Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny i vagtler :P Hjælp søges...  (Læst 16885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
Ny i vagtler :P Hjælp søges...
« Dato: 02 Maj , 2012, 08:17 »
Hey hey :)

Jeg er i gang med at lave et voliere på 3x2m, da jeg altid har ønsket mig at få vagtler :) Jeg har læst lidt omkring dem, og inden jeg springer ud i et hovedkulds køb ( bur er heller ikke færdig endnu :P ) vil jeg liige høre folks erfaringer og meninger :)

Jeg vil gerne have en fin vagtel som selv ruger kyllinger ud, og det gør heller ikke noget hvis de IKKE er for vilde :) og så må det gerne være en af de mindre modeller (ikko jumbo eller hvad de nu hedder)

Kom frisk :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline cmilton

• Passiv bruger
Sv: Ny i vagtler :P Hjælp søges...
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2012, 11:03 »
Jeg har nu med stor iver gennemlæst hele denne tråd "pyhh" http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3796.0
Det er virkelig en inspiration!

Håber at få lidt hjælp fra jer, da jeg gerne vil gøre det så godt!
Volieret bliver lavet inde i den gamle staldlænge vi har hjemme (vi har planer om at flytte, og så skal de have et drivhus) - Det skal være en nem vagtel, og gerne en der selv gerne vil ruge :) (Håber kyndige folk som Marianne og Bjarne Andersen (bor selv tæt på Hobro) vil melde sig på banen :P )
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2012, 13:00 Fra cmilton »
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline steffenverlin

• Passiv bruger
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2012, 11:22 »
Til at starte med vil jeg anefale kinesiske vagtler.
de kan godt blive håndtamme, men det tager lang tid.
Og i starten vil de flyve over det hele hvis du nærmer dig dem.
har du gran til skjul?
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2012, 11:24 »
Altså som sagt er jeg ikke færdig med det endnu (starter først i næste uge :P ) Men jeg har både træ og gran på matriklen, så regnede med at lave en masse skjul... næsten lidt biotop agtigt :P
Man kan vel også plante levende planter derinde?
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2012, 11:28 Fra cmilton »
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Diana

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2012, 11:31 »
vagtler er noget af det nemmeste at have med at gøre... jeg har pt. 2 sæt vagtler herhjemme ... begge sæt er kinesiske, det ene par er natur farvet og det andet er sølv ... herhjemme går de og tuller inde i fugle volieren.. havde sidste år vagtler i drivhuset men det var ikke en succes her fordi de støvede alt for meget til at planterne tomat agurk osv. blev alt for støvet til at kunne optage den optimale fotosyntece til at kunne vokse og producere :( men da jeg opgav dem for sidste for kom der gang i drivhuset igen,

inde i volieren går de og spiser alt de ''rester'' som fuglene ikke vil spise, men bare smider ned.

skal du være rigtigt gode venner med dine vagtler giver du dem lidt melorme eller micro orme engang i mellem så bliver i bedste venner på under 14 dage ... jeg vil gerne have et sæt jumbo igen også, for æggene fra de kinesiske er næsten for små til at spise der kan man nemmere bruge æggene fra JUMBO/JAPANSKE ..

HELD og LYKKE med det ...
Mvh. Diana Brandt Andreasen

0,1 lavendelblå araucana
0,6 hvide italienere
0,1 kobberfarvet maran
0,3 Orpington

på vej: 0,1 blanding araucana/maran
mangler en ny kobber maran hane, han SKAL være 1år.. måske en høne eller 2 dertil ikke noget krav. ASAP...

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2012, 12:29 »
Synes det er MEGA svært at finde info om de forskellige arter af vagtler (har tjekket de forskellige opdrætteres sider, men synes ikke de er så fyldestgørende, når man er helt grøn) Men synes umiddelbart godt om Kinesisk dværg vagtel og Europæisk vagtel... Men hvad ville være bedst, og er der evt en af dem hvor de kan gå 2-3 hunner til en han, og stadig selv ruge?
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2012, 13:22 »
Prøv at søge på flere tråde herinde, der er RIGTIG mange gode tråde om vagtler RIGTIG:-) Jeg vil dog starte med at sige, at der findes mange forskellige slags vagtler til forskellige behov og prisklasser ! Hvis vi tager "de billige" som nok er de mest almindelige, er kinesiske dværgvagtler nok de flittigste til at ruge. De får mikro små kyllinger og de er søde at se på, men æggene er bare for små at spise, og på trods af at have haft dem i drivhus i flere år, har jeg aldrig fået dem tamme. Så er der den japanske vagtel (har den selv), fantastisk fugl, håndtam, lægger æg hver 18. time, de smager fantastisk og er flotte. Den japanske fås i 2 numre større også, jumbo og jumbo magnum. Folk siger, de japanske ikke ruger selv, men mine har fået flere kuld de sidste par år i drivhuset..de skal blot have lidt af en urskov at bo i. Hos mig har de diverse bundplanter, krukker, granskjul og jordbærplanter.
Spørg hvis du vil vide mere ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2012, 13:35 »
Prøv at søge på flere tråde herinde, der er RIGTIG mange gode tråde om vagtler RIGTIG:-) Jeg vil dog starte med at sige, at der findes mange forskellige slags vagtler til forskellige behov og prisklasser ! Hvis vi tager "de billige" som nok er de mest almindelige, er kinesiske dværgvagtler nok de flittigste til at ruge. De får mikro små kyllinger og de er søde at se på, men æggene er bare for små at spise, og på trods af at have haft dem i drivhus i flere år, har jeg aldrig fået dem tamme. Så er der den japanske vagtel (har den selv), fantastisk fugl, håndtam, lægger æg hver 18. time, de smager fantastisk og er flotte. Den japanske fås i 2 numre større også, jumbo og jumbo magnum. Folk siger, de japanske ikke ruger selv, men mine har fået flere kuld de sidste par år i drivhuset..de skal blot have lidt af en urskov at bo i. Hos mig har de diverse bundplanter, krukker, granskjul og jordbærplanter.
Spørg hvis du vil vide mere ;-)

