Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling med fremadstrittende fødder  (Læst 14844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Kylling med fremadstrittende fødder
« Dato: 09 April , 2012, 19:52 »
En af mine daggamle araucanakyllinger er blevet hakket af en anden høne lige bag ved det ene ben. Jeg har renset såret og strøet det med sårhelende pulver. Jeg synes umiddelbart ikke at såret så dybt ud.

Den lille kylling kan ikke stå selv her 3 timer efter. Den sidder på gumpen, mens fødderne stritter ud i luften foran den. Nærmest som sfinxen. Den pipper meget, og kæmper for at sidde rigtigt, men tilder hele tiden.

Kan den have fået hakket nogle nerver over? Er det nybegynderfødder? Kan den rette sig? Jeg har hørt om spagatben, men ikke sfinx ben!

Gode råd søges.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kylling med fremadstrittende fødder
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 19:59 »
Små kyllinger er fulde af væksthormon der giver dem gode chancer for at overleve, hvis de ikke skal kæmpe med sult, kulde og tørst. Så hvis du kan holde den varm og mæt ville jeg nok se det an til i morgen. Den har vel ondt. Er det for meget må du jo aflive.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 20:05 »
Små kyllinger er fulde af væksthormon der giver dem gode chancer for at overleve, hvis de ikke skal kæmpe med sult, kulde og tørst. Så hvis du kan holde den varm og mæt ville jeg nok se det an til i morgen. Den har vel ondt. Er det for meget må du jo aflive.
Den ser ud til at have det okay, når man retter den op. Lige nu sidder den i min... under blusen! Og pipper ikke meget, men sover godt. I varmekassen ligger den i en skål med et håndklæde da jeg synes den tilter alt for meget på den glatte avis, jeg bruger som underlag. Det er dog som om den har spasmer. Ca. hvert 10. - 20. sekund ryster den/karter den lidt rundt, men om det er et forsøg på at rette sine skæve ben op, eller om det er nogle beskadige nerver kan jeg jo ikke vide :-\.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 20:18 »
Pøj, pøj med den lille..Tanja *k ...pas nu på at du ikke kommer til at ligge på den i nat ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 20:28 »
Det er dog en trist historie. *k for det lille kræ.Den kan sikkert ikke ligge bedre end den gør ;)

PS.Jeg bruger også aviser i bunden af kyllingemoderen/kassen.Men ofrer en ny engangskarklud til at lægge over.Den skrider de ikke på.Noget for dig måske ?

Held og lykke med den lille.....
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 09 April , 2012, 20:31 »
da jeg synes den tilter alt for meget på den glatte avis, jeg bruger som underlag.

For glatte underlag kan generelt være et problem. Jeg har denne gang gjort det, at jeg har lagt et viskestykke i bunden af det bur hvor jeg placerer kyllingerne når de tages ud af klækkeren. Så nu skøjter de ihvertfald ikke rundt. Jeg har ikke oplevet spagatben i det nye kuld men det kan jo være en tilfældighed.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 09 April , 2012, 20:38 »
Såret er dybere end først antaget. Det væsker også lidt. Jeg har drysset et stort, tykt lag bakteriehæmmende talkum på, men jeg er ikke sikker på den lille klarer den :-\. Jeg har lagt den tilbage i varmekassen. For pokker hvor er jeg træt af inkompetente skrukhøns! :(
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 10 April , 2012, 07:06 »
Nå da, lille kylle giver ikke sådan op. Den er ved godt mod, og såret ser pænt ud. Pulveret har lagt en pæn hinde ser det ud til. Den er interesseret i maden og jeg har hjulpet den med en tår vand til morgen. Dog karter den noget rundt, da den har svært ved at komme rundt med de strittende ben.

