Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det med hønse feber og kvm?  (Læst 6181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
Det med hønse feber og kvm?
« Dato: 10 April , 2012, 08:00 »
Ja jeg kan jo lige så godt se frem af ;D. Og jeg har 6 på hånden 5høns og 1hane. Mit hønsehus er 7-8 kvm og der er pt 5redekasser. Nu får jeg det snart hjem og så skal der jo laves hønsegård. Og så nu er spørgsmålet hvor mange høns passer til hønsehuset? Der kan altid komme flere redekasser men huset kan ikke bygges større det er som det er. Jeg tænker bare at hønsegården skal jo have muligheder (hønsefeber) for at rumme så mange som huset kan forsvare at hve boende??? Regner med at overrække 1/3 af hønsegården med fast tag og hvis jeg ikke kan holde landhønsene inde så må der net tag over hele gården :-\. Ville jo helst ha hønsne og jeg finder en god løsning da jeg har køkkenhave og drivhus med det ene og andet lækkert i snart.

Nåh men folkens hvor stor skal hønsegården være. Hvis jeg nu får feber :D ;D /o
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
Sv: Det med hønse feber og kvm?
« Svar #1 Dato: 10 April , 2012, 08:05 »
Må lige tilføje at hønsehus var min ide og det gjorde kæresten helt klart, jeg har valgt racen landhøne og igår siger kæresten så at han kunne meget nemt få 5-10 mere til gården da vi kender en der nok har 60 hybrider gående.. Så næste gang han fik nyt blod kunne vi få lidt med så vi også fik brune æg og flere. For vi har aftagere til æg(stor familie). Og ville jo gerne have mine landhøns blev lidt skrukke ::)
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 10 April , 2012, 08:28 »
Det lyder sørme rigtig godt Lone /o

Et hus på 7-8 kvm kan rumme ganske mange høns...det vigtigste er faktisk, hvor god plads der er udenfor. Mht. redekasser..så skal du ikke regne med, at hver høne vil have sin egen...tværtimod..man elsker som regel at bruge den samme kasse.

Jeg har to hønsehuse..et lille et på godt 1 kvm og et andet på 12 kvm og selvom det store er indrettet ganske hyggeligt med halmreder, siddepinde osv. så foretrækker de at sove i det lille, bitte hus. 6 høns sov i det hus i vinter..og de kunne sagtens have været flere ;). Jeg har så en overdækket gård, hvor der også er helt læ for vind...her opholder hønsene sig, når det regner eller sneer, og her står deres mad og vand også - ellers er de altid ude i hele haven hver dag.

hvor mange høns du kan have til huset, vil jeg ikke sætte tal på..men hvis det var her, kunne det være mange...rigtig mange ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 April , 2012, 09:10 »
Nååh oki.. Så jeg kan rolig få feber  :P...

Men hvor stor skal gården være?
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 10 April , 2012, 09:25 »
Gården skal være så stor som mulig ;D
Du skal være opmærksom på at æglægningshybrider er berømte (berygtede) for at de er ret asociale (ondskabsfulde) over for andre hønseracer, og for nyankomne i det hele taget.
Men lægge æg det kan de!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 10 April , 2012, 09:37 »
Gården skal være så stor som mulig ;D
Du skal være opmærksom på at æglægningshybrider er berømte (berygtede) for at de er ret asociale (ondskabsfulde) over for andre hønseracer, og for nyankomne i det hele taget.
Men lægge æg det kan de!

Marianne...nu skal du altså være sød >:( ;). Ja..hybriderne kan have en vis modvilje mod nye beboere...men alt kan læres. Jeg har aldrig oplevet direkte ondskabsfuldhed i den forbindelse...mine hybrider vil bare ikke acceptere, at de nye deltager i deres sociale liv. De nye må gerne spise, sandbade, sove osv.....bare ikke samme sted eller på samme tid. Efter noget tid er nye fuldt accepteret i flokken.

