Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine afbrudt - er de ok ?  (Læst 2615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Rugemaskine afbrudt - er de ok ?
« Dato: 16 April , 2012, 10:53 »
Hejsa

Jeg er rimelig ked af det og håber at der er nogen som har prøvet det samme der måske kan muntre lidt op og sige at det evt. nok skal gå alligevel.

Igår er der ved en fejl (og ja nu kommer der tape på stikkontakten) blevet slukket for vores rugemaskine i en del timer - jeg er næsten sikker på at det er omkring 9 timer og æggene var ret kolde. De fleste af æggene er serama og sabelpoot (evt. blandinger heraf), så det er æg der i forvejen er lidt sarte. Vi har 2 små hold i maskinen, hvoraf det ene hold var på dag 16 og som vi regner med klækker torsdag-fredag (hvis de ellers klækker samme dato som når vi har ruget under skruk). I forvejen er "holdet" rimelig reduceret i forvejen med 12 æg tilbage hvoraf jeg har mindst 3 som jeg er i tvivl om hvorvidt der stadig er liv når man lyser dem. Det andet hold havde kun ligget i maskinen i 3 døgn, så var endnu ikke lyst. Er der nogen derude som har prøvet det samme og alligevel fået kyllinger ud af det ?. 

Mit andet spørgsmål som jeg ville have spurgt om herinde inden ovenstående gik galt er hvad I har gjort når der har været 2 hold i maskinen med forskellige datoer på samme tid. Her tænker jeg på at vi jo egenlig skulle stoppe vendingen og øge fugten i morgen, men der ligger et hold på 17 æg som på det tidspunkt jo kun er 5 dage henne i forløbet.

Det er lidt et "forsøgs" projekt, dvs. vi ville prøve at ruge i maskinen én enkel gang (som blev til 2 hold da der var så mange æg som måtte kasseres) inden vi her de næste par måneder havde nogle bestemte stammer vi gerne ville have sat sammen, plus evt. skal købe rugeæg "udefra"

Mange Hilsner fra Majbritt
« Senest Redigeret: 16 April , 2012, 11:15 Fra Majbritt Ø. Pedersen »
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rugemaskine afbrudt - er de ok ?
« Svar #1 Dato: 16 April , 2012, 10:56 »
Det er sket for andre, og ja, der er stadig komme kyllinger, Majbritt, så tør du bare øjnene igen *t *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbritt Ø. Pedersen

• Passiv bruger
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Rugemaskine afbrudt - er de ok ?
« Svar #2 Dato: 16 April , 2012, 11:14 »
Godt med lidt beroligelse Marianne  :). Jeg har siddet i nat da jeg opdagede det og prøvet at søge på gamle tråde, men var alligevel i tvivl om datoerne på æggene, dvs. det at der blev slukket i så mange timer, kontra æg som havde ligget i maskinen 16 dage og 5 dage, samt hvor stort et "tab" folk troede var på den konto.

Plus jeg er i tvivl om hvad andre har gjort med hensyn til stop af vending og øgning af fugt i de sidste par dage, når der ligger et hold mere som er 5 dage "gamle" på det tidspunkt.

Tak for krammet Marianne - du var i forvejen næsten på min telefon-nødhjælpslinie her til morgen  ;)
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.