Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med fremadstrittende fødder  (Læst 14815 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kylling med fremadstrittende fødder
« Svar #15 Dato: 10 April , 2012, 21:31 »
- eller have BH-kuren? Den skal da i hvert fald ikke trampes på. Jeg synes dog at det er gode tegn hvis den spiser og drikker. Kunne den få sin egen kasse et par dage? Husk skridsikkert underlag og varme. Eller BH'en ;). Men jeg indrømmer at jeg har svært ved at give op - måske er det bedst for den at den slutter nu. Men selvfølgelig gør det ondt i såret. Tjah, jeg ved ikke. Synes at de plejer at gå fra foderet hvis de giver op.
Nå, ser at pilegaarden er kommet mig i forkøbet. Han tør bare ikke nævne BH-kuren, den kylling ;D ;D ;D
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #16 Dato: 10 April , 2012, 21:36 »
Jeg tror det ville se fjollet ud med en BH på mig *g *g, så jeg har fundet andre måder at løse opgaverne på. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Cartouche

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 10 April , 2012, 21:59 »
LOL  ;D Erik, en kylling med BH på ser da også fjollet ud...... ::)
Håber Mini klarer at få styr på benene. Jeg ville da også forsøge at redde den, så længe den er ved godt mod og spiser og drikker. Hvis den blev sløv og ked af det, så ville jeg stoppe det. Vi følger spændt fortsættelsen. Pøj Pøj  /o
MVH Annette

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #18 Dato: 11 April , 2012, 06:48 »
@Tanja...har kyllen fået snor på?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #19 Dato: 11 April , 2012, 06:53 »
Hvor tingene dog har med at udvikle sig på fjerkræ forum ::) ;).

Den lille kylle kom i en papirkurv (!) i aftes, med trådnet, som kunne stå i flyttekassen under varmelampen. På den måde kunne alle mand få glæde af varmen, og lille kylle kunne få ro til sine ben. Her til morgen er den da stadig ved godt mod. Den pikker lidt i sin mad, ikke meget, men lidt. Vandet finder den ikke interessant, men mon ikke den holder sig selv forsynet. Den står mest stille og kalder på sine venner, men det er der jo ikke noget at sige til. Den har fået en vaskeklud at stå på, så den har et godt underlag. Den tiltede i går aftes i kurven, men kunne steppe imod siderne og få sig vendt om, og op at stå igen.

Rikke, mht. til at lade den få fred, jo måske... Men jeg vil nødigt se et liv gå tabt, hvis der er en chance for overlevelse. Jeg vurderer at den ikke lider unødigt, og derfor får den lov til at gå rund med sit "gangstativ" en tid endnu.

Jeg *k for den lille fyr *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #20 Dato: 11 April , 2012, 06:54 »
@Tanja...har kyllen fået snor på?
Nej, en piberenser. Måtte opgive snoren, det blev ikke godt. Nissen har fået lov til at beholde sit ben, og kylle har fået en hvid piberenser fra Brugsen om benene i stedet for... Gangstativ ::).
Venlig hilsen Tanja

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #21 Dato: 11 April , 2012, 08:13 »
Hej Tanja jeg har også et par kyllinger med spagat ben de stritter bare mere ud til siden og den tilter ikke den snurre bare rundt som en propel i bunden af kassen (avispapir) har prøvet den med snor og piberenser men synes bare de andre var mere efter dem. Så kom jeg på at strø sand i bunden og lagde et godt lag så den havde noget at stritte imod så den ikke gled.
Her godt et døgn efter trisser den næsten rundt som de andre der er ikke meget at se mere.
Held og lykke med din kylling
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #22 Dato: 11 April , 2012, 08:38 »
Det er da meget vigtigt at de kan stå fast og ikke igen og igen skrider ud i leddet. Men sand kan bliver meget varmt under varmelampen. Så hold øje med det. Vi har også prøvet sand/grus men måtte opgive det grundet opvarmningen. Nu går kyllerne på en dørmåtte til 5 kroner, der skiftes ud når den er for ulækker. I øvrigt er alle vores spagatkyllinger de sidste par år blevet helt ok. Med en snor 1-2 døgn.
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #23 Dato: 11 April , 2012, 21:38 »
Er det ikke tid for en opdatering, Tanja???
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #24 Dato: 11 April , 2012, 21:45 »
Er det ikke tid for en opdatering, Tanja???
Jo da ;). Jeg tror ikke piberenseren sidder helt som den skal, eller også er det selve benet der er drejet forkert. Det virker i hvert fald som om den ene fod næsten vender sidelæns. Gangstativet sikrer dog kylle godt nok, så den kan gå. Den har fået lov til at komme sammen med sine søskende igen, og det ser ud til at gå godt. Den spiser og drikker, men er meget inaktiv. Sikkert fordi det er svært for den at gå. Den lægger fine klatter, så mad og vand får den også.

