg tror nu der er mange der tørruger maranæggene, men de fleste hæver fugten til 80-90 stykker ved klækning...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2012, 23:37 »
Jeg har lidt maranæg i maskinen (6 stk efter at have fjernet 2 blanke). De ligger sammen med brahma og araucana. De køres ved 40-45 % fugtighed (maskinen er indstillet til 40 % men klarer ikke at holde %-en nede, lige nu siger den faktisk 48) og skulle hæve til ca 60 % på dag 18.

Så jeg er da lidt spændt på hvordan det går med dem.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2012, 23:44 »
Så jeg har længe haft den holdning at det var "ammestue snak" når folk siger at Maran kyllinger har svært ved at klække på grund af den tykke skal.

Danny

Så vidt jeg ved er det hinden der er tyk/sej...og derfor at fugten skal være høj.
Mine maranæg er ikke så tykskallede, men det er nu mest fordi de ikke er så gode til at få ædt skaller.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2012, 07:33 »
Anders P. som har avlet maran her i DK siden 90'erne, har erfaret, at hinden i maranæg kan være meget sej. Når han ruger maranæg, vælger han at lægge æggene i lunt vand i 4-4½ minut på 18. dagen for at blødgøre hinden. Han fortæller, at det har forbedret klækningsprocenten væsentligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2012, 20:51 »
Anders P. som har avlet maran her i DK siden 90'erne, har erfaret, at hinden i maranæg kan være meget sej. Når han ruger maranæg, vælger han at lægge æggene i lunt vand i 4-4½ minut på 18. dagen for at blødgøre hinden. Han fortæller, at det har forbedret klækningsprocenten væsentligt.

Det gjorde jeg også ved mine sidste år med fint resultat.
I år har jeg ikke gjort det, til gengæld har jeg klækket i min nye maskine, hvor fugtigheden er nemmere at styre. Der har jeg også haft et super fint resultat... Så jeg synes egentlig heller ikke de er mere krævende en andre racer.
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2012, 21:25 »
jeg har maran og nogle balndingsæg i maskinen(maran- arucana) i dag d. 22 dag  1kylling klækket 1 på vej resten er befrugtet men ingen pip ...  håber der kommer flere  er nu lidt bekymret, mon jeg har regnet datoen forkert? ??? fugtigheden er også hævet på 19.dag og de har været i vandet på 18.  hvor de rystede fint...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2012, 21:26 »
Følger interesseret med på sidelinjen. Jeg har 10 maranæg under skruk (ca 10 dage henne).
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Maj , 2012, 17:38 »
så er de begyndt at klække, efter mange gange lysning fandt jeg et æg med brudt hinde men ingen liv i, pillede skallen af og der lå den fin og velkskabt marankylling med... hjernen halvvejs ud... og de siger høns ingen hjerne har(kyllinge hjerne osv- om den var på vej ind eller ud vides ikke,  ;), ej spøg til siden kyllingen var død... hvad skete der lige med sådan misdannelse? venter fortsat på 3 måske 4  stk... det er jo dag 23 i dag...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline RLauridsen

• Passiv bruger
    • Grøntsagspigen
« Svar #13 Dato: 18 Maj , 2012, 10:06 »
Vi har nu 12  maranæg til at ligge under en skruk Welsumer , og vi glæder os til kyllinger. Hun gjorde det rigtig fint sidste år med en lille flok Sussex.
Nu læser jeg så det her indlæg og tænker om alle de forholdsregler med fugtighed også gælder når de ligger under en skruk, eller om det kun er i maskine ?
Med Venlig Hilsen
Randi

0.4 Welsumer, stor Rustrød.
0.0.2 Dværg wyandot, guldhalset

karina dj

• Gæst
« Svar #14 Dato: 18 Maj , 2012, 10:59 »
Skrukken skal nok klare det, det kan kun være det bedste at ha' sine æg under en skruk... uanset æggets oprindelse får du bedste klækkeresultat  /o