Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål ang kalkben  (Læst 1201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
Spørgsmål ang kalkben
« Dato: 25 April , 2012, 18:06 »
Hejsa.
Jeg er helt grøn indenfor hønsehold, men elsker det allerede højt.....og jeg har så meget at lære. Her hos os har vi 4 orpington høner gående og indtil idag har vi også haft en hane. Han er flyttet videre. Vi har samlet æg sammen, og har forsøgt at få vores egne til at blive skruk uden held. Jeg har en kollega som har en god skrukhøne vi gerne må låne - der er bare så godt samarbejde i hønseverdenen.....
Problemet er nu at hendes bestand af wyandotter har kalken. Skrukhønen har det dog ikke og har aldrig haft det. Nu går mit spørgsmål på hvorvidt det er dumt at låne hende til at ruge æggene ud? Selvfølgelig i seperat skrukhus tænker jeg. Kan høns være usmittede bærere af kalkbensmiden?
Hvad tænker alle I kloge folk ?
Og lad mig udtrykke min beundring for dette forum - det er et sjældent og meget lærerigt forum for sådan en som mig. Tak fordi I deler jeres store viden og tanker med vi grønne.
De venligste hilsner og gok gok - Sys Vad

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål ang kalkben
« Svar #1 Dato: 25 April , 2012, 19:03 »
Hej :).
Jeg ville vælge at lade være med at bruge den høne, da hun sagtens kan ha kalkbensmider, uden man kan se det. Og det ville være surt for hendes kyllinger,  at starte livet med benmider :(.
Hvis du vælger at bruge hende så gi hende staldchok(fåes hos america høns) i rumpen under vingerne og på fødderne. Smør derefter saddelfedt på fødderne bagefter. Gentag behandling efter 7 dage igen.
Held og lykke med det ;D
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 25 April , 2012, 20:58 »
Velkommen på forum, Sys :D
Det er nok lidt tricky med en skrukhøne, der muligvis har har kalkbensmider. Hun kan ikke som sådan være rask smittebærer, men hun kan have fået miderne for nylig, så det endnu ikke er synligt. Man kan godt sprøjte benene med Staldchok, inden hun skal ruge, men jeg ville vente et par døgn med at give hende æggene. Jeg ville ikke smøre benene, for det fedtede ville også sætte sig på æggene, og så kan ilten ikke trænge gennem skallen til kyllingen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sys Vad

• Passiv bruger
    • www.vovseriet.dk
« Svar #3 Dato: 30 April , 2012, 21:01 »
Tusind tak for de grundige svar - det er en uvurderlig hjælp for mig. Vi har valgt at lade æggene ligge i skurets mørke lidt endnu og altså ikke risikere at få kalkbensmiden ind.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 30 April , 2012, 22:01 »
Hvis man smører skrukkens ben godt og grundigt ind i alm madolie, gnider det godt op og ned ad benene og på og mellem tæerne, burde man have 'renset' hende for evt kalkmider. Madolien vil være tørret væk allerede næste dag og burde ikke give problemer for rugningen. Dette dog under forudsætning af at hønens fjerdragt ikke også bliver smurt ind i olie - og det kan jo være en udfordring hvis hun insisterer på at 'ligge skruk' kort tid efter benene er smurt med madolie. At tørre benene af efter endt behandling duer nok ikke da det jo er meningen at miderne skal drukne/blive kvalt.

Når det er sagt er kalkmider jo ikke det værste at få i hønsegården, og det er utroligt svært at undgå at få, lige meget hvad man gør. Så man må behandle når det opdages.

Bliver kyllinger angrebet af kalkmider, eller er skællene på deres ben for små til at være interessante for kalkmider?

Mvh
Erik Andersen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 April , 2012, 22:55 »
"Man" siger jo at høns under et år ikke angribes. Men det er noget værre vås. Har aldrig set kalkben på små bitte kyllinger, men engang på en teenager ;)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 01 Maj , 2012, 16:22 »
"Man" siger jo at høns under et år ikke angribes. Men det er noget værre vås. Har aldrig set kalkben på små bitte kyllinger, men engang på en teenager ;)
Jeg tror det skyldes, at der jo går nogen tid fra miderne er "flyttet ind i skællene" og til man kan se angrebet.
Jeg har netop fået fortalt, at det er når skrukken har kalkben, at det overføres til kyllingerne.
Det synes jeg faktisk lyder meget logisk.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 01 Maj , 2012, 23:56 »
Jeg ser logikken i at der kan være en risiko for at mider overføres fra skruk til kyllinger. Hvor stor risikoen er, kan jeg ikke vurdere.

Men uanset, tror jeg at de fleste med høns oplever angreb af kalkmider. Miljøer i huse og gårde synes at være ideelle for dem at trives i. Hvordan de kommer ind i vore hønsemiljøer (hvis de ikke kommer ind med nytilførte dyr) ved jeg ikke. Men jeg formoder at vilde fugle også plages af dette djævelskab. Så måske er dette en af smittekilderne.

Mvh
Erik Andersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2012, 00:05 »
Jeg er ret sikker på, at vores havehøns får en masse sygdomme af de vilde fasaner, som vi omgiver os med.
Men vi skal jo alle sammen være her :)
« Senest Redigeret: 02 Maj , 2012, 00:06 Fra Signe_Bonde »

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2012, 09:17 »
Har aldrig set kalkben på små bitte kyllinger, men engang på en teenager ;)

Uha, sikke nogle sjove billeder der dukker op i mit hovede *g  Jeg skal vist lige have tjekket min teenager-søn  <:
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