Skal jeg sætte en ny piberenser på mon?

Hej Tanja jeg har også et par kyllinger med spagat ben de stritter bare mere ud til siden og den tilter ikke den snurre bare rundt som en propel i bunden af kassen (avispapir) har prøvet den med snor og piberenser men synes bare de andre var mere efter dem. Så kom jeg på at strø sand i bunden og lagde et godt lag så den havde noget at stritte imod så den ikke gled.
Her godt et døgn efter trisser den næsten rundt som de andre der er ikke meget at se mere.
Held og lykke med din kylling
Tak for gode råd :).
« Senest Redigeret: 11 April , 2012, 21:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #25 Dato: 11 April , 2012, 21:54 »
Benet kan jo være blevet beskadiget af det hak kyllingen fik for nogle dage siden. Hvis noget nede i benet er hakket/revet af led er det ikke sikkert at binde-tricket virker.

Ved spagatben er det normalt leddet oppe i lårbenet der ikke er stærk nok, og det kan afhjælpes i ganske mange tilfælde ved binde-tricket, hvor pågældende led tvinges i ret position i 1-2 døgn kort efter klækning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #26 Dato: 11 April , 2012, 22:07 »
Hvis du tror at piberenseren er en del af problemet kan du da prøve at skifte den. Evt. et nisseben i stedet ;)? Det lyder da godt at den spiser og drikker og trods sit sår klarer sig nogenlunde i flokken. Erik har jo ret, der kan være revet sener over der gør at den ikke kan holde benet i normalstilling. Det kan også være pga smerter ved at stille benet korrekt, at den derfor undgår det. Lad den prøve at vokse sig ud af problemet. De heler jo heldigvis hurtigt i den alder.  *k
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #27 Dato: 12 April , 2012, 06:48 »
Jeg var oppe kl. 0.30 og skifte piberenser (dog ikke et nisseben, men måske det virker bedre? ::)). Kylle er ved godt mod, og har overnattet i sin papirkurv med en af sine søskende. Den spiser fint, men jeg har ikke set den drikke, men det klarer den vel selv, når jeg kigger den anden vej. Den pipper af og til meget, men det er jo nok fordi den piberenser er bøvlet at gå med. Når den kommer i lune hænder og får støtte, falder den hurtigt i søvn.

Jeg tilbød den lidt kogt æggehvide i går, men det ville den ikke have. Den er jo også kun 3 dage gammel, så den vil sikkert bare have sit starterfoder med hirse i, lidt endnu.

Nu må vi se hvad dagen bringer for det lille myr *k.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #28 Dato: 12 April , 2012, 18:05 »
Sikke noget. Det går ikke længere særligt godt med den lille. Da vi kom hjem sad det ene ben helt forkert. Det vender kort og godt den anden vej! :( Kylle er blevet bundet op med piberenser igen, men den har meget, meget svært ved at gå nu. Det føles som om hele benet er skredet :'(. Jeg har taget en tung beslutning... Hvis den ikke får det bedre i løbet af i nat og i morgen hvor vi er på arbejde, må lille kylle sendes til himmels <W.

Jeg aner intet om små kyllinger med ben der er gået af led på den måde. Kan nogen byde ind?

Billedet her er fra i aftes hvor det gik nogenlunde godt. Jeg forstår slet ikke hvordan benet er skredet sådan nu :(.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #29 Dato: 12 April , 2012, 19:00 »
Det ser da ud til at gå den forkerte vej, desværre. Så jeg er helt enig i din beslutning - her ville den også blive aflivet hvis den ikke kan gå og der ikke er bedring. Øv!
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner