Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tykke skellede ben?  (Læst 10151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brianito

• Passiv bruger
Tykke skellede ben?
« Dato: 02 Maj , 2012, 21:34 »
Jeg har et spørgsmål/problem som I sikkert kan hjælpe med..

Sidste år anskaffede jeg mig nogle dejlige høns, welsumere og kochin..
De har fået "rene" welsumer afkom og et par af blandet race.

Alt afkommet er fra sidste år, og skiller sig ud fra flokken ved at have tykke skellede ben. Det er ikke særligt kønt, men det ser ikke umiddelbart ud til at genere dem?

De høns jeg købte, har alle stadig fine ben, så det må være noget de pådrager sig som kyllinger i min hønsegård?

Håber I kan hjælpe!

Mvh
Brian
1.6 Sebright guld sortrandet
0.1 Sebright, sølv sortrandet
0.5 Bantam, hvid med sort hale
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Tykke skellede ben?
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2012, 21:37 »
Har du et billede af benene ?

I mine øre lyder det lidt som kalk ben...men hva ved jeg - har ikke haft høns så længe...
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2012, 21:58 »
Det lyder som kalkben ja. Men lad os se et billede :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2012, 22:32 »
En artikel om  Kalkben
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=19
Jeg vil tilføje til artikle at bare almindelig vaselin fra matas eller madolje smurt på benene en gang  om ugen + lugtløspetroleum (tip fra  fru Vedel /o) eller madolje på siddepinde hjælper overraskende meget og er gift fri.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24496.0
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2012, 22:49 »
Alt afkommet er fra sidste år, og skiller sig ud fra flokken ved at have tykke skellede ben. Det er ikke særligt kønt, men det ser ikke umiddelbart ud til at genere dem?

De høns jeg købte, har alle stadig fine ben, så det må være noget de pådrager sig som kyllinger i min hønsegård?

Det er næsten helt sikkert kalkmideangreb, som kan behandles som allerede anvist af Ann og Signe. Man kan også købe sig fattig i Nix creme på apoteket, men regelmæssig behandling med de billigere produkter vil normalt kunne klare problemet.

Det undrer mig dog lidt at det er afkommet der er angrebet mens forældredyrene går fri.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2012, 22:55 »
Det lyder nu mærkeligt at de ældre ikke har det så...det er somregel dem man først ser ramt af kalkmiderne  ???

Billeder billeder  /o

Offline Brianito

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2012, 07:26 »
Det lyder meget som kalkben :-(.
Det må være kommet ind i "bestanden" da jeg anskaffede mig en Kochin til at ruge sidste år. Den har ruget alle "kyllingerne" ud og nu jeg tænker over det undrede jeg mig også over at dens ben ikke var så pæne da jeg købte den (så kan man lade være med at købe høns uden at kende til sygdomme som kalkben mm.. øv).

Kan den mon have smittet kyllingerne da de stadig var små?... Der er vel en grund til at de "gamle" ikke er angrebet?

Her er et par billeder:

Først den gamle hane med pæne ben:

Så en af de nye, med knap så pæne ben:

...hvis jeg får dem helbredt.. hvordan sørger jeg så for at problemet ikke opstår igen? Hvordan fjerner man den mide fra hønsegården?
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2012, 07:58 »
Det er helt sikkert kalkben, og det er med nærmest 100 % sikkerhed skrukken, der smittede kyllingerne. Jeg lærte netop for nylig, at det oftest er en skruk, der smitter kyllingerne.
Du kan sprøjte dyrenes ben med Staldchok eller tilsvarende, og så smøre løbene i vaseline, helosan eller ganske enkelt dyppe deres løb i madolie.
Du skal fortsætte behandlingen med fedtstof indtil løbene er pæne igen.
Den gode nyhed er, at det kan behandles, men du skal være vedholdende.
Du kan også pensle siddepindene med lugtløs petroleum, det tørrer hurtigt, og forhindrer diverse mider i at overleve der.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2012, 08:02 »
Og et godt tip er at købe hovfedt til heste istedet for den dyre vaseline  /o

Men jeg ville nu osse give d eældre en omgang  ;)

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2012, 08:25 »
Jeg give profylaktisk en om gang med  vaseline eller helosan 1-2mån mellem rum til alle høns, det et til at  overskue så længe antallet er under  5 ::)
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2012, 08:33 »
Og et godt tip er at købe hovfedt til heste istedet for den dyre vaseline  /o

Super godt tip  /o  Jeg har da masser af hovfedt, men havde slet ikke tænkt på at bruge det  ::)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2012, 12:50 »
Du har fået rigeligt med råd til hvordan du slipper af med miderne og dem som er angrebet milt vil få pæne løb igen, men hvis de er så slemme, som hanen bliver de ikke kønne igen og det bedste vil måske være at få lagt nogle kyllinger til og erstatte dem der er hårt angrebet.

Vi solgte også dyr til en der fik problemer med kalkben og alle på nær dem fra os af blev ramt af miderne. Hun ved ikke hvorfor dem over fra os af ikke blev ramt og det ved jeg heller ikke. Hun havde også fået nogle kyllinger ud af dem over fra os af og de blev ikke ramt så hårdt, som de andre. Så ved ikke hvordan det går til, men er bare glade for at vi ikke har problemet.
Måske noget arveligt ved blodet ligesom nogle mennesker ikke har problemer med myggestik.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Brianito

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2012, 22:18 »
Tak for de mange gode råd.
Jeg må nok sortere et par af de hårdest angrebne fra og forny med nogle kyllinger, selvom det er lidt sørgeligt :-(.
Hvor kan man købe hovfedt, lugtløs petroleum og staldshok?
0.2 Bantam, sort
0.2 Bantam, naturfarvet

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2012, 23:04 »
Hovfedt og staldshok får du i land og fritid, lugtfri petroleum i netto. Der går det under navnet lampeolie mener jeg det er  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 03 Maj , 2012, 23:23 »
Først den gamle hane med pæne ben:

Han har ikke pæne ben. Han har måske mindre grimme ben, men han er helt klart angrebet af kalkmider. Skællene lige over fødderne og halvvejs op ad løbene stritter og det skal de ikke.

Der er vel en grund til at de "gamle" ikke er angrebet?

Det er de så alligevel. Måske tager det længere tid for kalkmiderne at 'ødelægge' benene på ældre dyr da skellene er ældre og formentlig stivere. ??

...hvis jeg får dem helbredt.. hvordan sørger jeg så for at problemet ikke opstår igen? Hvordan fjerner man den mide fra hønsegården?

Jeg tror ikke du kan fjerne miden fra hønsegården. Når du får hønsene helbredt (ikke hvis), så skal du holde øje med om der er nogen tegn på angreb, og behandle med det samme hvis du ser tegn. Derudover er det en god ide at give hønsene en gang madolie på løbene med jævne mellemrum for at tage miderne i opløbet (selv før der er tydelige tegn på angreb).
Mvh
Erik Andersen