Tak for svar Mette :)

Jamen jeg har også forsøgt at søge på en masse tråde, men det kan virke en smule uoverskueligt med alle de tråde :P Lyder meget interessant med de Japanske :) Men synes bare jeg kan fornemme at hvis det er andet end Kinesiske dværge er de svære at holde... Det er derfor jeg er lidt træt af der ikke er en side med info om de forskellige typer :) hvor gamle de bliver, om de er par/flok dyr osv... Det er jo meget påstand mod påstand :) Men Japanerne, kan de gå evt. 2-3 hunner til 1 han?
Jeg laver et bur/volier som bliver 3x2 meter og ca 2 m i højden inde i min "lille" stald... Regner med at bruge træpillesmuld i bunden ca 2-3 cm til at "isolere" med, og så noget sand og jord oven på... Så tænkte jeg på at lave nogle "bede" af belægningssten hvor der kan plantes lidt forskelligt levende planter, så de også kan vandes uden det hele bliver vådt :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2012, 13:56 »
Japanere er, efter min mening, meget nemmere end kinesiske. De er lidt større så de kan klare udsving i temperaturen bedre. Desuden er det bedst for dem hvis der minimum er 3 høner til en kok. Eller bliver de for slidte for hannen er meget aktiv. ;)

De har også en dejlig størrelse (efter min mening ;) ) Ikke så små de smutter igennem kyllingetråd, men alligevel så små at der er masser af plads til dem i drivhuset.  /o

Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2012, 14:31 »
Men de Japanske ruger ikke selv??? Det er ihvertfald hvad alle siger og skriver... Jeg vil som sagt have nogle som helst gerne kan gå i en lille flok (ikke nødvendigt) skal kunne klare at gå i en stald sommer og vinter (på sigt bedre vilkår) og som SELV SKAL RUGE :)
Hvad med evt. Bobwhite ?? Har læst Marianne's tråd (som jeg linker til i toppen) og det er da lykkedes hende at få dem til at ruge?
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 02 Maj , 2012, 18:17 »
Jeg var utrolig glad for mine bobwhite. Jeg har dem ikke længere, for vi har vores hus til salg, og jeg kunne ikke overskue, at skulle flytte med vagtler. Jeg tror, det er lidt nemmere med hønsene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 Maj , 2012, 19:45 »
De japanske kan sagtens ruge selv, selvom mange skriver noget andet.. Jeg har de japanske i drivhuset året rundt og med de forhold du vil byde dem, er jeg sikker på du sagtens kan få dem til at ruge. De forsøger at nå 3 kuld om året. De har dog kun fået 2kuld årligt, idet temperaturen i drivhuset følger udenfor.  Det er rigtigt, at der er rigeligt med tråde herinde, men læs dem igennem, de er virkelig gode. Jeg har 1,5 gående og de kan både lide det helt tørt, men også halv fugtigt nogle steder. Jeg har selv oplevet år efter år, at de graver en fordybning i halv fugtigt jord og laver rede dér  ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2012, 07:56 »
Jamen så tror jeg sku jeg vil forsøge med Japanske Vagtler ;) Tusind tak for alle jeres svar :) Er der nogle opdrættere i Øst/Midt-jylland ? :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2012, 08:02 »
Jamen så tror jeg sku jeg vil forsøge med Japanske Vagtler ;) Tusind tak for alle jeres svar :) Er der nogle opdrættere i Øst/Midt-jylland ? :)

Ja én, så vidt jeg ved, men tag ud til nogle private i stedet for, det får du langt bedre vagtler/æg af alt efter hvad du er ude efter!! :) Der er flere, der sælger vagtler og eller æg herinde plus på gulgratis og dba...
Mette

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Maj , 2012, 08:07 »
Tænker bare at jeg gerne vil have nogle fra en seriøs opdrætter eller lign., da jeg gerne vil have nogle der har fået så god start på livet som muligt... Vil også helst have nogle kyllinger/ungfugle :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama