Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaring med luseshampoo til kalkben...  (Læst 6109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JanneH

• Passiv bruger
Erfaring med luseshampoo til kalkben...
« Dato: 12 April , 2012, 20:00 »
Er der nogen herinde der har forsøgt sig med luseshampoo til behandling af kalkben? Og hvilken fremgangsmåde har i brugt?

Pft Janne

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
Sv: Erfaring med luseshampoo til kalkben...
« Svar #1 Dato: 12 April , 2012, 21:06 »
Kalkben skyldes en mide der er i familie med fnatmiden hos mennesker. Fnat behandles med pyrethrin-creme, som fås på apoteket under navnet Nix-creme. Man kan også købe Nix-shampo til behandling af hovedlus. Men til behandling af kalkmiden der har gravet sig ind i skællende må cremen være det bedste. Jeg startede mit hønsehold i det sene efterår. To af de indkøbte høns havde ret udtalte Kalkben. Jeg ventede til hele flokken havde sat sig til rette på pinden. Så fik de alle efter tur smurt ben og fødder ind i Nix creme, fordi hele "husstanden" bør behandles samtidig. Jeg gentog behandlingen efter en uge. Behandlingen virkede som den skulle. Der optages kun ganske lidt pyrethrin i selve organismen. Hos mennesker oplagres pytrethrinet i de øverste hudlag, så der er virkning i nogen tid efter behandlingen. Mon ikke det er det samme hos høns. Selv om pyrethrin er ret ugiftigt bør du lade en anden udføre behandlingen, hvis du er gravid eller ammer.

1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2012, 23:07 »
Der findes også noget andet mod lus, som fåes på apotekerne og er ganske ugiftigt ( hvis man nu ikke er meget for al den gift), men så må du spørge på apoteket, for jeg har glemt navnet. Det er egentligt silikone, og de stakkels små lusekræ bliver så kvalt i denne kappe af silikone.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 12 April , 2012, 23:16 »
Ganske almindelig madolie eller vaseline er også meget effektivt. Hvis man af og til pensler siddepindene med lugtfri petroleum, kan miderne heller ikke overleve det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 12 April , 2012, 23:17 »
Madolie er et glimrende alternativ til diverse gifte. Det gælder om at kvæle de små kræ. Jeg har en lille spand med et par liter olie i. Hele hønens fod holdes neddykket i spanden et par minutter. Derefter gnides der med et par fingre op og ned ad benet nogle gange. Behandling bør gentages et par gange inden for en uge eller to.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tapani

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 April , 2012, 16:27 »
Selv om pyrethrin er ret ugiftigt bør du lade en anden udføre behandlingen, hvis du er gravid eller ammer.

Pyrethrin er MEGET giftigt, derfor er det den eneste insektsgift som ikke har udviklet resistente insektstammer trods at det har været i brug sidste 3000 år. Pyrethrin er tilladt for mennesker og i økologisk avl fordi den spaltes meget hurtigt til vand og kuldioxid af lys eller syre også af mavesyre dvs des affalds produkter er harmløse og den spaltes i mavesækken.
Der dog ofte mere giftige middel med som opløsningsmiddel i kommercielle produkter.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline JanneH

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 April , 2012, 20:05 »
Mange tak for svar :-) Jeg forsøger mig med at par olie-behandlinger til at starte med, så håber jeg det kan klares uden gift... Hvor hurtigt skal jeg kunne se forbedring?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 13 April , 2012, 20:21 »
Det tager nogle uger, før benene bliver pæne igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 14 April , 2012, 00:58 »
Der findes lus, der er modstandsdygtige overfor nix - desværre. Om kalkbensmider & nix ved jeg ikke meget.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #9 Dato: 19 April , 2012, 17:14 »
Nogle tilsætter et par dråber tetræ olie til deres hårshampoo mod lus.
Måske man kunne tilsætte et par dråber til vaselinen/madolien?

Og nej, tetræolie er heller ikke ugiftigt!

I princippet er alle æteriske olier giftige - det er meningen med dem! De dannes af planterne for at beskytte dem mod 'ubudne gæster'. "Gift" er ikke bare "gift". I den rette dose er "gift"/plantestoffer helbredende på forskellige ting. I anden - ofte større dosis - er de skadelige.
Faktisk mener nogen, at grunden til at økologiske grøntsager er sundere for os at spise, netop er fordi de selv skal klare sig mod skadedyr og konkurrence fra 'ukrudt' og derfor tvinges til at producere større mængder af de her 'forsvarsstoffer', som så også gavner vores system.

Nå, men tetræ olie?

ps. katte kan IKKE tåle tetræolie pga. deres tynde hud!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)