Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: race som ikke flyver  (Læst 11850 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nygaard

• Passiv bruger
Sv: race som ikke flyver
« Svar #15 Dato: 11 April , 2012, 08:25 »
Hejsa,

Tak for jeres gode råd. :) Jeg må bestemme mig. :o

@Frank
Ja, jeg kan godt se hvor du vil hen ;D Uha det er altid så svært (ihvertfald for mig) når der er så mange fine valg. Ikke blot racer, men også farve kombinationer ::)
Da jeg skal igang med udrugning af dv silker, så overvejer jeg som sagt, om jeg skal have fat i en større race til, at med tiden, at afløse min blandede landhandel af dv høns :D

Nogle af mine dv høns, måtte jeg og manden hente flere haver væk i weekenden, og det går bare ikke. Vi får sure naboer. Det er så vigtigt for mig, at mine høns har mulighed for, at komme frit i haven (på skift ved flere racer). Det føles forkert indeni, når jeg kommer optil dem, og de går frem og tilbage i hønsegården, utålmodige over, at jeg ikke lukker dem ud. De har jo fået smag for det frie liv. Derfor er det enormt vigtigt, at de bliver i vores to haver, og ikke flyver over hækken.
Den ene dag, sad jeg hos dem lige før spisetid, vejret var lidt kedeligt. Jeg ventede blot på, at de andre haveejere kørte hjem, og SÅ blev hønsene lukket ud ::)
Vi bruger vores haver, mest om sommeren, som vores fristed, og derfor vil jeg gerne kunne sidde i haven, og kigge på fritgående høns.

1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #16 Dato: 11 April , 2012, 21:01 »
Af store racer vil du også kunne finde en del, men hvorfor ikke få sønnen med i det med nogle store Gule Orpington og så kan I have den hobby sammen og nyde det. Så må han jo se om han kan slå mor med hans høns.

Andre brugbare racer kunne være Kochin, Dorking, Faverolles, Sultan, Jersey Kæmper, Lutter, Malayer, R.I.R, Silkehøns og Brahma(Sølv sortbåndede).

Af det jeg har set burde Amrock og Plymouth Rock også være muligheder hvor imod store wyandotter er noget blandet angående om de kan finde på at flyve over hegn hvilket kommer meget an på stammen man køber fra.

Håber du finder den race du gerne vil have eller den anden lille fjerkræholder. ;)
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 12 April , 2012, 09:47 »
Tak Frank. Nu skal jeg igang med udrugning af dv silkehøns. Det bliver første gang, at det skal prøves her, så det bliver rigtig spændende /o Rugeæggene er på vej med postdanmark, så det er rigtig spændende ;D

Min mand er også vild med de store gule orpington, så det ender det jo nok med ;D
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #18 Dato: 12 April , 2012, 10:22 »
Som avler/opdrætter af Orpington, vil jeg blot sige, at vælger I Orpington, så vil I aldrig se dem på den anden side af hækken /o  - også selvom vi "kun" taler om 1 meter i højden ;)

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 12 April , 2012, 10:29 »
hej Rudy,

Tak for din besked. Så er det jo en oplagt race, for det er det vigtigste krav. Hvilke farver har du, er det stor eller dv? Fortæl fortæl ;D
Har du evt en hjemmeside?
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #20 Dato: 12 April , 2012, 10:55 »
Hej Pia (Nygaard)

Jeg avler/opdrætter Orpington i stor race i forskellige farver, som kan ses nederst i min underskrift.
Jeg laver 6-700 ungdyr. Vil gerne op på mindst 1000 ungdyr, når jeg lige får lavet nogle flere rum i en anden  staldlænge. Efter nogens mening, måske mange. Jeg syntes ikke der er ret meget, når der sorteres avls-kandidater ud til videre fremavl ;)
Fordelt på nævnte antal farver, og med en "skæv" køns-fordeling, så er der måske "kun" 40-50 høner i en enkelt farve. Og når der så skal findes egnede avls-kandidater, til adskillige blodlinier (avlslinier) i hver af farverne. Ja, så er der brug for mange dyr.

Men OK, alt skal jo dog ikke bruges her på stedet. :D :D

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #21 Dato: 12 April , 2012, 18:33 »
jeg har wyandotter i stor og de flyver bestemt ingen steder. kan holdes bag et 50 cm højt hegn.

og så fåes de i mange farver.  /o
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 12 April , 2012, 18:54 »
@Rudy
Det lyder virkelig spændende med dine projekter mht avl :) Hvis jeg ikke boede så langt væk, kunne jeg godt tænke mig, at besøge dig, og se dine høns :)
Du må have meget plads.

@Maja1981
Tak for dit bud ;)

Det er så svært med så mange dejlige racer ::)
2.0 hunde
1.0 kaniner

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #23 Dato: 12 April , 2012, 19:43 »
@Rudy
Det lyder virkelig spændende med dine projekter mht avl :) Hvis jeg ikke boede så langt væk, kunne jeg godt tænke mig, at besøge dig, og se dine høns :)
Du må have meget plads.

Det er ikke pladsen, der er problemet her.  ;) 

Problemerne opstår på anden front, det er noget med for få timer i døgnet  ::)  når man vil drive avl med mange, og forskellige dyr. Så foråret, med tilsyn ved læmninger og kælvninger, og lige lysning af rugeæg og klargøring til kyllinger, er voldsom travl.

Offline lysbeth

• Bruger
« Svar #24 Dato: 12 April , 2012, 21:21 »
Jeg havde samme krav til mine høns, at de ikke måtte flyve over plankeværket. Dette levede New Hampshire til fulde op til. Derudover indfriede de vores ønsker om flittige æglæggere og omgængelige hyggehøns generelt. Eneste lille minus var at de var noget seje i kødet, da de skulle spises, og således gjorde sig bedst som suppehøns. Det hænger måske sammen med at de fik for mange år på bagen (3 år) før de blev slagtet.

Offline BellaBirk

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 20 April , 2012, 14:14 »
Min skruk høne "nedkommer" på onsdag d. 25. med 3 befrugtede æg under sig. Jeg vil gerne købe daggamle kyllinger d. 24. eller d. 25. april: Kochin, Dansk Landrace, Orpington, Brahma. Ca. 6-8 stk. Godmodigste race HELST. Ikke dværg. Håber det lykkes i Østjyllandområdet

Offline BellaBirk

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 20 April , 2012, 14:15 »
Eller New Hampshire som vi var så glade for. Men vi har jo haft besøg af reven.

Offline birkmose

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 20 April , 2012, 14:18 »
Hej
Jeg har en flok dværgkochin gående i have og de flyver ingen steder, ikke engang når hundene leger med dem  ;)
9 Dværgkochin
10 faverolles
2 kaniner
2 hunde
3 får
ca 4 katte

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #28 Dato: 20 April , 2012, 14:30 »
Jan, hvilke farve opdrætter du Dværg Kochin i?

Offline lysbeth

• Bruger
« Svar #29 Dato: 20 April , 2012, 20:27 »
Det omtales ofte at kochin ikke er den store æg-yder. Hvor mange æg lægger en høne ca. om ugen, hvad er jeres erfaringer?