Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk  (Læst 1307 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
Skruk
« Dato: 17 April , 2012, 21:00 »
Så tror jeg sørme, at jeg endelig har en skruk  ;)
Det er en stor maranhøne, hun ligger på snydeæg. Jeg har 25 æg i rugemaskinen som klækker om 1½ uge.
Mon ikke hun kan passe dem for mig, når de klækker? Men kan hun klare 25 kyllinger..hvis der altså kommer så mange?
Ville I lade kyllingerne klække i maskinen eller under skrukken?
Jeg overvejer at lade nogle af æggene blive i maskinen og resten under skrukken om 1 uges tid. Jeg har nemlig æggene liggende i lag i rugemaskinen, som Henriette Hall anbefalede i en anden tråd, så maskinen stadig var fyldt efter 1. lysning/frasortering, der er dog flere befrugtede end jeg regnede med, så de ligger stadig i lag  ;D
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: Skruk
« Svar #1 Dato: 17 April , 2012, 21:09 »
Det vil være en god ide at give hønen nogle af ægene inden klækning, og så liste resten af kyllingerne ind under den aftenen efter de er kommet ud af rugemaskinen.

Jeg tror godt Maranen kan passe 24 kyllinger. hvis det bliver ved at være så koldt, kan man jo hjælpe lidt om natten. Ja, - ikke at du skal tage dem ind under din dyne, men give dem en lille varmelampe.
Hilsen
Peter

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 April , 2012, 21:30 »
ja godt nok synes min mand, at hønsene er underholdene, men tror han trækker grænsen ved at de kommer med i seng :-)
Glæder mig til at få kyllinger igen  ;D Der er forøvrigt kun sorteret 2 af dine La Bresse æg fra, det er jo udemærket  :D
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 17 April , 2012, 21:32 »
Enig i Peters anvisning, en stor maran kan snildt passe dem alle. Jeg har en lille dværg-dotte, hun har 19 kyllinger, og hun har ikke på noget tidspunkt haft hjælp fra en varmelampe. Kyllingerne klækkede d. 22. februar.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk