Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Klipning  (Læst 1863 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
Klipning
« Dato: 02 Maj , 2012, 12:54 »
Jeg har flere spørgsmål vedrørende klipning.

1. Mine gule orpington æg er desværre ikke rigtigt befrygtet. Lavede kyllinger på samme høns og hane sidste år. Men ved lysning var det ikke kyllinger i et eneste af de 10 æg. Det er kun deres anden sæson, med æg så havde jo regnet med bedre statestik i år end sidste år.
Tænker om hønsene måske skal klippes bag i? Har læst at nogen anbefaler at gøre dette på høns med stor fjerdragt. Men hvordan og hvor meget. De er kommet sig efter en betændelsessygdom og har været friske i små 14 dag så ville jo gerne snart tage rugeæg fra.

Så har jeg set billeder som folk herinde har kommenteret med at næb trængte til at blive klippet... Men igen hvordan og med hvad. Og de billeder jeg har set var det kun overnæb, men jeg har en høne hvor det er undernæbet der er flere mm længere end overnæb.

Og til sidst så lige om i klipper negle på jeres høns???? Hvis med hvad og hvor meget???

Håber i har en masse kommentarer og evt. billede indlæg til svar!!
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Trine K. H.

• Passiv bruger
Sv: Klipning
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2012, 22:20 »
Hey Orpington folk har i ikke noget indput??
0.1 Løwchen, 1.1.12 Gul orpington, 4.20.40 blandede hvide og rødsadlet italienere, 1.1.2 dværg hængebugsvin,  1.1 shetlænder, 0.0.1 fjordbølle og 0.1 fantastisk pigebarn på 5.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2012, 22:30 »
Jeg klipper altid avls-Orpington bagi. Ved hanen fra kloak og ned efter, ved hønen fra kloak og op efter, dog ikke de stive hale fjer.
Man kan se om der er klippet nok af, ved at stryge dun ind mod kloak, dækker dun ind over kloak, så skal der selvfølgelig klippes mere af. Det er ret enkelt at gøre.
Sørg for der ikke er stabbe der stikker.

Næb kan klippes med en alm. saks. Hold næbet sammen (så tungen er inde ;) ) og klip det af overnæb der går for langt frem.

Negle tages lidt. Her er det om at passe på ikke at komme for langt ind. Man kan evt. se over en kraftig lampe (måske en æglyser er god) hvor meget man kan klippe af.

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2012, 09:11 »
Hej.

Jeg plejer at klippe deres negle med en hundenegletang/klipper. Kan købes i en dyreforretning. Og ja det er vigtigt at passe på ikke at klippe for meget af, da det så kan bløde en del- og ikke mindst må gøre ondt på dyrene.

Vh Pernille