Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gilbert  (Læst 930 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
Gilbert
« Dato: 30 April , 2012, 18:37 »
Her i huset har vi den forløbne måned haft fornøjelsen af at passe lille Gilbert. Det er en gul gulbåndet kilkerdueunge som forældrene havde forladt. Forfrossen og døden nær kom den ind i varmen og og er blevet fedet op så den i dag klarer sig selv. Den har levet af kyllingefoder blandet op i vand og ellers stopfodret med fint duefoder. I starten foregik madningen med sprøjte og pincet senere med klør fem. Den er skam en integreret del af familien og på fødselsdagskortene står skam også fra Gilbert. Det lille pus har taget os med storm og elsker i dag sidde og skide på min skulder. Beskeden er dog fra min kone at jo det var da sjovt med lille Gilbert, men bryggerset er lukket for duer nu! Det skal siges at flyveøvelser giver ret meget duestøv. Små flager fra fjerene som afstødes i takt med at fjerene gror. Så jeg har nu en ven! Vedhæftet et par billeder, hvor vi har haft den inde en lille uge og et fra i går.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Gilbert
« Svar #1 Dato: 30 April , 2012, 18:47 »
Næhh...sikke en dejlig historie :)

Gilbert er sørme også en lækker fyr :-*
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 April , 2012, 21:51 »
Hvor er han blevet fin. Flot arbejde  /o

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 April , 2012, 23:02 »
Godt Gået! Skønt I ikke bare aflivede ham, men gjorde arbejdet, og det er stort arbejde at håndmade unger, det ved jeg. Hvor er han blevet fin. Er han blevet flyttet ud af bryggerset?

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #4 Dato: 01 Maj , 2012, 08:27 »
Han er da godt nok fin og især i den alder er de bare søde.

Jeg kan også forestille mig hvordan det har været for har selv måtte hjælpe til med at håndopmade nogle unger fordi forældrene ikke gjorde det godt nok eller glemte deres unge i forhold til det næste kuld æg.
Jeg har dog været så heldig at jeg ikke skulle overtage dem fuldstædingt og de kunne blive hos deres forældre hvilket er med til at give den rette prægning af ungerne.

Hvilke farver har hans forældre siden I ved hvad køn han er. Vil dog også sige ud fra hovedfarven at jeg nok vil give jer ret i at det er en han.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 01 Maj , 2012, 16:25 »
Hvor er han fin!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2012, 18:07 »
Jo han er skam ude af bryggerset. Sidder sammen med to andre store unger, men umiddelbart er der ingen sikker kontakt mellem dem. Den tror vel den er lidt et menneske. Umuligt at se endnu om det er han eller en hun; og slet ikke da han blev navngivet. Min store datter på 17 synes bare det var et pænt navn. Hvis det viser sig det er en hun, må det vel blive en Gilbertrine.

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2012, 18:17 »
Det var derfor jeg godt gad vide hvilke farver hans forældre havde for ud fra det kunne man måske fastslå det. For hvis Gilberts far er Gulfahlet og mor rødfahlet vil det med sikkerhed være en hun.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Maj , 2012, 19:12 »
Faderen er perlet med røde bånd og moderen tilsvarende gulbåndet. Om den farvevarietet er gul/rødfahlet kunne meget vel være. Alle de der farvebeskrivelser er ikke lige min spidskompetence. Jeg er mere interesseret i om kardinalpunkterne for en kilker er opfyldt: Er der et pænt smæk under næbbet, er der hvide slagfjer, 7 - 8 stk, er halen hvid uden farvede fjer og kan den flyve. Så det er vel lidt modsat der du skriver. Er det så en han?

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #9 Dato: 01 Maj , 2012, 19:59 »
Det er de gamle betegnelser du nævner, som også er gode nok. En Rød han på Gul hun er lidt sværre at forudsige, men kan komme på nogle bud.

Rød han X Gul hun
Giver røde hunner og røde hanner split gul

Rød han split gul X Gul hun
Giver Røde hanner split gul og Gule hanner, samt røde og gule hunner.

Så ud fra den kombination kan man ikke forudsige kønnet, men hvis du får en Gul unge fra to røde forældre kan du med sikkerhed konstatere at det er en hun. Det samme hvis en Gul han på en rød hun. Her bliver alle Hunner Gule og Hannerne blive Røde split Gul.
Opdræt af følende:

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen