Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane skal væk  (Læst 3767 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Hane skal væk
« Dato: 17 April , 2012, 21:41 »
 Hej
Mine naboer har bedt mig om at skille mig af med min elskede hane Ludvig  :'( Har haft ham i snart i et år og er kommet til at holde rigtig meget af ham, jeg kan næsten ikke forestille min hønseflok uden ham  :'(. Jeg er bare så sur og ked af det over det  :'( JEG SYNES IKKE HANS GALEN ER SÅ SLEMT  >:(  :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane skal væk
« Svar #1 Dato: 17 April , 2012, 21:44 »
Bor du i landzone eller byzone?
I landzone må du gerne have hane. I nogle byzoner er der regulativer for haner. Naboer bliver tit blødgjort med en bakke æg med venlig hilsen fra hanen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hane skal væk
« Svar #2 Dato: 17 April , 2012, 21:52 »
Jeg er bor i en lille by, men der er rimelig stor vej mellem mit hus og naboerne. Ville gerne spørge om jeg ikke bare kunne lukke hønsene ud senere i weekenderne, som jeg faktisk også prøver på, men der står ikke hvem jeg skal tage kontakt til, der står bare brevet er fra naboerne og kumunen, men der er ikke noget tegn på at kumunen overhovedet har været med til at skrive brevet.

Ps. hvad vil hønsene sige til at deres hane bare forsvinder ??

På forhand tak
Hilsen Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hane skal væk
« Svar #3 Dato: 17 April , 2012, 21:54 »
Prøv at ringe til kommunen og hør om de overhovedet kender til sagen. Man skal ikke altid bare overgive sig ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline HønseHansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Hane skal væk
« Svar #4 Dato: 17 April , 2012, 22:00 »
Hej Adam
Nu er det jo lige meget om man bor i land eller byzone hvis naboerne er utilfredse, så er de jo utilfredse og så er det sjældent bare at holde på sin ret.
Personligt syntes jeg at der bør være en hane i alle hønsehold, men mange har da høns uden og have en hane. Jeg tror at de hurtigt danner et nyt hiraki, også uden en hane.
Har du ikke mulighed for at flytte hønsehus eller hønsegård længere væk fra fra naboerne, evt. købe en automatisk åbner til din hønselem..så de kommer senere ud. Et isoleret hus dæmper jo også lyden.
vh
Aage
Hilsen Aage
2.4 Danske Landhøns brune
2,3 Luttehøns brune
4,5 Agenthøns

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Hane skal væk
« Svar #5 Dato: 17 April , 2012, 22:02 »
Hvis dine naboer ikke vil stå frem med navn, skal du ikke tage det seriøst. Det er sandsynligvis bare et forsøg på at narre dig til at skille dig af med hanen. Ignorer det..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hane skal væk
« Svar #6 Dato: 17 April , 2012, 22:06 »
Hvis brevet er fra kommunen, så skal det helt sikkert fremgå at det er fra kommunen, og de vil så henvise til en bekendtgørelse der hedder Bek. 1517 af 2006, Bekendtgørelse om miljøregulering af visse aktiviteter.

Hvis den ikke er nævnt, så er det ikke fra kommunen og hvis det så ser ud til at brevet er fra kommunen men faktisk ikke er det, så har dem som har skrevet brevet et problem....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hane skal væk
« Svar #7 Dato: 17 April , 2012, 22:07 »
Hej tak for svarene :D
Mit hønsehus er isoleret og tror det er umuligt for naboerne at høre det vis han er inde :D Men i brevet skrev de at kumunen havde givet dem medhold i sagen og vis jeg ikke skaffede mig af med hanen hurtigst muligt vil de tage sagen op.... Men jeg gad godt vide hvem der har skrevet brevet, så jeg kan spørge om det er iorden at jeg beholder ham vis jeg lukker ham senere ud og hvornår det så skulle være... :-\
hilsen Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hane skal væk
« Svar #8 Dato: 17 April , 2012, 22:10 »
Brevet ligner et brev som en hvilken som helst person kan skrive i word med skrift størrelse 20-25.... der står at de har snakket med kumunen men det har jeg jo ikke kumunnens ord på...?   :-\
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hane skal væk
« Svar #9 Dato: 17 April , 2012, 22:17 »
@Adam

Som både Lone og Finn indikerer så slå lidt koldt vand i blodet. Som Lone skriver, hvis klager ikke vil lægge navn til en klage ville jeg ikke tage den seriøst.

Hvilken kommune bor du i (det fremgår ikke af din profil)? Hvis vi ved hvilken kommune du hører under er der måske nogen der ved om pågældende kommune har et regulativ om hønsehold og haner. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hane skal væk
« Svar #10 Dato: 17 April , 2012, 22:20 »
Hej Erik, jeg bor i horsens kumune.
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Susanne

  • Gæst
Sv: Hane skal væk
« Svar #11 Dato: 17 April , 2012, 22:21 »
Kære Adam!

(nå, jeg kan se at mit svar lapper lidt over noget, de seneste har skrevet, men jeg sender det alligevel)

Det er svært at være dig lige nu. Du vil helt sikkert ikke genere nogen, men vil gerne beholde din hane.

Jeg kan se, du er 15 år. Er der nogle forældre, der evt kan bakke dig op - kan du evt vise dem, hvad der er skrevet her?

Dine "naboer" kan meget vel bare være en enkelt person. Som ikke vil kontakte dig direkte, men bare er irriteret på hanens gal.

Hvis det var "ordentlige" naboer, kom en af dem personligt og talte med dig - så ville I evt kunne finde en løsning sammen.

Eller også skrev de utilfredse under med navn - så du vidste hvem du kunne henvende dig til.

Og Kommunen har sandsynligvis ikke været involveret overhovedet.

Det værste du kan gøre lige nu er at skaffe dig af med hanen - uden at du ved noget om, hvem og hvormeget den egentlig generer.

Hvis du er frisk og har gåpåmod - men igen - er der nogle forældre, der evt vil være med? - går du personligt hen til de mulige naboer, banker på, og spørger direkte, om din hane generer dem. Hvis en af dem siger ja - har du så mulighed for at tilbyde at lukke ham senere ud om morgenen.

Måske vil det ende i fred og fordragelighed.

Hvis ikke, har du ret til at bede kommunen om hjælp. Deres bestemmelser kan nemlig sagtens være på din side - alt efter hvad jeres zone bliver kaldt (by- eller landzone)

Held og lykke - og lad os endelig vide, hvordan det går. Skriv gerne undervejs, hvis du støder på uforudsete spørgsmål.
 

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hane skal væk
« Svar #12 Dato: 17 April , 2012, 22:26 »
Tak for de gode svar alle sammen :D
Mine forældre synes også det er latterligt at de ikke gider at give sig selv til kende  :-\
Hilsen Adam
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hane skal væk
« Svar #13 Dato: 17 April , 2012, 22:28 »
Horsens har ikke nogen bestemmelse om at man ikke må have hane, så det er den generelle bekendtgørelse 1517 der gælder.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13014
§ 8. Medfører et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold, tilhørende stalde og lignende samt anlæg m.v. væsentlige gener, forurening eller risiko for forurening, kan kommunalbestyrelsen meddele påbud om foretagelse af afhjælpende foranstaltninger.

Teksten er lidt kringlet, men det som er vigtigt er at hvis der er væsentlige gener, så kan kommunen sige at hanen eksempelvis skal holdes inde i et bestemt tidspunkt. Men der skal altså være væsentlige gener.

Prøv at gøre som nævnt, find ud af hvem det er og snak med den som har skrevet brevet. Der er slet ingen grund til at skille sig af med hanen på det her grundlag.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Adamjomaa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hane skal væk
« Svar #14 Dato: 17 April , 2012, 22:34 »
Jeg vil prøve at finde ud af hvem det er der er utilfreds med Ludvig og prøve at finde en løsning på det :D
0.2 gule dværg wyandotter.
0.3 lohmann tror jeg.
0.1 blanding mellem dværg wyandotte og dværg australorps.
0.5 dværg australorps i blandede farver.