Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingerne kommer  (Læst 5673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline djavlsen

• Bruger
Kyllingerne kommer
« Dato: 20 April , 2012, 07:29 »
måske i dag og syntes at jeg kan høre at de pipper under skrukken :)

Men hvad nu? Skal jeg bare lade skrukken blive i reden og hvad sker der egenligt med skruk nå hun kan fornæmme kyllingerne?

Jeg går ud fra at hun selv kan holde dem varme? Hvornår kommer de ud af reden?

Maaaange spørgsmål ;D
1.3 Dværg Wyandot

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Kyllingerne kommer
« Svar #1 Dato: 20 April , 2012, 08:27 »
Du skal bare overlade det hele til skrukken  ;)
Hun holder dem selv varme, så du skal egentlig kun sørge for foder og vand  /o
Hun forlader reden, når kyllingerne er et par dage gamle og skulle der være nogle æg der ikke er klækket, så går de desværre til. Dem fjerner du bare !
Men være opmærksom på, at en skruk med kyllinger kan være en strid madamme og hun kan finde på at gå til angreb, hvis du kommer for tæt på de små  :o

Tillykke med de små.....man kan bruge maaaange timer på at sidde og kigge på dem  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 April , 2012, 08:31 »
Tillykke. Det vrimler også med kyllinger ved min skruk. Den første kom lørdag og den sidste onsdag  :o. Derfor var jeg nødt til at sætte net for redekassen, så skruk og kyllinger ikke smuttede af reden, og de sidste æg før tid. Efter et par dage satte jeg foder, vand og sand ind til dem i kassen. Jeg har godtnok en dyrlæge-veninde, som siger at kyllinger må transporteres de første 72 timer uden foder (det er sørme længe syntes jeg), men så længe fik mine ikke lov at gå uden.
Til trods for, at jeg have spærret dem inde fandt jeg alligevel et meget koldt æg med en kylling på vej ud, uden meget aktivitet. Den kom ind i et bøtte på en radiator og kom ret hurtigt igang med at pippe og var ude nogle timer senere. Nu går den under varmelampen, sammen med en af sine søskende indtil i aften, hvor jeg regner med at den er sikker nok på benene til at komme ud under skrukken.
De kyllinger som klækkede først er i fuld vigør. De hopper uden problemer ind og ud af redekassen, kravler op og ned og landkyllingerne især er rigtig godt til at bruge vingerne til at få ekstra skub under sig når de hopper op. Så afhængig af hvor højt de skal hoppe og racen, så kan de en hel masse i løbet af ganske få dage.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 20 April , 2012, 08:57 »
Super gode svar, tak /o

Jeg har allerede været ude og kikke til skrukken 10 gange her til morgen ;D
1.3 Dværg Wyandot

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 April , 2012, 09:14 »
Velbekomme  :)
Ja, de ernogle værre tidsrøvere sådan nogle dunbolde. Men det er noget af det bedste "spild af tid" der findes  <L
1,5 brun Dansk Landrace
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
3 herlige døtre

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #5 Dato: 20 April , 2012, 17:46 »
Ja, det er et skønt tidsfordriv ;D

Da skrukken var ude og skide tjekkede jeg lige æggene i reden og der var ikke tegn på nogle udbrydere :o

Burde kyllingerne ikke komme på dag 21?
1.3 Dværg Wyandot

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 20 April , 2012, 17:53 »
De kommer, bare rolig ;). Kan du høre æggene pippe? Så er det nemlig lige før. Der er for og imod vandprøven, for den mindste revne kan drukne kyllingen, men jeg plejer nu alligevel på dag 19 at lægge æggene i håndvarmt vand, for det blødgør skal og hinde og kan hjælpe kyllingerne med at bryde skallen.

God fornøjelse. Det er en fantastisk oplevelse at få kyllinger... HVER gang ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline djavlsen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 20 April , 2012, 17:58 »
Jeg har ikke prøvet at holde æggene op til øret men syntes at jeg hørte noget i morges.

