Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan ved man hønen er skruk?  (Læst 3894 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline egely41

• Bruger
Hvordan ved man hønen er skruk?
« Dato: 23 April , 2012, 11:31 »
Hej.

Hvordan ved man at en høne er skruk? Jeg kan læse mig frem til at den forlader reden flere gange i løbet af dagen selv om den ligger på æg?

Jeg har også fået det indtryk at man skal skille hønen og kyllingerne fra de andre høns og hanen. Må/kan man flytte en høne der "har lagt sig" til et andet sted for at sikre denne adskillelse?
Camilla.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan ved man hønen er skruk?
« Svar #1 Dato: 23 April , 2012, 11:58 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 April , 2012, 12:01 »
Når hønen ligger på reden ud over den tid det normalt tager hende at lægge et æg. ;) Hun forlader som regel kun reden en gang i døgnet mens hun er skruk.
Hvis hun bliver forstyrret af de andre høns kan du vælge at forsøge at flytte hende men det kan være det får hende til at gå fra reden. Prøv evt. med nogle snydeæg og se om hun bliver liggende til næste dag. Så kan du lægge de rigtige æg under hende.

Ellers kan du lade hende blive liggende og hvis de andre forstyrrer for meget sætte hegn om hende og sørge for hn kan komme af reden og få mad og mad og lave en klat en gang om dagen. Kommer lidt an på hvor meget plads du har osv.
Held og lykke med hende.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #3 Dato: 23 April , 2012, 18:56 »
Prøv at holde øje med, om hun bliver liggende i reden når de andre hopper på pinden om aftenen....det plejer at være et godt tegn !
En skrukhøne ligner en punkteret badebold, puster sig op og hakker hvis du stikker hånden hen imod hende og hun nægter meget bestemt at flytte sig, selvom du stikker hånden ind under hende for at tjekke æg  /o
som Soffy65 skriver, er det en god ide at give hende snydeæg et par dage for at være helt sikker på at hun er skruk, og så skifte dem ud med rugeæggene  /o
Hvis du vil flytte hende, så er det bedst at gøre den om aftenen  ;)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 April , 2012, 21:14 »
Mine siger også en "kluk, kluk" lyd, når de ikke ligger på reden (mens de er skruk)  :)
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 April , 2012, 21:36 »
Hvis du prøver at fjerne æg under hende og hun hakker ud efter dig, så er du sikker på hun er skruk....
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline egely41

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 April , 2012, 09:20 »
OK, 1000 tak alle sammen, så er der ingen af dem der er skruk. Jeg syntes bare at et par af dem virkede mere hys end normalt og tænkte det kunne være skruk. Det kommer nok, jeg tror jeg skal ud og anskaffe nogle snydeæg.
Camilla.

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #7 Dato: 25 April , 2012, 09:15 »
Mine siger også en "kluk, kluk" lyd, når de ikke ligger på reden (mens de er skruk)  :)

Det når vores puttehøne slet ikke, når hun er af reden ! Hun styrter ud, drikker lidt vand, æder lynhurtigt lidt foder, skider en kæmpe skrukkeklat, styrter ind på reden igen.....og SÅ klukker hun tilfreds  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