Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Løbeænder - info ønskes.  (Læst 10337 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
Løbeænder - info ønskes.
« Dato: 17 April , 2012, 21:59 »
Hej svømmefuglskyndige mennesker.

Om et øjeblik modtager jeg 6-8 løbeænder. Min flybare indhegning er klar. Haven er klar, men jeg er ikke helt klar.

Jeg synes det er utrolig svært at finde info om disse ejendommelige dyr. Nogen der vil fortælle lidt om hvad de kræver, for god trivsel?

De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
  • - ønsker mig flere timer i døgnet
Sv: Løbeænder - info ønskes.
« Svar #1 Dato: 18 April , 2012, 09:18 »
Hej Rasmus!
Glæd dig til de små løbeænder ankommer! De er underholdende og skægge at kigge på :)
Mine tre (1.2) som jeg købte i december, går og stikker næbbet ned i græsrødderne og finder små snegle. De elsker at bade, men parrer på land. Hvis du serverer foder for dem, må det gerne være i vand eller med vand ved siden af.
De er udprægede flokdyr, andrikken rapper højlydt med en hæs "hraaap"-lyd for at holde sammen på flokken, ænderne snakker mere som Ælling i Bamse og Kylling "wrap-wrap-wrap" og gerne med mad i munden. Ofte står andrikken og holder øje, mens pigerne spiser. De holder af at sove på græsset (græslæne) men gerne nær en busk eller deres hus. For nylig er mine begyndt at gå i noget højere græs/ukrudt, men foretrækker det flade. Mine er ikke så tamme, men de lærer hurtigt madspanden at kende ;)
Mine har fundet vejen ud af indhegningen og breder sig gerne på de 5000 m2 med slået græs og kommer hjem til aften.
De kan være lidt vanskelige at få i hus til natten, en madskål inde hjælper dog :D

Rigtig god fornøjelse!
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 April , 2012, 20:27 »
Hej Gitte.

Hvis bare jeg bliver halvt så glad for mine, som du for dine, så er den vidst hjemme;)

Mange tak for at du gad dele dine erfaringer med disse spøjse dyr.

Det lyder jo næsten som om, at det bliver svært at holde mig nede på det ene år, hvor det egentlig er meningen jeg skal have dem rendende.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 April , 2012, 08:38 »
Som du kan se er min erfaring ikke så lang, men du er velkommen til at spørge, hvis der er noget, du er i tvivl om - måske kan jeg hjælpe?

Rip, Rap og Rup har 10 æg i rugemaskine, så vi er spændte på om vi får lidt flere nu ;)

Fik jeg skrevet at andeæg er gode at bage med?
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 April , 2012, 21:18 »
Hvad giver du egentlig ænderne at spise?
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Gitte Langkniv

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 April , 2012, 21:37 »
Alt hvad de selv kan finde /o
samt lidt korn, brødrester, gæssenes byg/hvedeblanding (mens gæssene skælder ud af fuld hals).

Her til aften ville de bare ikke ind til trods for at jeg havde givet dem foder inde. Hver gang, jeg nærmede mig, gik de bare væk igen...::) Til sidst var jeg ved at miste tålmodigheden med dem og sagde "Hør nu her, små rappere, det er jo meningen at I skal gå ind i jeres hus!" -hvorefter de gik ind!!! >:(
Det så ud som om de tænkte "Det ku' du jo bare ha' sagt" *f
Bedste hilsener
Gitte Langkniv
med katte, gæs og ænder

Offline R. F. Drabe

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 April , 2012, 06:31 »
Ja, de lyder jo godt nok til at være nogle spøjse dyr.
Jeg har lige fået besked om, at de formentlig kommer på søndag, så nu ved jeg da hvad en del af weekenden skal gå med. Der skal nok gøre lidt klar til dem.
De bedste hilsner
Rasmus F. Drabe

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 April , 2012, 14:35 »
Du kan godt glæde dig, de er nogle spøjse og herlige dyr at have gående. Jeg elsker når min lille flok står og holder morgenmøde omkring deres badekar om morgenen. De får virkelig klaret verdenssituationen under morgenbadet  ;D
Jeg fik mine som halvstore ællinger og de er af natur ret sky og frygtsomme, så vil man gøre sig forhåbninger om at have dem tamme tror jeg man skal have dem fra helt små. Men som allerede skrevet så lærer de hurtigt madspanden at kende og hvis man ellers færdes hos dem vænner de sig også til ens tilstedeværelse.
Lige pt er jeg en anelse utilfreds med min flok da jeg lige har købt dem et nyt badebassin og havde glædet mig til at de rigtig kunne bade og plaske.....de er virkelig nogle badedyr, men de har ikke så meget som kigget på det.
Utaknemmelige skarn  >:(
Så hav tålmodighed med dem, de er ikke så udfarende og nysgerrige og bruger noget tid til at vænne sig til nye ting.
Håber du bliver glad for din nye flok

Offline jthyge

• Passiv bruger
    • www.varmkaffe.dk
« Svar #8 Dato: 30 November , 2012, 11:43 »
Hvor længe skal ænderne gå i en indhegning, inden man kan lukke dem ud?

De skal vel lige kende deres hjem, for at de bliver i nærheden af indhegningen.
Jesper Thygesen

www.varmkaffe.dk
-blog om hus og have på landet.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 30 November , 2012, 12:47 »
Hvor længe skal ænderne gå i en indhegning, inden man kan lukke dem ud?

De skal vel lige kende deres hjem, for at de bliver i nærheden af indhegningen.

Jeg tror ikke, jeg nogensinde ville lukke dem ud-ud. Forstået på den måde, at der stadig skulle være hegn om dem - bare et større hegn. De løbeænder, jeg kender, er ikke spor interesserede i at blive lukket ind i andegården om aftenen. Hvis ikke haven var hegnet ind, så tror jeg, de kunne løbe væk og fare vild. Og de har boet i den have i et halvt år nu.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Januar , 2013, 18:40 »
mine løbeænder bor sammen med mne moskusænder og tro de er blevet lidt forelsket i min store moskusandrik..de følger ham over alt :-)
mine får fuldfoder til høns, korn og brød der er lagt i blød :-)
jeg fik mine i barselsgave da var de små..men selv om vi har kælet og nusset om dem er de ikke tamme ... men flotte det er de
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder