Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvad gør jeg forkert  (Læst 4548 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline michael m

• Passiv bruger
hvad gør jeg forkert
« Dato: 09 April , 2012, 11:58 »
hjælp jeg har bygget en rugemaskine i et køleskab,jeg har to skuffer ca 10 cm høje har munteret en pind i toppen af skuffen hvor jeg har skruet en æggebakke fadst så den kan vippe med 30 stk æg,det bliver så til 60 æg på en gang i maskinen,så hvidt så godt.
jeg har lige haft 60 æg i min maskine tep 37,7 fugt ca 50%
efter 7 dage lyste jeg dem ca 50% var befrugtet lyste dem så igen efter 14 dage for og fjerne de æg jeg var sikker på ikke ville blive til noget så efter 14 dage er der 21 æg i maskinen dag 19 vis ikke man tæller dagen med hvor man ligger æg i hæver jeg fugten til ca 65-70% men allerede den dag jeg vil hæve fugten er der gang i klækningen så skynder mig og få æggene ud af bakkerne og ned i skuffen og ligge, nå nu er vi der hvor jeg har fået 10 levende kyllinger ud af 60 æg.
hjælp hvad kan jeg gøre for og få et bedre resultat

Offline Rudy

• Bruger
Sv: hvad gør jeg forkert
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 12:03 »
Det er såmænd ikke sikkert du gør noget forkert mht. rugningen :)

Nu du skriver der ved 1. lysning gik mange fra, så er de jo dårlig befrugtede, og når de er det, er der også ofte tale om svage kim/fostre som dør undervejs.
Så en mulighed jeg ville tjekke, var hvad avls-stammerne får af hhv. vitaminer/mineraler og tildels protein.

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 12:18 »
Det er såmænd ikke sikkert du gør noget forkert mht. rugningen :)

Nu du skriver der ved 1. lysning gik mange fra, så er de jo dårlig befrugtede, og når de er det, er der også ofte tale om svage kim/fostre som dør undervejs.
Så en mulighed jeg ville tjekke, var hvad avls-stammerne får af hhv. vitaminer/mineraler og tildels protein.
hej Rudy tak for dit svar vil lige fortælle æggene kommer fra to forskællige en fra den gule avis og en her fra forum det var tale om tværstripet og kæmpe jersey 30 af vær 50% var ikke befrugtet fra bægge sider du mener ikke jeg har gjort noget forkert man kan vel også først gøre noget vildt dumt den sidste uge ikke da jeg høre mange ruger tørt indtil dag 19 er lidt i tvivl om min temp er helt korekt da jeg læste i en tråd at vis de klækker for tidligt så er temp for høj
har prøvet og udruge før i min maskine der hade jeg en temperaturmåler fra dem man bruger til børn når de skal bade den stod på 37,8 fik kyller med skæve tær så nu købte jeg et nyt temperaturmåler ved amerika thisted,når den står på 37,7 står den anden på 38,2 da denne omgang æg synes jeg klækker lidt for tidligt kunne det jo være jeg skulle prøve sænke temp til 37,5 eller hvad de kom i en torsdag ved kl 12:00 og begynte og klække onsdag da jeg ville hæve fugten da jeg kom fra arbejde kl 16:00

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 12:26 »
At hæve fugt når 1. æg språer er OK og tids nok. Mht. temperatur så ødelægger 0,1 eller 0,2 gr. C ikke noget.
Dog bliver jeg lidt i tvivl om hvad type maskine du har lavet. Er det motorruger (med ventilator) eller fladruger (uden ventilator) og hvor æg ligger i et lag.

Ja, du har helt ret i, at det ville være mærkeligt hvis det var foderbetinget, når rugeæg kommer fra 2 steder :)  - det vidste jeg jo ikke

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 12:34 »
At hæve fugt når 1. æg språer er OK og tids nok. Mht. temperatur så ødelægger 0,1 eller 0,2 gr. C ikke noget.
Dog bliver jeg lidt i tvivl om hvad type maskine du har lavet. Er det motorruger (med ventilator) eller fladruger (uden ventilator) og hvor æg ligger i et lag.

Ja, du har helt ret i, at det ville være mærkeligt hvis det var foderbetinget, når rugeæg kommer fra 2 steder :)  - det vidste jeg jo ikke
der er 2 motor der smider luft rundt i maskinen der er 2 skuffer i temp er den samme  ved skuffe 1 som ved skuffe 2 æggene står med spisen ned af i plast æggebakker æggebakkerne kan vippe ved at trykke i sine på bakken

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 09 April , 2012, 12:41 »
Jeg hæver også fugtigheden efter at der er klækket et par stykker og helst ikke før da de drukner i æggene ellers.
Mine æg begynder også at klække/lave hul samme dag som dine.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 09 April , 2012, 12:42 »
Hvor høj er din fugtighed ved klækning? 65-68 %
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline michael m

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 April , 2012, 12:49 »
Hvor høj er din fugtighed ved klækning? 65-68 %
ja jeg gør alt for og holde fugten over 65% og under 70% men ved ikke rigtig vis man ud af 30 æg har ca 50% man ved er befrugtet kan det vel være at æggene ikke er helt oppe på dupperne eller hvad vis man har rigtig gode æg er der vel snare over 90% der er befrugtet så det at 50% er kan vel være dårlige tegn eller hvad

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
« Svar #8 Dato: 10 April , 2012, 13:30 »
Hvilken kenskab har du til alderen, og transport behandling af æggene. Tænker på om de er håndteret "rigtigt" og om de kan være for gamle?.. Ikke at jeg overhovedet er ekspert, bare nogle tanke ud fra den ringe viden jeg har
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0