Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gøre hønerne skrukke???  (Læst 3454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karen-Marie

• Passiv bruger
Gøre hønerne skrukke???
« Dato: 10 April , 2012, 20:38 »
Jeg har virkelig brug for hjælp til at gøre mine høns skrukke, hvis det altså kan lade sige gøre.
Jeg har 3 høner og en hane. Min hane er rigtig god over for hønsene, men jeg tror han har nogle problemer med at befrugte hønsenes æg. Han er en lavbenet Orpington lup, mens hønerne er henholdsvis af racen Brahma og Bantam. Det skal lige siges at de alle er dvæghøns. Jeg har set ham prøve, men det er desværre kun sjældent han kan komme op på hønsene.
Derfor fik jeg nogle æg af sådan en "rigtig" hønse entusiast, altså en der har flere høns end de 4 der går i vores baghave. Æggene skulle være befrugtet, men ingen af mine høner virker særlig interesserede i dem.

MEN når de skal lægge æg, ligger de sig oven på de befrugtede æg, og selv om de så har lagt deres daglige æg, bliver de liggende i flere timer og er ikke til at få væk. Så opfører de sig skruk-agtige og hakker og siger underlige lyde, hvis man kommer for tæt på. Når der så er gået nogle timer, hopper de af reden og vil ikke gå på den igen, før de skal lægge et nyt æg.
Jeg vil gerne have dem til at ruge kyllinger ud de æg, jeg har fået, for jeg ved ikke hvornår, jeg kan få nye befrugtede æg igen.

Er der noget jeg kan gøre for at få mine høner skrukke???

Venlig hilsen Karen-Marie
1.0 sort og hvidplette dværg Orpington
0.2.2 gule dværg Brahma
0.1 sort dværg Bantam

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gøre hønerne skrukke???
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 20:51 »
Velkommen på forum, Karen-Marie :D
Sædvanligvis er det bedst, at hønsene først får rugeæg, når der ER skruk.
Jeg får mine høns (dværgwyandotter) til at skrukke ved at lægge 6-8 golfbolde i redekasserne, andre æg-lignende genstande kan også bruges, nogen bruger meget hårdkogte æg, som så er mærkede, så de ikke bliver samlet ind med de friske æg.
Rugeæg må helst ikke blive for gamle før rugningen startes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karen-Marie

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 April , 2012, 20:55 »
Jeg fik æggene med meget kort varsel, og da jeg vidste at jeg ville få dem skyndte jeg mig at lægge nogle golfbolde i redekasserne, men det hjalp ikke :( Derfor prøvede jeg med de befrugtede æg, men dem ville de heller ikke gøre noget ved, men når de lægger på æggene efter deres daglig æglægning er det så bare lidt "hønsepjat"? eller er det fordi de er ved at være lidt små skrukke?
0.2.2 gule dværg Brahma
0.1 sort dværg Bantam

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 10 April , 2012, 21:00 »
Det lyder mest som om de blot fiser lidt husleje af efter at have lagt dagens æg. Altså lidt 'hønsepjat' som du kalder det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 10 April , 2012, 21:03 »
Det ses ofte, at høns ligger og "hygger" i forbindelse med at de lægger dagens æg, det har ikke nødvendigvis noget at gøre med, at de er småskrukke, enten er de skruk, eller også er de ikke skruk. Det er lidt ligesom at være gravid, man kan heller ikke være lidt gravid. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 10 April , 2012, 21:09 »
Det er lidt ligesom at være gravid, man kan heller ikke være lidt gravid. :D

Så sandt.

Men en kvinde kan godt være 'skruk' uden at være gravid.  *f *f
Mvh
Erik Andersen

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 April , 2012, 22:02 »
Hej Karen-Marie

hvis du har dværg-brahmaer, er det sandsynligvis kun et spørgsmål om tid, førend du har en skrukhøne. Men det er ikke sikkert, at det sker inden dine rugeæg er for gamle. Jeg synes dog, at når en af dine høns engang bliver skruk, så skulle du tage at rette henvendelse til fjerkræklubben i Horsens. Der er rigtig mange hjælpsomme personer, hvor du sikkert kan købe lidt rugeæg når tid er. Fx kunne du rette henvendelse til Bjarne Sørensen, der bor inde midt i horsens og har (i hver fald haft) både hollandske dværge og fodbefjerede dvæge. Det var der vi købte vores første høns i sin tid.
Hans telefonnummer kan du finde under Horsens og Omegns Fjerkræklubs salgsside http://www.h-o-o-f.dk/salg-af-fjerkrae-2.

Muligvis skulle du tage og rette henvendelse Bjarne eller en anden fra klubben inden for nærmeste fremtid, så de lige er klar over at du godt lige kunne bruge lidt hjælp.

Held og lykke med dine hønseplaner ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Karen-Marie

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 April , 2012, 20:30 »
Tusind tak for nogle bud på forskellige løsninger:)
Jeg vil prøve at ringe til Bjarne, for at høre om jeg kan købe nogle æg når den tid kommer! :)
0.2.2 gule dværg Brahma
0.1 sort dværg Bantam