Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor længe må en skruk gå fra æggene?  (Læst 6669 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline evaamdisen

• Passiv bruger
Hvor længe må en skruk gå fra æggene?
« Dato: 18 April , 2012, 12:01 »
Hejsa hønsehoveder  :D

Jeg har en ung wyandot, som er blevet skruk.

For en uge siden fik hun 11 æg, og hun er rigtig flink til at ligge på dem. Men vi har ikke kunnet flytte hende ud af redekassen og over i "skruk-boligen" - hun blev simpelthen alt for stresset.

Så nu ligger hun så i sin selvvalgte redekasse, hvor nogle af de andre høns gerne vil lægge deres æg (og hvorfor filen kan de så ikke bare gøre det i en af de tomme redekasser lige ved siden af??!) Men her den anden dag smuttede skrukken så helt fra æggene og gik ud for at hygge med de andre høns udenfor. Og hun virkede ikke synderlig fortravlet med at komme tilbage til sine æg. Til sidst (efter måske to timer) sendte jeg hende selv indenfor igen - og så lagde hun sig pænt tilrette.

Nu er hun så smuttet ud igen, og her kommer spørgsmålet:

Er det helt i orden, at hun tager sig et par timer udenfor? Hvor længe kan æggene ligge uden varme, før rugningen ikke lykkes?
Med venlig hilsen

Eva Mosegaard Amdisen

1.4 laksefarvede faverolles
0.2 sølvsortrandede wyandotter
0.1 vildtfarvet silkehøne
1.1 islandske heste
1.1 missetat

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Hvor længe må en skruk gå fra æggene?
« Svar #1 Dato: 18 April , 2012, 13:33 »
Lyder ikke godt - tror ikke hun lægger dem "færdig" når hun allerede nu går væk så længe.

Min erfaring siger at skrukker max er væk 15 minutter, men normalt kortere tid - hvad siger i andre?

Hvis jeg var dig, ville jeg have en rugemaskine klar for en sikkerheds skyld og så lægge dem deri, hvis hun igen går væk.

Kan du evt. sætte et løst stort bur (også med plads til mad og vandtrug) nedover den redekasse hun ligger i.
Så kan de andre ikke forstyrre og hun bliver måske ikke så nemt fristet til at gå rundt i længere tid, når hun ikke kan komme helt udenfor.
« Senest Redigeret: 18 April , 2012, 13:36 Fra Søs, Tisted »
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 18 April , 2012, 15:17 »
Jeg synes, de tit er væk op til ½ time, har oplevet enkelte gange, at de var væk i lidt længere tid, og enkelte gange, at de har taget fejl af rederne, så rugeæggene er blevet kolde, men der er kommet kyllinger alligevel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Liv

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2012, 22:01 »
Min skruk gik ikke af hver dag, men når hun gik af reden (hver 2. eller 3. dag) var hun ofte væk fra reden i ca to timer, hvor hun spiste, drak, tog støvbad og opførte skruk-drama (puste sig op og hoppe rundt foran de andre høns, i mens hun højlydt sagde SKRÅÅÅKKKK). Når de to time var gået gik hun tilbage til reden og lagde sig igen. Der er ved at klække kyllinger lige nu, en dag før forventet, så nogle af æggene har overlevet den underlige adfærd og har tilmed haft travlt med at komme før tid.  <L <L <L
Så måske er din skruk også sådan en der ikke går af reden hver dag, men så er væk længere tid, når den endelig tager en pause???
Venlig hilsen
Liv

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2012, 22:22 »
Mine har som regel været fra reden én gang daglidt i ca ½ time...til gengæld oplevede jeg min vagtelhøne i drivhuset var af reden i 3 timer sidste sommer, der kom kyllinger ud af samtlige æg..men der var også 30 grader derinde  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling