Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger under skruk - hvad gør jeg nu?  (Læst 2498 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline crj100

• Passiv bruger
Kyllinger under skruk - hvad gør jeg nu?
« Dato: 14 April , 2012, 15:05 »
Ja, så tittede der små hoveder frem under skrukken :-)

Men hvad skal jeg gøre??? Jeg har lavet en lille indhegning, hvor kun kyllingerne kan komme ind når de engang forlader reden. Her har jeg lagt "startfoder" samt undulatblanding til fri afbenyttelse. Herudover har jeg lavet adgang til vand (druknesikret!).

- Skal der laves mere, eller klarer skrukken resten?
- Skal redekassen have skiftet halm, når klækkeriet er helt overstået?
-Er der andet jeg bør gøre?

Beklager alle spørgsmålene, men det er første gang nogensinde med kyller. Synes jeg var "klar", men nu hvor det er sket, hober der sig massevis af spørgsmål op.....
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)

Offline pnille11

• Passiv bruger
  • har en flok gul orpingtons samt 6 silker
Sv: Kyllinger under skruk - hvad gør jeg nu?
« Svar #1 Dato: 14 April , 2012, 16:25 »
Hej.
Du lyder som om du er godt forberedt på det meste. Hvis skrukken er en god mor, så klarer hun at passe på kyllerne og holde dem varme.
det er en rigtig god idé at vaske reden af og skifte halm i den, når alle er klækket. Nogengange kan man også få lov at fjerne tomme skaller under hende i løbet af klækningen, hvis hun ikke er for arrig.
Kan moderen også komme ind i den lille indhegning med mad og vand?
det er nok bedst, da det jo er hende der skal lære kyllerne at spise og drikke :)
Ellers held og lykke med dem. Har selv 15 stk. to uger gamle kyllinger nu - det sjovt at følge for både børn og voksne ;D
Vh Pernille

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 April , 2012, 20:15 »
Jeg hægter lige et spørgsmål på her da jeg er i samme situation. Jeg kan ikke finde ud af om høne og kyllinger skal over i en anden kasse nu hvor alle kyllinger er ude af æggene. Jeg har sat vand og foder - alt er klar - men kassens kanter er jo høje. Kyllingerne bærer jo ikke hjælm til at beskytte hovedet i 8-10 cm frit fald :o og skulle de klare faldet hvordan kommer de så op igen :-\?

Tak til alle jer der er så hjælpsomme på dette forum /o

Indlæg redigeret efter ønske fra Mette.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 19 Juli , 2012, 14:02 Fra Marianne Vedel »

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #3 Dato: 15 April , 2012, 20:28 »
Mette
Er de oppe i en kasse i brækhals- område?
Hvis de er det er du nød til at tage dem ned når du mener at klækkeriet er over..
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 15 April , 2012, 20:32 »
evt kunne du måske lave en lille trappe af bondegårdssten eller noget
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline crj100

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 17 April , 2012, 11:09 »
Lige en tilbagemelding fra "nybegynderen":

Jeg har min skruk-redekasse stående på jorden, og byggede simpelthen bare en lille vold, så de kunne komme retur til kassen, såfremt de begav sig på uledsaget tur. Men allerede dag to kan de snildt klare et hop på 5-10 cm!
Utroligt hvor meget en så lille skabning kan :-)
Med venlig hilsen,
Søren
P.t. "fører" Mikkel Ræv 15-0. Har 1. gang mistet 11 Lys Sussex og 2. gang 4 Laksefarvede Faverolles.
Nuværende bestand: 0.2 Laksefarvet faverolles (1 ren og 1 lidt blandet), 0.2 Lys Sussex (med lidt blandingsblod), 0.1 Gul Sussex, 0.0.3 skønne kyllinger fra en Guldrandet wyandot hane og xx af ovennævnte. Hertil nyankommet 0.0.2 Maran og 0.0.4 Aracuna (hvoraf en med kun én vinge!)