Jeg har haft større problemer med min faverolle, som ellers er en rigtig sød og skikkelig høne...hun hakker hårdt efter nye..og jagter dem...dog altid uden blod.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 09:40 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 10 April , 2012, 10:25 »
Hvis der ønskes brune æg, så er Maran da oplagte. Det er også en dejlig, rolig og nysgerrig RACE.
Som er gode til æg og slagt.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 10:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

• Gæst
« Svar #7 Dato: 10 April , 2012, 11:35 »
Hvids du gerne vil ha hybrider, er det nog en god ide og lave 2 hoensegaarder?

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 April , 2012, 11:44 »
Åh kors det er da en større videnskab med at blande de forskellige i får alle det til at se så nemt og naturligt ud med jeres blandede hønsehold.

Jeg har kigget på 5x10cm galvaniseret hegn på 180cm der er vist 25m på en rulle så tror jeg bare der bliver lavet gård af det hele det bliver jo ok stort. Da hønsehuset også kun skal ære halvt inde i gården.

I svarede ikke helt på hvor stor en hønsegård burde være i forhold til antal høns  :-\ ::) ;)
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 10 April , 2012, 11:47 »
Jeg kan ikke svare...for jeg vil ikke have indhegnede høns. Jeg hegner køkkenhaven ind i stedet for ;)

...meeen sådan en rulle skulle nok kunne give en acceptabel gård til en lille flok.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 11:49 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Soffy65

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 April , 2012, 11:53 »
Synes folk herinde plejer at sige mindst ½ kvm indendørs og 2 kvm udendørs pr. dyr.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 10 April , 2012, 12:10 »
Det er så absolut ingen videnskab at holde en blandet hønseflok. For de fleste racer kan sagtens gå sammen.

Men husk dog på at racehøns er opdrættet af private opdrættere, og de fleste opdrættere vil nu gerne have høns. Som er til at omgås.
Høns som hverken er aggresive eller hysteriske.

Hvorimod industri høns er opdrættet til enten at kunne lægge en masse æg eller vokse enormt hurtigt.
Så her er der mindre vægt på udseende og temperament.

For skal de bare stuves sammen i bure eller store haller, så er dette jo helt ligemeget. De bliver jo alligevel næbkuperet og har dæmpet lys.

Medmindre det er til økologisk æglægning, for her må hønerne ikke være næbkuperet, så der har man været nødt til at tage højde for temperament.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lone kühnell

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 April , 2012, 14:01 »
Ok! Så meget klogere.. Jeg må Bear prøve mig frem hen af vejen.. Men tak for jeres hurtige svar. /o
Mvh Lone...

1.7 Dansk landhøns.
1.1 Barn
1.0 Sød kæreste
1.0 Goldenretriver

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #13 Dato: 10 April , 2012, 17:09 »
vores hus er på 5-6kvm og gården er ca 30kvm. Inden jeg slagtede sidste efterår gik der 19høns på det areal. Det syns jeg var lige i overkanten. Da jeg byggede det blev det lavet efter 10høns af stor race, og det vil fint kunne gå. Men høns kan sagtens nøjes med meget mindre, men i et privat  hønsehold syns jeg lisså godt man kan gi dem alt det plads der er muligt.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kærlund

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 April , 2012, 23:17 »
Mht. at holde landhøns bag hegn, så bør du nok også have hegn over gården. Mine landhøns flyver over vores hegn på 2 meter.
1,5 brun Dansk Landrace
0,2 New Hampshire/dværgblanding
0,0,15 herlige kyllinger af blandet herkomst og alder
1,1,15 moskusænder
1,0 fransk vædder kanin
0,2 marsvin
1,0 kat
1,1 hunde
1,0 shetlandspony med krudt
3,2 æsler med knap så meget krudt
3 herlige døtre
Men dog kun 1 stk ægtemand :-D