Det er lidt for sent med vandprøven da det er dag 21 i dag ;)
1.3 Dværg Wyandot

Offline vini

• Bruger
  • hønsefødder gulerødder...
« Svar #8 Dato: 20 April , 2012, 20:13 »
Hvor har I bare ret? Det er så fantastisk med sådan nogle små kyllinger. Der er kommet 2 små mørke kyllinger hos os her til aften, afventer om der også kommer nogen ud af de sidste 2 æg. Det er første gang det er lykkedes os at få kyllinger, det er bare så Spændende!
Er der nogen af jer der ved om skruk og kyllinger må være i hønsehuset sammen med 3 andre høns? og hvornår skal vi flytte dem?
Jeg har jo været så dum at lade hende ligge i en redekasse i hønsehuset. Hvor tidlig kan jeg evt. flytte dem til børnenes legehus?? Hvad vil I gøre?
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 20 April , 2012, 21:11 »
Skrukken forlader som regel ikke æggene det sidste døgn inden klækning, hun har en super hørelse, og når hun kan høre de små banke på og pippe, bliver hun liggende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vini

• Bruger
« Svar #10 Dato: 20 April , 2012, 21:18 »
Men marianne, har du erfaring med skruk sammen med de andre høns. Kan det fungere eller vil du anbefale at jeg flytter dem og i så fald hvornår?
0,4 hvid wyandot og 0,1 blandings kochin, 1,0 gammel kat, 1,1 børn og 1,0 handymand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 20 April , 2012, 21:33 »
Mine skrukker ruger som regel i hønsehuset sammen med de andre. I år har jeg haft lånt to skrukker, da det kneb lidt med at mine egne lagde sig, den ene fik i første omgang "eneværelse", men senere gik hun sammen med de andre. Den anden er en lillebitte hollandsk dværg, så hun har sit eget lille hus med lille gård i haven, hvor de andre går. Jeg tog lidt specielle hensyn her, da skrukkerne ikke var kendt i flokken..
Pt har jeg tre af mine egne, der ligger skruk, den ene fik kyllinger i mandags, og de går sammen med de andre, de to andre skrukker ligger også i huset. Dvs. de tre skrukker bor sammen med tre forskellige stammer og derfor i hvert sit rum. Nogle gange har jeg haft op til tre skrukker i samme rum, de havde termin samtidig og passede kyllingerne i fællesskab, mes de rugede lå de i hver sin redekasse.
Så som du kan se, er der mange forskellige måder, det kan lykkes på.
Jeg synes, du skal gøre sådan, som det virker for dig og dine høns.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vini

• Bruger
« Svar #12 Dato: 20 April , 2012, 21:58 »
Tak. Det er rart at høre andres erfaring, når man ikke selv har nogen ;) Vi prøver at se om ikke det går.

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 April , 2012, 11:41 »
Min går i hønsehuset, men i et indhegnet hjørne af det. Jeg har bare sat volierenet op, så de har redekassen og gulvplads at futte rundt på. Men det er ikke meget vi får lov at se dem, for skrukkemor er sørme en god mor. Hun sprang i hovedet på mig igår, da jeg tog en af kyllingerne for at fjerne en begyndende "prop" i måsen på den. Dygtig mor hun er  :)
1,5 brun Dansk Landrace
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
3 herlige døtre

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #14 Dato: 21 April , 2012, 11:50 »
Min går i hønsehuset, men i et indhegnet hjørne af det. Jeg har bare sat volierenet op, så de har redekassen og gulvplads at futte rundt på. Men det er ikke meget vi får lov at se dem, for skrukkemor er sørme en god mor. Hun sprang i hovedet på mig igår, da jeg tog en af kyllingerne for at fjerne en begyndende "prop" i måsen på den. Dygtig mor hun er  :)

He he ....ja, sådan en skruk kan godt nok forvandle sig til en livsfarlig drage, når hun tror at de små er i fare  ;D
Jeg havde på et tidspunkt fire skrukker med kyllinger.....det var godt nok en udfordring at hælder foder og vand op til dem uden at blive hakket til plukfisk  ::) Jeg måtte bevæbne mig med en stor plade som skjold og have øjne i nakken for at komme helskindet ud igen  ;D
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