Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke flyvende racer der lægger æg?  (Læst 8564 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Ikke flyvende racer der lægger æg?
« Svar #15 Dato: 13 April , 2012, 00:17 »
Jeg kan nu godt lide racen, men synes nu også at den er lidt sej og tør i kødkvalitet. Andre problemer jeg har oplevet med racen i Danmark er at de ligger små æg i nogle stammer og andre ikke holder mindstevægten.

Jeg hører hvad du siger. Men er det problemer der er specielt udtalte for New Hamshire? Jeg kender en der kan gøre en vandmand 'sej og tør i kødkvaliteten'. 

Jeg ville umiddelbart tro at du kunne finde samme 'udfordringer' inden for alle andre racer. Så sammenligningen skal jo være på rimeligt lige vilkår.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #16 Dato: 13 April , 2012, 06:43 »
Jeg hører hvad du siger. Men er det problemer der er specielt udtalte for New Hamshire? Jeg kender en der kan gøre en vandmand 'sej og tør i kødkvaliteten'. 

Jeg ville umiddelbart tro at du kunne finde samme 'udfordringer' inden for alle andre racer. Så sammenligningen skal jo være på rimeligt lige vilkår.
Jeg har ikke selv erfaring med New Hampshire, men har hørt fra en at hun skiftede til wyandotter, da hun synes kødet var for tørt på New Hampshire. Var jeg ikke selv rendt ind i et hold marankyllinger da jeg skulle have høns, var New Hampshire blandt dem på listen, jeg gerne ville eje ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #17 Dato: 13 April , 2012, 10:17 »
Jeg anskaffede mig nogle sidste år, I håb om at de kunne være en mere trofast vinteræglægger. Jeg har en høne og har spist to haner. Kødkvaliteten kan ikke måle sig med de andre racer jeg har. Den høne jeg har gående lægger ca. samme antal æg som mine maraner (måske lidt færre), men én høne gør vist ingen statistik ;)

Til gengæld kunne jeg faktisk godt tænke mig lidt flere høner, alene af den grund, at deres farve pynter utrolig godt i min hønsegård ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #18 Dato: 13 April , 2012, 10:29 »
Til gengæld kunne jeg faktisk godt tænke mig lidt flere høner, alene af den grund, at deres farve pynter utrolig godt i min hønsegård ;D

Det er præcis derfor jeg anskaffede mig sølvhalset dorking. Hvor er de dog smukke  ::) ...nu må vi se om de lægger godt med æg...havde håbet de var mere tillidsfulde i temperament.

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 13 April , 2012, 10:51 »
Jeg vil også blæse lidt i hornet for New Hampshire. Skal så lige sige jeg har ikke smagt dem endnu, da de ikke er så gamle. Men mine høner (3 stk.) lægger pænt store æg og min hane er bare den dejligste. De har alle et rigtig godt temperament og er rigtig store og flotte. (større end mine Jersey Kæmper i samme alder  :o  )

Kender så ikke maraner og de andre racer der er nævnt, så jeg kan ikke sige om de er bedre. ;)
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 13 April , 2012, 11:16 »
New Hamshire er også på min ønskeseddel. Synes de har en utrolig flot farve  :).
Det kan være at det bliver den slags rugeæg jeg må have næste gang jeg har en skruk ::)

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #21 Dato: 13 April , 2012, 17:54 »
Det har været problemer for racen på et tidpunkt, men er nok blevet bedre igen, da det er nogle år siden efterhånden. Dog havde vi to forskellige udstillere i Hadsten sidste år og selvom hans dyr så store flotte og velplejede ud var det noget andet når man fik dem i hænderne i forhold til den anden opdrætter.
Jeg vil dog sige at jeg tit hører fra dem der holder racen at de holder rigtig meget af den og lever op til de krav de stiller. Så det er jo kun positivt.

Jeg har ikke smagt New Hampshire så mange gange igen og chancen for at det var et ældre dyr har været der, men kan høre at andre har den samme oplevelse.

De er nu store og dejlig rolige dyr, som ligger godt med brunskallede æg og har som regel en rimelig størrelse afligevel.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen