Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fodring uden korn? (nybegynderspørgsmål)  (Læst 6924 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria

• Passiv bruger
Fodring uden korn? (nybegynderspørgsmål)
« Dato: 09 April , 2012, 20:40 »
Jeg er helt ny i hønsegården - og har derfor et nybegynder-spørgsmål, som jeg håber I vil hjælpe mig med et svar på.  /o

Jeg står for at anskaffe mig 3 stk Lohmann høner til vores lille parcelhushave og de skal jo ha noget foder. MEN. Jeg vil gerne bruge deres møg som gødning i haven, og så spekulerer jeg på hvor smart det er at fodre med korn?? Altså, om mine bede så bliver omdannet til kornmarker? Og hvis man ikke vil fodre med korn, men bare med piller og køkkenrester, vælger man så tilskudsfoder eller fuldfoder?

Hjælp ønskes.  ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: Fodring uden korn? (nybegynderspørgsmål)
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 20:49 »
Bare rolig. Et korn der har været gennem en høne er 100 pct ukampdygtigt. Hønen er udstyret med en kværn (kråsen), som ikke lader noget, der kunne indeholde næring, slippe igennem.
Selvfølgelig kan der være korn som har undgået hønsenes opmærksomhed og som ryger med ud når du renser hønsehus. Og det vil kunne spire.

Hvis du vælger at fodre med piller (plus køkkenrester) skal det nok være fuldfoder.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 20:53 »
Velkommen på forum, Maria :D
Du behøver ikke være bekymret for korn i haven, for som Erik skriver, skal hønsene nok udnytte det til sidste krumme /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 20:59 »
Til 3 små Lohman høner er det nemmeste helt sikkert at bruger et fuldfoder, hvor der bare skal gives skaller ved siden af.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Maria

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 21:11 »
Tak for jeres hurtige svar.  /o

Okay - jeg behøver altså ikke være bekymret for kornmarker i køkkenhaven. Tjek.

Hvis jeg vælger fuldfoder - må jeg så fodre med køkkenrester ved siden af? Det er jo tanken at de skal hjælpe os af med aftensmadsrester og madpakker osv. Men så har jeg læst at de får for meget, hvis man samtidig fodrer med fuldfoder?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 09 April , 2012, 21:13 »
Det må du gerne. Du vil sikkert opleve at de spiser køkkenresterne først, men så sparer du jo lidt på det øvrige foder. Win-win.
Mvh
Erik Andersen

Offline Maria

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 April , 2012, 21:24 »
Ja det er jo smart.  ;)

Tak for hurtig hjælp.

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 April , 2012, 22:15 »
Det er ok at give madrester, sammen med piller, men giv ikke mere end hønsene spiser op, ellers kan rotterne hurtig finde resterne.  ;)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 09 April , 2012, 22:17 »
Der fodres naturligvis indendøre i rottesikret rum.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Maria

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 09 April , 2012, 22:23 »
Ja det lyder jo hyggeligt med rotter - det har jeg altid ønsket mig!  *e

Er spændt på om fodringen mon kan foregå indendørs i det lille bitte hønsehus jeg har anskaffet mig...? Men ellers må jeg være super påpasselig med at få fjernet resterne.

Skal der altid være adgang til piller i fodertrug eller fjernes det der ikke er spist inden for x antal minutter/timer?

Offline madsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 April , 2012, 22:31 »
Det er ne fordel at hænge foderautomaten op i en kæde, så gør det ikke noget at der altid er lidt foder i.  ;)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 09 April , 2012, 22:39 »
Er spændt på om fodringen mon kan foregå indendørs i det lille bitte hønsehus jeg har anskaffet mig...?

Det må kunne lade sig gøre. En krog i loftet/taget hvori foderautomaten/truget kan hænge.

Men ellers må jeg være super påpasselig med at få fjernet resterne.

Skal der altid være adgang til piller i fodertrug eller fjernes det der ikke er spist inden for x antal minutter/timer?

Ad libitum er den bedste fremgangsmåde. Så op at hænge i loft/tag med foderarrangement så du ikke frister rotter.
Mvh
Erik Andersen