Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er mine høns skruk??  (Læst 3577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

• Passiv bruger
Er mine høns skruk??
« Dato: 10 April , 2012, 12:49 »
Jeg tror at mine høns er skruk, ikke dem alle men da een lagde sig på æg fulgte to andre trop.
Jeg ser dem kun rejse sig når jeg fylder op med mad og vand eller hvis et æg er ved at smutte ud og skal rulles på plads.
Jeg tog deres redekasse fra dem for længe siden da de pure nægtede at bruge dem og insisterede på at lægge æg i hjørnet af deres hus. De er bestemt ikke interesserede i at blive flyttet, men kan jeg lade 3 høns ruge æg ud på den måde? De ligger side om side og har jo tilmed taget æglægningspladsen fra de andre høns. Dvs. når de 3 resterende høns lægger æg foregår det klods op at de 3 der ruger og de "adopterer" jo så de nylagte æg.
Jeg ridser lige op:
1. Er de skruk eller er det bare "pjat" (de er fra midten af august sidste år)?
2. Jeg har ingen målsætning om særlig succesfuld rugning, så er det okay bare at lade dem ruge de æg der nu engang er eller skal de flyttes, deles op osv?
3. Er det normalt at de lige pludselig bliver skruk sådan i flæng???

Offline Karen-Marie

• Passiv bruger
Sv: Er mine høns skruk??
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 20:46 »
1. Efter min menning virker dine høns skrukke.
2. Jeg ved ikke om det vil lykkeds at flytte dem, for de gange jeg har prøvet på det med mine høns, går de bare tilbage på deres vante pladser og lader æggene være. Jeg ville nok ligge noget halm under æggene så det ikke bliver mast eller ridset eller noget i den stil.
3. Ja, så vidt jeg ved er det meget normalt, at når en høne bliver skruk bliver de andre også skrukke. :)

Jeg ville nok ikke lade dine høns tage de nylagte æg for så bliver kyllingerne jo ikke klækket samtidig.

Jeg håber du kan bruge mine svar ;D
1.0 sort og hvidplette dværg Orpington
0.2.2 gule dværg Brahma
0.1 sort dværg Bantam

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 10 April , 2012, 20:57 »
De virker ikke som 'fastliggende' skrukhøns på nuværende tidspunkt. En fastliggende skrukhøne letter sig ikke af reden bare fordi du kommer med lidt mad og vand. Den går af reden én gang i døgnet, når den har behov for mad, vand og lægge en skrukklat (en klat som værd at bemærke er væsentlig større end du ellers ser fra høns).

Du tester bedst om en høne er skruk ved at stikke end hånd ned til den. Hvis den puster sig op og/eller kommer med lyde som indikerer at den ikke er enige i det du er i gang med eller endda hakker efter dig, så er det rimeligt sandsynligt at den er skruk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 April , 2012, 21:00 »
Har været derude flere gange i dag da jeg er hjemme på barsel og de flytter sig ikke bare sådan lige. De venter pænt til jeg kommer med aftenen guf fra køkkenet. Der lå to nylagte æg foran den ene som jeg samlede ind. Hønen der lå tættest på skulede noget ondt på mine hænder og sagde lidt spøjs skurrende halslyd mens hun pustede sig lidt mere op end ellers. Jeg fik lov til at stryge hende ned af ryggen, men hun lignede bestemt ikke en der synes om det, på trods af at de normalt bliver nusset godnat. Den høne der ligger bagerst blev til aften liggende på trods af hønseguf og hun har puffet sine fjer heeeelt op, så det ser snart ud som om hendes hoved ikke passer til kroppen  :o
Efter anbefaling fra en venlig bruger herinde mærkede jeg alle æg i går og så lader jeg dem ligge på dem. Så må tiden vise om der kommer noget ud af det

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 11 April , 2012, 21:36 »
Den høne der ligger bagerst blev til aften liggende på trods af hønseguf og hun har puffet sine fjer heeeelt op, så det ser snart ud som om hendes hoved ikke passer til kroppen  :o

Hun lyder helt klart som en skruk.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 12 April , 2012, 06:11 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bolding

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 April , 2012, 14:20 »
Mange tak for den henvisning. Vi havde godt undret os over hvorfor dælen skuret pludselig lugtede SÅ meget af hønsemøg i forhold til normalt. Det er jo nok fordi der ligger en skrukklat hist og her i hønsehuset.
Jeg må nu sige at jeg har respekt for de oppustede madammer....de kan da i den grad se mobsede ud når man nærmer sig

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 April , 2012, 15:40 »
Jeg havde to høns, der lagde sig skruk for lidt over 1 måned siden. Den ene fra foråret, den anden fra 1. sept. 2011. De lagde sig lige op og ned af hinanden, ja..det ene med numsen i hovedet på den anden og havde noget svært ved at være i den samme redekasse (bare inden i huset).. De lagde sig skruk lige da jeg havde lagt æg i maskinen, så de rugede på kogte æg! Til sidst lavede jeg en ekstra kasse lige op af den anden, og den ene bevægede sig derind, da jeg lokkede med hårdkogte æg :) De fik sidenhen kyllinger fra rugemaskinen og har faktisk delt alle kyllinger lige siden. Det er gået fint i huset sammen med de andre, og allerede efter kun 2 døgn med kyllinger, sov de i samme redekasse igen. De går sammen ude i havden og gården med dele kyllinger - fint fællesarbejde.. Så pøj pøj med det  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling