Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så kom kyllingerne hjem!  (Læst 4859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Så kom kyllingerne hjem!
« Dato: 18 April , 2012, 21:44 »
Så fik vi hentet vores 12 kyllinger hjem. Jeg afleverede nemlig 10 rugeæg og dem som rugede ud for os havde selv 14.
Det var faktisk de fleste af vores æg der klækkede. En 8-9 stk Maran kyller blev det til /o (Caruso har gjort det rigtig godt) + et par blandingskyllinger af noget Wyandotte/Bielefelder/Grünleger tror jeg.

De klækkede fra lørdag, hvor den sidste kom ud i mandags. Jeg har næsten ikke kunnet vente med at få dem hjem, for der hvor de blev klækket fik de kun startfoder og ikke undulat/kanarie blanding, som alle herinde jo taler så varmt om som foder til de små kyllinger. Så jeg ville gerne have dem hjem hurtigt, så de kunne få de gode frø  /o

Der var da også en af dem, som havde prop bagi. Den er blevet gjort ren, men jeg tvivler på at den overlever. Den står bare på høje stive ben og skutter sig. Men, nu må vi se. Det er ihvertfald spændende med sådan nogle små str  <L  <L <L

Nu samler jeg rugeæg igen og det næste hold som kommer ud beholder de.

Skal nok tage billeder imorgen.
« Senest Redigeret: 18 April , 2012, 22:37 Fra Louise W.D »

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Så kom kyllingerne hjem!
« Svar #1 Dato: 18 April , 2012, 21:49 »
Men jeg vil ihvertfald kraftigt anbefale dem at de giver dem de gode frø og ikke startfoder til at komme igang på.

Hov, hold lige hesten. Det skal helst være en blanding af startfoder og undulat/kanarieblanding. Jeg tror det går galt hvis du udelukkende bruger frøblanding.
Mvh
Erik Andersen

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2012, 21:53 »
Vores har altså også fået startfoder  ;D. Undulat frø får de kun som lækkeri når de kommer og spiser af hånden  <T . Vi har ingen problemer haft med deres maver el lign. De voksede bare SÅ hurtigt  ::)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #3 Dato: 18 April , 2012, 22:13 »
Mine kommende kyller bliver udruget af svigerfar, som ikke altid er for meget for nye ting. Men det med undulatblanding må han altså lære ;)
Har kigget priser i land og fritid, og for 20 kg kom prisen ned på 13 kr kiloet. Men så fandt jeg heldigvis Cepas hjemmeside(ligger i ringsted) Der kan man købe i løs vægt til 15-18 kr kiloet så der må jeg lige hen imorgen  :)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 April , 2012, 22:36 »
Hov, hold lige hesten. Det skal helst være en blanding af startfoder og undulat/kanarieblanding. Jeg tror det går galt hvis du udelukkende bruger frøblanding.

Så må jeg have misforstået en af de andre tråde Erik, For jeg forstod at det var godt at give dem frø blanding den første uge og så blande startfoder i. Netop fordi det var godt imod forstoppelse. Jeg har nemlig givet dem mest frø og så lidt mindre startfoder i skålen. men det skal måske være 50/50?

Jeg retter straks overstående...
« Senest Redigeret: 18 April , 2012, 22:39 Fra Louise W.D »

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 April , 2012, 07:26 »
Der sker ikke noget ved kun at give undulatblanding, jeg har brugt det de sidste 5-6 år, og det fungerer fint. Yderst sjældent at jeg har dødsfald. Derudover suppelere jeg med daglige kriblekrablebillebænkebidder-jagter så de også får lidt andet:)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 19 April , 2012, 07:26 »
Startfoder er til kyllinger fra dag 0 og til 6-8 uger.

Jeg giver altid mine startfoder og hælder så lidt undulatblanding ovenpå.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 19 April , 2012, 07:40 »
Jeg har et hold araucana gående som er vokset op på undulatfrø, og de er store og sunde /o. Jeg tilbød mine tidligere hold kyllinger starterfoder, men skrukken gider det ikke, og så gider kyllingerne det heller ikke. Mine hollandske dværge får æglægningspiller der er kværnet til pulver i en kaffekværn og blandet op med undulatfrø. Det går også rigtig fint.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 April , 2012, 14:52 »
Jeg har et hold araucana gående som er vokset op på undulatfrø, og de er store og sunde /o. Jeg tilbød mine tidligere hold kyllinger starterfoder, men skrukken gider det ikke, og så gider kyllingerne det heller ikke. Mine hollandske dværge får æglægningspiller der er kværnet til pulver i en kaffekværn og blandet op med undulatfrø. Det går også rigtig fint.

Jamen så var jeg ikke helt gal på den... Selvfølgelig skal de også have startfoder. Men ligenu er der bare mere frø i skålen end start. Da en af dem havde prop bagi. Den har ikke fået yderligere problemer med bag enden (7-9-13)

Nu skal jeg bare nyde de små kræ, det er jo næsten som at have små børn igen. Var oppe kl.06 for at kigge til dem  ::)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 19 April , 2012, 17:35 »
Ih hvor er de fine, de små /o. Tak for billedet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline anhanus

• Passiv bruger
    • ASH Naturhov
« Svar #10 Dato: 19 April , 2012, 22:12 »
hvor er de bare søde og fine :-) tillykke med dem...Kan forstå at du er glæde for dem...

Vi skal hente vores første kyllinger (Orpington) på mandag og kan heller ikke vente :-).

Hvad strøgelse bruger i andre i kassen ovenpå aviser? Sand eller noget andet? Skal der også ligge lidt hø eller halm i et af hjørnerne?

Vi har også forsynet os med både startfoder og undulatfrø og regner med at starte den første dag på undulatfrø og så begynde at blande med startfoder fra dag 2..håber at det er ok... det er som sagt første gang for os, så det er interessant at læse hvordan i andre gør.

Vh
anna
0.1 Appaloosa
1.1.4 hollænder japaner sort-gul
1.0 mand
0.1 barn
1.2 Orpington gul-sort sømmet
0.3 Orpington gul
1.1 New Hampshire
0.3 blandingshøns New Hampshire-gul Orpington
1 kylling (racen/blanding vides ikke endnu...formodentligt new Hampshire - gul-sortsømmet orpington)

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 April , 2012, 12:18 »
Hvad strøgelse bruger i andre i kassen ovenpå aviser? Sand eller noget andet? Skal der også ligge lidt hø eller halm i et af hjørnerne?

Jeg har købt en pose alm fuglesand til stue fugle og en pakke spåner. Som bliver drysset ud på aviserne med let hånd. Jeg skifter aviserne hver 3-4 dag. Tror at renlighed er godt når de er så små.

Spændende med de små orper. Foderet lyder helt fint. Husk at være obs på om de har tørre klatter bagi. Fjern klatten/proppen med fugtig vat uden at hele kyllingen bliver våd.