Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: STANK i reddekassen  (Læst 2199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MiniMona

• Passiv bruger
STANK i reddekassen
« Dato: 08 April , 2012, 22:53 »
Hej alle sammen...

Ja som i kan læse har jeg en FORFÆRDELIG stank i min reddekasse nu... Har en høne som har lagt på æg i lidt over en uge nu, men nu begynder det i den grad at lugte når jeg åbner ind til hende... (Hun er ikke lukket inde..)
Det lugter nærmest af kattetis..  :-\

Der er en anden høne som gerne vil ligge med hende, som jeg har flyttet et par gange, har det noget med dette at gøre, eller er det mig der gør noget forkert?

Kan/skal jeg gøre rent inde hos hende? Og hvis, hvordan gør jeg det på den bedste måde uden at forstyre for meget?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: STANK i reddekassen
« Svar #1 Dato: 08 April , 2012, 22:58 »
Mit gæt er at hun ligger på et knust æg...
ud med hønen og se reden an, og hvis ikke der er et problem, så se hønen efter på undersiden, sansynligvis har hun svinet alle æg og så kommer der ikke noget ud af dem alligevel
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 April , 2012, 23:03 »
Vil jeg da prøve i morgen... Hvorfor kommer der ingen æg hvis de er beskidte?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 08 April , 2012, 23:06 »
Hvis der er et æg der er knust, og gået i forrådnelse, så er de øvrige æg fedtet ind i æggemasse, og så kan kyllingen ikke ånde, der skal jo kunne komme luft igennem æggeskallen til at kyllingen kan udvikle sig, og det er jo afhængig af hvor meget det drejer sig om, men hvis det stinker, så tvivler jeg på succes
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 April , 2012, 23:09 »
Man kan ikke skynde sig at vaske dem?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 08 April , 2012, 23:12 »
Et 'knækket' æg i rugekassen vil også give anledning til bakteriedannelse. Og bakterierne vil kunne trænge ind i de resterende æg. Så rengøring skal der til. Om det allerede er for sent er umuligt at sige.

Nej, man kan ikke skynde sig at vaske dem, medmindre man vil være helt sikker på at æggene dør. ;) Man vasker ikke rugeæg, da man risikerer at tilstoppe de porer som gør at ægget kan ånde/leve.
Mvh
Erik Andersen

Offline MiniMona

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 April , 2012, 23:18 »
Øv.... så må jeg nok bare smide dem ud... havde ellers glædet mig sådan til mine FØRSTE kyllinger... :-(

karina dj

• Gæst
« Svar #7 Dato: 09 April , 2012, 00:00 »
Hvis hun kun har ligget der en uges tid, så kan du jo give hende nogle nye æg...så bliver dine første dejlige kyllinger kun forsinket en uges tid  ;)

Offline lysager ( Michael )

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 April , 2012, 07:18 »
Jeg havde en første gang skruk sidste år der lagde de såkaldte skruk klatter i reden det var også en stank
Bedste hilsner Michael