Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ikke flyvende racer der lægger æg?  (Læst 8581 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline molli

• Passiv bruger
Ikke flyvende racer der lægger æg?
« Dato: 12 April , 2012, 09:03 »
Hej alle

Jeg vil gerne have en lille flok høns (har søgt efter Brahma herinde). Men i flokken vil jeg gerne have nogle høns der lægger flere æg end jeg kan forstå Brahmaerne gør.

Så ved I hvilke racer der ikke flyver (to meter højt hegn), men som samtidig lægger mange æg? Det må gerne være tunge racer eller mellemtunge, dog ikke noget krav.

På forhånd tak for hjælpen!

Vh. Molli

karina dj

• Gæst
Sv: Ikke flyvende racer der lægger æg?
« Svar #1 Dato: 12 April , 2012, 09:13 »
Jeg vil da gerne pege på maranerne... de flyver ikke over et 2 meter hegn og de lægger mange store dejlige mørkebrune æg! De er sammen med grønlæggerne her på matriklen de mest effektive "ikke flyvende" æglæggere...

Tillykke med din gode beslutning  /o

Offline molli

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2012, 10:25 »
Hej Karina

Tak for dit svar. Jeg vil finde nogle billeder af Maranerne og se hvad de er for nogle:-)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 12 April , 2012, 10:44 »
Jeg skulle lige til at skrive maran også, men Karina havde allerede nævnt det ;). Dem bliver du glade for, hvis du vælger dem /o.

www.maranklub.dk
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 12 April , 2012, 11:19 »
Velkommen på forum, Molli :D
Maran kunne fint gå sammen med brahma /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 12 April , 2012, 11:23 »
Jeg skal osse ha nogle af mine maraner (som æglæggere) gående sammen med brahma, og jeg er overbevist om at deres temperament passer rigtig godt sammen. De er begge rolige og omgængelige  :)

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 April , 2012, 12:25 »
Jeg har Gule (gul sort columbia) sussex gående med brahmaer. De ville også passe rigitig fint. Men jeg vil næste sige, at mange af racerne nok vil holde sig bag et 2 meter hegn :) - så er der kun den med æglægningen tilbage, og så selvfølgelig, størrelse på hønen, hvis de skal gå sammen med en brahmahane :o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 April , 2012, 15:51 »
Jeg vil også nævne wyandotterne i denne sammenhæng. Gode æglæggere, gode spisehøns. Jeg har aldrig set mine lette et ben i haven, så tror næsten jeg kunne bure dem inde med 30 cm højt tråd!! Desuden har jeg en blandet flok og nogle steder er hegnet kun 60 cm - de har aldrig været ovre det, ingen af dem!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 12 April , 2012, 16:59 »
Jeg har aldrig set mine lette et ben i haven,
Jeg troede også kun at det var hunde der lettede ben i haven *f ;)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #9 Dato: 12 April , 2012, 18:22 »
jeg siger også wyandotter. mine bliver fint bag et 50 cm højt hegn og de vildeste flyve øvelser de kan er når de basker lidt med vingerne hvis de hurtigt skal frem  :D

de lægger fint med æg, også vinter. og er rolige dyr
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 April , 2012, 20:50 »
Jeg troede også kun at det var hunde der lettede ben i haven *f ;)
Øh..ja det er vidst rigtig nok ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline lysbeth

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 April , 2012, 21:27 »
Mine New Hampshire overholdt reglerne her i huset om ikke at flyve over plankeværket. Dejlig stor, stabil æglægger.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 April , 2012, 22:57 »
Da jeg havde wyandotter, forelskede de sig i naboens forårskøkkenhave - hen over et 100 cm hegn. Det forhøjede jeg fluks med lidt kyllingenet( det var kun et kort stykke bagerst i haven), så blev de hjemme. Men 2 meter- nej det tager de ikke turen over.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 12 April , 2012, 23:37 »
Mine New Hampshire overholdt reglerne her i huset om ikke at flyve over plankeværket. Dejlig stor, stabil æglægger.

Det er så få herinde der synes at have øje for denne race. Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor??

Der spørges tit (af nye medlemmer) til racer der er gode til æg og kød og ikke for flyvske. Og dog er det meget sjældent at nogen nævner New Hampshire. Er de for kedelige? Eller er der for få der kender til racen?

Jeg spørger udelukkende af nysgerrighed. For at blive klogere. :)
Mvh
Erik Andersen

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #14 Dato: 12 April , 2012, 23:55 »
Jeg kan nu godt lide racen, men synes nu også at den er lidt sej og tør i kødkvalitet. Andre problemer jeg har oplevet med racen i Danmark er at de ligger små æg i nogle stammer og andre ikke holder mindstevægten.

Derfor kan jeg godt lide dem Steffen Lund har fordi de ligger pæne store æg og hans dyr vejer/fylder noget i hænderne pluds han har haft den største New Hampshirekok jeg har set.
Det er det jeg sagner lidt hos nogle af de andre stammer i Danmark, som også giver det rette indtryk af en New Hampshire og dem Steffen Lund har vist frem ved PR-dage har altid vagt stor beundring hvor den tit har været farvoritten blandt de forskellige racer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen