Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: tynd mave og død?  (Læst 3065 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline asmus

• Passiv bruger
tynd mave og død?
« Dato: 11 April , 2012, 13:18 »
hej

vi (mest min svigermor, vi bor sammen) har overtaget nogen høns, vi fik 8 til at starte med. Damen der havde dem sagde at de var gamle og kun var til gryden, de lagde m.a.o. ikke nok æg til hendes tilfredsstillelse. Her har de dog lagt æg. Ikke voldsomt mange men nogen. Vi ved ikke hvor gamle de er. Men det er tredje hjem for dem... 

Her i den sidste måneds tid har vi dog mistet tre. Sygdomsforløbet er startet med diarre, de står stille og puster sig op og putter sig og fjerene bagi er helt smurt ind i l***. De deltager ikke aktivt i "hønse-hverdagen", altså de er fritgående og render normaltl rundt omkring på ejendommen og piller i haven, dem der er syge, går ud og står så bare stille.. Så er der gået et par dage, hvorefter de tilsyneladende har fundet et sted, at gemme sig, for at dø. De havde lagt sig  ind under havetraktoren, så et skjult sted.

De får økologisk æglægger og hvede. 

Tror i at det simpelthen er alderdom? Der er nu 3 der er døde og en der skranter lidt. Hanen kommer fra et andet sted og er ung, han skranter ikke (endnu?).

Vi vil gerne have nye høns, men tør ikke købe nogen før vi har en ide om hvad de dør af... :'(

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: tynd mave og død?
« Svar #1 Dato: 11 April , 2012, 14:06 »
En af de ting høns kan gå til af, er tynd mave, og hvis det skyldes coccidiose, som oftest rammer helt små kyllinger og gamle dyr, så smitter det, og du bør isolerer de der er syge, ingen garanti for helbredelse.
Du kan give dem alle aktivt kul og a38, find evt opskriften her på hønseguf ved at klikke på linket i venstre side.
Eller kontakte en dyrlæge

Du kan også skifte besætningen ud efter en grundig rengøring.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline asmus

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 April , 2012, 01:21 »
Ak ak.. Tak for svar-- Kan det mon også smitte mennesker?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 12 April , 2012, 06:53 »
Velkommen på forum, Thit :D
Sikke noget skidt /d med jeres høns. *t
Hvis det er coccidiose kan det ikke smitte til mennesker.
Diarré hos høns er altid noget skidt, men umiddelbart kan jeg ikke pege på noget bestemt, som de fejler.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 19 April , 2012, 18:04 »
Det kan også være æggelederbetændelse.
Et af de første symptomer er tynd mave.
Bugen bliver spændt og varm (nogle gange svært at bedømme på gamle høns, der jo også danner en del fedt på maven).
Og de bliver sløje og dvaske.

Ældre høner og især af racer der lægger mange æg rammes oftere - ifølge min dyrlæge (Bjarne Rasmussen, Hårlev) - af æggelederbetændelse, fordi æggelederen bliver slap med årene og dermed er der øget risiko for at bakterier kan slippe ind.

Sidste år og forrige år oplevede jeg, at et par ældre høner drattede om, da det blev forår og deres æglægning gik igang. Bjarne obducerede den ene (når der er mere en end der pludseligt dør, synes jeg der er grund til bekymring...) og konkluderede, at det var æggelederbetændelse, der til sidst havde spredt sig til bughulen - og så er det slut.
Resten af flokken fik antibiotika og masser af hønseguf, vitaminer - og østerskaller, evt. et drys foderkalk. For lidt kalk kan være medårsag, men det tror jeg ikke er tilfældet med dine, når de også får æglægningsfoder, der ofte er tilsat kalk.

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)