Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilken farve har hanen  (Læst 7550 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lenike

• Passiv bruger
hvilken farve har hanen
« Dato: 20 April , 2012, 08:28 »
Har fået en maran hane til mine kobber farvet høns.. Nu er spørgsmålet så hvilken farve han egentligt har??? han er sort og meget gul og en minimal snert af lidt hvid...
Lenike

1,2 blå påfugle. 1,1 hvid påfugl. 1,1 guldfasan. 10,5, dv. kochin. 1,1 glansfasan. 2,2 hvid land gæs. 17 heste og 1 dejlig beagle

karina dj

• Gæst
Sv: hvilken farve har hanen
« Svar #1 Dato: 20 April , 2012, 08:57 »
Måske er han en blanding af sort sølv og sort kobber, ligesom min  ???

Min er osse gul, men der hvor du har lidt hvidt har min vist lidt kobber  ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 20 April , 2012, 09:38 »
Han ser ud til at være sort/sølv. Billedet er ikke så stort, så det er svært at se om der er guldfaktor i ham. Hvor gammel er han, han ser lidt spinkel ud. Kammen er nok også vel stor, den skal helst ikke vælte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 20 April , 2012, 11:29 »
Er sort sølv ikke hvid istedet for gul?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 April , 2012, 11:36 »
Jo, Karina, men det er svært at se på billedet om det er gulligt eller hvidt. Jeg har også erfaret, at hvide fjer bliver "solbrændte" og ser lidt gullige ud om foråret, når så dyret skifter fjer er de hvide igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline lenike

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 April , 2012, 14:24 »
ja desværre vælter hans kam!!! han er stadig ung kun 20 uger. jeg ser lige i aften om jeg kan få et bedre "up close" billede af banditten
Lenike

1,2 blå påfugle. 1,1 hvid påfugl. 1,1 guldfasan. 10,5, dv. kochin. 1,1 glansfasan. 2,2 hvid land gæs. 17 heste og 1 dejlig beagle

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 April , 2012, 14:34 »
Har han overhovedet nogle fjer på benene? Eller er det mig, som er blind som en muldvarp?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 20 April , 2012, 14:51 »
Hvis han mangler løbsbefjedring er det ikke så stort et problem, for bare hønerne har, vil mange af kyllingerne også have det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 21 April , 2012, 09:09 »
@ lenike

Hanen har ikke nogen særlig god kam og det er desværre (endnu) et generelt problem hos Maran.

Løbsbefjeringen mangler også, men er som Marianne skriver et mindre problem.

Derimod kommer du til at bøvle længe med den gule overfarve, som den allerede har i så ung en alder, da den højst sandsynligt er et kryds mellem sølv sort og sort kobber. Så HVIS du seriøst vil avle sølv sort, så ville jeg (hvis jeg var dig) ikke bruge hanen i avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 21 April , 2012, 09:11 »
Ps. jeg har så lige læst at du har sort kobber høner. Så mon ikke det skulle være muligt at finde en bedre sort kobber hane. Nu har de fleste opdrættere fået lavet de kyllinger som de skal bruge.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

• Gæst
« Svar #10 Dato: 23 April , 2012, 07:26 »
Hvis han er et miks af sort sølv/kobber, og du vil avle mod de sorte kobber...så kan du godt bruge ham, MEN skal kassere alle de haner der kommer efter ham  ;)