Hej,
jeg søger (som så mange andre) også hjælp til valg af racen til vores hønsehold vi er med at starte op. Er i gang med at samle hønsehuset + hønsegård og planen er at de eller skal gå frit i vores store have. Vi vil gerne starte med 1.4 eller 1.5 og så se hvordan det går. Ved godt at man sikkert bliver bidt af det og vil udvide med tiden...men udgangspunktet er de 1.4 eller 1.5...Og vil gerne få par kylliger om året til lidt fornyelse og slagtning.
Min mand og jeg er ret nye hvad angår høns...jeg voksede op i Tjekkiet med nogle tjekkiske landhøns og blandingshøns...men havde ikke høns siden. Men nu skal der høns i haven igen

.
Vi leder efter en race, som
- lægger godt med æg og er samtidig gode at spise

- ikke flyver for højt (har en 1 m hegn ud til vejen... den kan selvfølgeligt laves lidt højere med noget net...men alligevel...)
- har behold deres rugeinstinkt (vi har på nuværende tidspunkt ikke lyst til at anskaffe os rugemaskine osv. det vil være dejligt hvis hønsne kunne selv)
- har godt temperament, da vi har en 4 måneders datter som skal jo om nogle måneder kravle rundt i haven med dem...
Vi er i tvivl ang. racevalg... Da de fleste racer som er gode "allround-høns" ikke er så gode til at ruge selv ægene ud... Vi overvejer en af følgende racer:
Amrock, Plymouth Rock, New Hampshire, Wyandotter, Maran, R.I.R
Som jeg kunne læse mig frem på det sidste, burde Maran være et godt valg da den også burde have gode ruge-egenskaber.
Hvad er jeres erfaringer med de racer jeg nævner? Nogle racer vi har overset? Hvad vil i anbefale?
Kan man f. eks. blande racer, så vi har f. eks. en stor race til æg+kød og en eller to høner af en anden race som "rugehøns"? hvad skal man så være opmærksom på hvis man vil blande to racer?
mange tak for svaret og tak for tålmodigheden med os "greenhorns"

God weekend
Anna
Gurre (Nordsjælland)