Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores første lille Maran kylle  (Læst 2552 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Vores første lille Maran kylle
« Dato: 14 April , 2012, 18:45 »
Jeg afleverede 10 æg, som skulle ruges ud sammen med nogle af andre æg. 1-2 æg røg fra og idag er de begyndt deres vej ud gennem skallen. Vi har været forbi for 1 time siden og set den første kylling, som var fra vores æg. Det er temlig stort og jeg er spændt på hvor mange vil overleve. Vi skal holde øje med æg og kyller de næste 2 dage. Imorgen skal husbond med og se de små kyller  /o

Jeg syntes dog at den lille pingvin havde en lidt mærkelig benstilling. Men den var heller ikke kommet helt op og stå endnu. Men jeg har heller ikke så meget forstand på så små str. til hvad er korrekt og forkert.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vores første lille Maran kylle
« Svar #1 Dato: 14 April , 2012, 23:12 »
prøv at se på tråden påskekyllinger, der er mange billeder, og måske kan du der se hvordan en nyklækket kylling står, men den skal altså helst kunne stå lige på begge  ben
Tillykke med dem
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Vores første lille Maran kylle
« Svar #2 Dato: 14 April , 2012, 23:42 »
Jeg syntes dog at den lille pingvin havde en lidt mærkelig benstilling.

Første gang skal helst være en succesoplevelse.

Hvilket underlag går de nyklækkede kyllinger på?  Er det meget glat? Hvis ja - giv dem et viskestykke eller lignende at gå på.

En del kyllinger klækker med spagatben. Benene stritter ud til siden og de formår ikke rigtigt at stå på dem. Problemet skyldes typisk et 'skred' i leddet oppe over overlåret. Det kan relativt let rettes til ved at man indenfor det første levedøgn, helst indenfor 12 timer, binder benene sammen, så de ikke kan have en større afstand end hvad kyllinger normalt ville have. De bliver lidt 'vælte-peter-agtige' af dette men det er OK.

Bindingen kan laves med en bomuldstråd eller lignende. Jeg selv bruger piberensere til formålet. Bindingen skal sidde over 'knæ'-leddet. Så så langt oppe på benet som muligt. Bindingen tages af igen efter 1-2 døgn. Jeg gør det normalt efter 1 døgn. Er benene i orden her er det fint. Er der stadig problemer prøver jeg 1 døgn mere. Er benene ikke i orden herefter kan kyllingen næppe reddes. Jeg har endnu ikke oplevet at måtte opgive en kylling efter denne fremgangsmåde.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vores første lille Maran kylle
« Svar #3 Dato: 15 April , 2012, 06:57 »
Tillykke, Louise <I
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Vores første lille Maran kylle
« Svar #4 Dato: 15 April , 2012, 07:22 »
Tillykke Louise, små marankyllinger er så skønne. *h
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Vores første lille Maran kylle
« Svar #5 Dato: 15 April , 2012, 13:34 »
Den lille kylling stod fint idag :-) + der var kommet yderligere 6 til. Så skal snart gøre klar til at vi kan få de små pingviner hjem.