Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stille høne  (Læst 5629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
Stille høne
« Dato: 11 April , 2012, 17:33 »
Jeg har en høne som har været meget stille i dag. Hun har flere gange stået med lukkede øjne, ??? men har dog også været med de andre på skrabe tur  :). Hun har været på pind , så hun kan sagtens flyve. Jeg har tjekket for utøj mm i dag og der var intet på hende. Fine ben osv.
Er der noget jeg skal holde øje med ?
Det er en af mine "nye" dværgmaran , og ingen af de 2 damer er begyndt æglægning her, så manglende æg er vist ikke med som sygdomstegn  :-[. Det er egentlig også underligt at de ikke kommer i gang, for vi får masser af æg fra italienerne, og de får da samme behandling/mad mm. ::)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
1.0 brun labrador bl.hund ,2.0 hvide katte + skøn stor menneskefamilie
Medlem af Maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Stille høne
« Svar #1 Dato: 11 April , 2012, 17:55 »
Hun kan vel i teorien have læggenød selvom det er det første æg hun venter, men det er nok et skud i tågen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 11 April , 2012, 19:53 »
Læggenød  <A . Så tilgir jeg straks at hun gør mig bekymret  /o . Håber det er ægge læggenød <T
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

0.2 dværg maran sort- kobber, 2.2 dværg maran hvedefarvet., 0.2.3 dværgsilke , 0.1 dværg engelsk Araucana, 1.3 Hollandsk dværg i guldhalset , 0.3 blandingsrace
Medlem af Maranklub.dk

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 April , 2012, 20:10 »
Kan du sætte en varmelampe på hende? Varme er godt mod mange ting.....

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 11 April , 2012, 20:24 »
Læggenød. Hmm. Når hun endnu ikke er kommet i gang med at lægge æg? Ved det ikke. Alt kan vel lade sig gøre.

Håber det er ægge læggenød <T

Læggenød betyder at et æg af en eller anden årsag sidder fast i hønen og at hun ikke kan komme af med det eller ihvertfald har meget svært ved det.

Er der andre synlige tegn på sygdom end det at hun er stille? Hvordan er farve på kam/hagelapper ift de øvrige høns. I mange tilfælde bliver disse dele blege/matte hvis hønen ikke har det godt. Har hun rindende øjne eller næsebor (snue)?
Mvh
Erik Andersen

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 April , 2012, 21:22 »
Indrømmer at jeg ikke har nærstuderet kam farve mm. Hun har ikke rindende øjne eller næse. Står bare lige så stille og lukker øjnene, som en der er kommet for sent i seng, og tidligt op  /1
Jeg kigger hende lidt grundigere efter i morgen. Og håber så at hun bare har haft en dvask dag. Og selvfølgelig håber jeg ikke at hun har svært ved at komme af med et æg.  ::)Selvom der gerne snart må komme nogen  :P
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

Medlem af Maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 12 April , 2012, 06:05 »
Kan hun have fået "Nordiske fuglemider"?
Prøv at tjekke hende og se, om der er bitte små punktum-store dyr på hende og om fjerene nedenfor kloakken virker meget støvede med noget brunt støv. Der kan muligvis også sidde nogle gråbrune tørre flager i fjerene.
Det er sæson for nordiske fuglemider nu om foråret i modsætning til blodmider, som er i sensommeren.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit Linea

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 April , 2012, 20:11 »
I dag er hønen Justine tjekket i hoved og r.. ;) Hun virker nu friskere i dag og har gået rimelig langt rundt, med de andre for at finde lækkerier. Jeg synes hendes kam virker til at have samme farve som søster maran, men blegere end mine italienere. Der er intet utøj på hende, ingen støv i fjerene eller noget. Hun har nogle små fjer i , hmm, er det gumpen . Som om der har manglet et par stykker og nu vokser nye frem eller har fældet el. Hva ved jeg. :-)
 Jeg er faldet til ro og er ikke så bekymret mere. Nu er det stille ligesom gået over i rolig. Men hun er jo også en kælehøne - sir min venindes søn ;)
Mvh Berit 
                   Livet skal leves ....

Medlem af Maranklub.dk

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #8 Dato: 12 April , 2012, 22:23 »
Læggenød betyder at et æg af en eller anden årsag sidder fast i hønen og at hun ikke kan komme af med det eller ihvertfald har meget svært ved det.

Skyder lige et spørgsmål ind her: Kan det være derfor min ene orpington lagde 2 æg samme dag? Hun have sprunget over dagen før, og vi er helt sikre, 2 samme dag!

Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 12 April , 2012, 22:38 »
Jeg bliver dig svar skyldig. Og dog, hvis begge æg er helt normale at se på, tror jeg ikke det har noget med læggenød at gøre.
Ved læggenød kommer der nogen gange en underlig klump/klat ud af hønen. Jeg er sikker på at du kan finde billeder herinde af sådanne klumper hvis du søger.

Jeg mener man normalt siger at der er 25-26 timer mellem hvert æg der lægges, så at hønsene springer en enkelt dag over fra tid til anden er ganske normalt.
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 12 April , 2012, 23:14 »
Nogle gange kan fjerkræ også have en "off-dag" ligesom os mennesker.
De behøver ikke fejle noget hver gang de opfører sig som din høne, men det er fint at du observerer hende.

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #11 Dato: 13 April , 2012, 15:04 »
[quote author Jeg mener man normalt siger at der er 25-26 timer mellem hvert æg der lægges, så at hønsene springer en enkelt dag over fra tid til anden er ganske normalt.
[/quote]
Er helt med på at der ikke kommer æg hver dag, men undrede mig meget over 2 æg på samme dag, men de var nu begge 2 fine.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises