Hej Søren
Jeg havde 5 høns til at gå i et hjørne af stalden i vinter. Stalden er ikke isoleret, og de var kun de 5 til varme den op. Der var med andre ord koldt, men det klarede de fint.
Først på vinteren havde jeg sat en sparepære op som var koblet på et tænd-sluk ur. Det tændte lyset hver morgen kl. 6 og slukkede kl. 8.30. Det gav hønsene lys i mindst 10 timer hver dag, alt efter hvornår det blev mørkt om eftermiddagen, og gav mig æg hele vinteren

Da det blev rigtig koldt skiftede jeg sparepæren ud med en 40 W glødepære. Jeg klodsede vandskålen, (en 900 ml klar plasticbøtte), op på 4 stykker pind, (det var vistnok 7x7 cm stolper), og lagde glødepæren under vandskålen. Vandet i vandskålen frøs til is om natten, og tøede op igen om morgenen. Fra kl. 11.30 til kl. 12.00 og fra kl. 15.30 til 16.00 var der lys, og varme, under vandskålen igen. Det holdt vandet fint frostfrit i dagtimerne.
Lyset var tændt i 3,5 time pr. dag. Eller pr. uge 24,5 timer. 24,5 timer x 40 W = 980 W. Eller 0,980 kWh. 1 kWh (kilowatttime koster vist ca. 2 kr.). Så hvis jeg har regnet rigtigt kostede det mig 2 kr. om ugen at holde hønsenes vand frostfrit, og give dem lys hver morgen, da det var koldest i vinter.
Der var iøvrigt ingen æg der blev ødelagt af frost.