Ingen tvivl om, at det er spagatben den har. Benene stritter ud til siden nu, i stedet for fremad. Jeg har læst at en snor mellem benene er det bedste. Ja, undskyld mit banale spørgsmål, men hvilken slags snor? Snor til at snøre en rullesteg med? Sisalsnor? Selvbinderbånd? Hvad er mon bedst.
« Senest Redigeret: 10 April , 2012, 07:11 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 10 April , 2012, 07:20 »
...eller en piberenser - synes jeg at have læst mange steder ...helst en rød ;D

Sej lille kylle /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 10 April , 2012, 07:39 »
...eller en piberenser - synes jeg at have læst mange steder ...helst en rød ;D

Sej lille kylle /o
Jeg har læst for og imod piberensere... Snoren har jeg, ellers skal jeg finde en nisse i en kasse på loftet, og flå et ben af *f.

Og ja! Sej lille kylle. Så forbasket at dens bror blev hakket ihjel /d.
Venlig hilsen Tanja

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 10 April , 2012, 08:45 »
Her bruger vi blød bomuldssnor. Enten baby-strikkegarn eller i nødstilfælde (som dette) en rullestegssnor :o. Så højt oppe på benene som du kan komme til, dobbelt halvstik uden at stramme blodforsyningen væk, afstand mellem benene som et normalt kyllingeskridt. En stor fordel at være to om det. Godt at dette er Fjerkræ-forum ;D ;D ;D.
I øvrigt: sej kylling og sej ejer /o. Så skal den bare have godt med protein for at hele såret - og så skal den blive en HØNE!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lone

• Bruger
« Svar #11 Dato: 10 April , 2012, 10:44 »
En lille elastik med en knude på midten, så der dannes 2 løkker, kan også bruges, skubbes op lige over leddet.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 10 April , 2012, 21:10 »
Tak for alle de gode råd /o. Jeg måtte opgive snoren, trods Lars hjælp og flere forsøg. Vi var bange for at stramme for meget, og lille kylle var ikke særligt samarbejdsvillig.

Vi har derfor fået snørklet en piberenser rundt om. Mon den sidder som den skal? Den kan trippe afsted på fødderne, men har svært ved at nå helt ned til bunden af kassen for at æde. Jeg har vendt en lille bøtte og lagt foder der, og det spiser den af, lige som den kan nå et højere drikkekar, sat ned til den.

Det eneste der bekymrer mig er, at når den tilter kan den næsten ikke rejse sig selv igen. Den karter rundt på ryggen eller siden, mens den pipper hjerteskærende. De 14 små hollandske dværgkyllinger vader hen over den, pikker til den i øjne og de små blanke negle. Går det an? Dværgkyllingerne er også 1-2 dage gamle.

Jeg har brugt denne "opskrift" på at samle benene: http://www.thecozynest.com/pictures.htm
Venlig hilsen Tanja

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 April , 2012, 21:13 »
Hm..mon ikke den lille stakkel snart bør få "fred"
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 10 April , 2012, 21:27 »
Jeg har brugt denne "opskrift" på at samle benene: http://www.thecozynest.com/pictures.htm

Formoder det er billidserien 1-7 du refererer til. Jeg bruger samme metode når jeg får kyller med spagatben. Og det virker 9 ud af 10 gange.

Den vil mangle noget af den naturlige førlighed mens benene tvinges på plads (1-2 dage). Derfor kan det være en fordel at isolere den. Hvis muligt i et lille bur eller en kasse/æske. Gerne i nærheden af de andre så den kan høre dem og pippe tilbage.

Nu ved jeg ikke hvordan du har dine små kyller gående. Jeg bruger et fuglebur, og her ville det være muligt at holde en sådan 'patient' adskilt fra de øvrige ved at sætte en stump volierenet eller pap på tværs i buret så den får et lille aflukke for sig selv. Afspærringen behøver ikke være særlig høj. Dette arrangement kræver så separat varme til den lille.

Jeg ser ikke nogen grund til at opgive kyllingen før du har prøvet med bindingaf benene i 1-2 dage, for at se om du kan rette dem til.
Mvh
Erik Andersen