Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Til de garvede æggelysere - lysning af æg på 20. dag  (Læst 10154 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Victoria Hansen

• Passiv bruger
Til de garvede æggelysere - lysning af æg på 20. dag
« Dato: 11 April , 2012, 16:52 »
Hej alle

Er på dag 20 i maskinudrugningen, men der er hverken pip eller rul.
Maskinen er den gode madam blå, temp har været stabil på 37,8, der er blevet tørruget frem til dag 18, hvor fugt er hævet til 70. Jeg har en snigende mistanke om der ikke er liv, og har prøvet at lyse i dag. Men der er ingen bevægelser, og jeg kan se luftblæren er intakt.  Synes også det ser mere tværet ud, og blodårerne er blevet påfaldende mindre.

(Da jeg lyste på dag 18, var der bevægelser i ægget, og kunne se nogle gode blodårer nederst inden luftblæren)

Hvad siger de garvede af jer? Der findes stort set ingen billeder af æg der er lyst de sidste 3 dage inden klækning på nettet.

Venlige hilsener,

Victoria
« Senest Redigeret: 11 April , 2012, 17:22 Fra Victoria Hansen »
Ejer en lille flok rød orpington

Susanne

• Gæst
Sv: Til de garvede æggelysere
« Svar #1 Dato: 11 April , 2012, 17:22 »
Jeg synes bare det hele er meget mørkt når man lyser så sent. Og jeg har sjældent set bevægelse, men kigget efter det hver gang.

Der er ingen grund til at tro, at kyllingerne er døde indenfor det sidste par døgn - hvorfor skulle de det?

Jeg tror bare, du skal glæde dig - jeg krydser ihvertfald mine meget optimistiske fingre  /o

Høns i haven

• Gæst
Sv: Til de garvede æggelysere
« Svar #2 Dato: 11 April , 2012, 17:26 »
Du må ikke tage æggene ud af maskinen efter 18 Dagen. Nu kan du jo prøve at lade dem ligge et par dage mere i maskinen og se om der kommer noget. Ellers må du starte forfra.
Og så er det normalt kun på 7 dagen man lyser æg for at se om de er befrugtet. Alt andet er med til at ødelægge rugningen.
Og så er en tørrugning i den blå ingen god ide da det kniber med ventilationen i den model. Og du skal vente med at øge luftfugtigheden til 65% indtil den første stjerne i et æg = ca 19 dagen.

Susanne

• Gæst
Sv: Til de garvede æggelysere - lysning af æg på 20. dag
« Svar #3 Dato: 11 April , 2012, 17:40 »

Jeg lyser på 7. dagen og 18. dagen, hvor fugten i min maskine bliver sat op til maks -  og har også prøvet at lyse senere - netop fordi jeg var nysgerrig. Det tog de absolut ingen skade af.

Men der er mange forskellige erfaringer med rugning  :)

Og vi er nok allesammen sikre på at netop vores metode er den bedste  /o

Offline Victoria Hansen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 April , 2012, 18:48 »
Tak for svar begge to.

karina dj

• Gæst
« Svar #5 Dato: 11 April , 2012, 18:51 »
Jeg har osse tørruget i den blå med stor succes, så klø du bare på  /o
Og lyser dem osse inden klækning på 18. dagen, uden problemer...

Held og lykke!

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 April , 2012, 19:31 »
De sidste 3 dage, har jeg også svært ved at bevare tålmodigheden.  :o
Jeg  *k ,der sker nok snart noget, med æggene.
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 11 April , 2012, 20:12 »
Og så er en tørrugning i den blå ingen god ide da det kniber med ventilationen i den model.

Har du prøvet at tage de 6 propper ud af ventilationshullerne?  ::)
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2012, 22:50 »
Hvis du kan se blodåre på dag 20. så er det ikke gode tegn. I ca. 90% af æggene bør du ikke kunne se andet end en "sort klump" og luftblæren, når vi snakker dag 20.

Hvordan har du målt 37,8 grader?
Med det medfølgende termometer, eller med et seperat?
Og hvorhenne i maskinen?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Victoria Hansen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 April , 2012, 23:05 »
Hvis du kan se blodåre på dag 20. så er det ikke gode tegn. I ca. 90% af æggene bør du ikke kunne se andet end en "sort klump" og luftblæren, når vi snakker dag 20.

Hvordan har du målt 37,8 grader?
Med det medfølgende termometer, eller med et seperat?
Og hvorhenne i maskinen?

Danny

Jeg kan se luftblæren og ellers en stor sort klump med enkelte "udtværinger". Og de blodårer som ellers var tydelige dag 18, er meget svage, kan lige ane dem nogle steder, inden luftblæren. Det er faktisk derfor jeg tror de er døde - udover den mgl bevægelse.

Jeg måler med et digitalt term + hygro, og har målt efter med en gl. dags term., samt endnu et digitalt term. Jeg har målt der hvor æggene er, de er ikke direkte under blæseren. Umiddelbart burde det være ok. Jeg lavede research af madam blå herinde, og det lod da til at være ligetil med tørrugningsmetoden, så hvis ikke der sker noget de næste to-tre dage, må det være rugeæggene det er gået galt med. Og det er orpeæg, så der er ikke tale om lethalgen.

Mvh.,
Victoria

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 April , 2012, 23:22 »
Jamen det lyder jo fornuftigt nok, det du har gjort.
Du må vente et par dage og se hvad der sker. Hvis det nu ikke bliver til noget s gør dig selv den tjeneste at åbne nogen af æggene inden du smider dem ud.

Er du sikker på at det er dag. 20? Det lyder måske tåbeligt men der er rigtig mange herinde der enten husker, eller tæller, forkert.

Hvis du eksempelvis lagde æggene i maskinen en torsdag så skal hovedparten af æggene klække om torsdagen, 3 uger efter.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 11 April , 2012, 23:30 »
Der er delte meninger om hvordan man tæller dagene. Se svar #28 i denne tråd http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24680.15

Efter denne beregning skal æggene klække om fredagen hvis de er startet på en torsdag. Mine egne erfaringer siger at æg der er startet på en torsdag klækker onsdag-torsdag, måske med et par efternølere fredag.
Mvh
Erik Andersen

Offline Victoria Hansen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 12 April , 2012, 00:00 »
Har talt i hele dage, dvs første dag er dagen efter jeg har lagt dem i maskine. Bare for at være dækket ind:-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 12 April , 2012, 06:45 »
Du skal ikke opgive håbet helt, der kan stadig nå at komme kyllinger.
Jeg synes, du har båret dig rigtig fornuftigt ad mht. rugningen. Men nu må du så heller ikke åbne, bare vente utålmodigt nogle dage. *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Victoria Hansen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 April , 2012, 09:11 »
Jeg håber - projektlederen er min datter på 10, som dagligt glor olmt på maskinen ;)

Tak for de gode svar og opmuntringen!