Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg silkehøns i haven for begyndere!?  (Læst 8830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
Dværg silkehøns i haven for begyndere!?
« Dato: 08 April , 2012, 22:47 »
Hej!
Er der nogen der sidder inde med gode fif til hvordan man kommer godt igang?
Har aldrig før haft med høns at gøre og vil gerne have gode ideer! ;)
Det er planen de skal gå frit i parcelhushaven, sammen med en datter på snart 2 år og en lille rar hund!
Vi har et isoleret skur (ca. 8m2) i haven, som skal bygges om! (men hvordan??)
-Tænker de osse skal have en privat indhegning, især til i starten hvor alle skal vænne sig til hinanden! -..Hvor stor til 3-4 høns + evt. hane?
Hvordan finder man overhovedet ud af om et æg er til at spise eller der sidder en mini kylling derinde!
-Er altså helt på bar bund!! ;D
Er der evt. et par gode bøger, hvor man kan læse det meste?
Mvh Tanja
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dværg silkehøns i haven for begyndere!?
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 09:43 »
Velkommen på forum, Tanja :D
Jeg synes du har mange gode spørgsmål.
Jeg vil forslå, at du går en tur på biblioteket og låner nogle bøger. Jørgen Liljensøe har skrevet "Den store hønsebog", som kommer godt omkring de spørgsmål du stiller.
Alle de æg, vi spiser her i huset, kommer fra vores egne høns, så de er formodentlig befrugtede. Du kan ikke se på et æg, om det er befrugtet, men der kommer intet foster, før rugningen er kommet i gang, så du kan roligt spise de æg, som du samler ind dagligt. Men man kan faktisk godt tjekke, om der er en lille kylling i et æg, det kalder man at lyse æg, og det gør man ved at holde en skarp lygte mod den runde ende af ægget, gerne om aftenen, så kan man se kyllingen bevæge sig i ægget.
Spørg endelig, hvis du har flere spørgsmål eller vil uddybe noget fra diverse bøger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 12:14 »
Hej!
..Og tak for det! :)
Så vil jeg prøve at kigge i "den store hønsebog", selvom det er et par ret små høns jeg er faldet for! ;)
Når det er høns på kun ½ kg. der ikke kan flyve, er der så ikke en del der skal gøres helt anderledes end når man vil have mere alm. høns? ???
Fx mht redekasser, pinde eller andet? :-\

Dejligt at vide, at et æg er et æg, uanset at der kunne være kommet en fugl ud af det! :o
Med venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 12:31 »
Hej Tanja,

Jeg siger også velkommen til <I. At holde høns er bare en skøn hobby. Jeg startede for 2 år siden med 10 kyllinger.... Og har nu tre hønsehuse og over 30 høns :o ::). Jeg fik masser af inspiration af den bog Marianne også taler om, Den Store Hønsebog. Den er go' /o.

Mht. til pinde, redekasse osv. til dværgsilker er jeg lidt på bar bund, men der er helt sikkert andre der kan hjælpe.
« Senest Redigeret: 09 April , 2012, 13:45 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marita

• Bruger
« Svar #4 Dato: 09 April , 2012, 12:56 »
Hej og velkommen til dette dejlige oplysende forum. 

Jeg har selv dværgsilkehøns og forstår derfor godt, du er faldet for denne race. De er bedårende og for de flestes vedkommende tillidsfulde og rigtig nemme at gøre håndtamme.

Hos os vil nogle gerne vil sidde på pind, medens andre sover i en klump på gulvet i hønsehuset. Pinden er så kun hævet 20-30 cm over gulvhøjde, men de kan godt hoppe lidt højere op; dog ikke meget.   

Redekasser har vi hos nogle af stammerne stående på gulvet i hønsehuset, medens de hos andre er hævet 20-30 cm over gulvniveau. Hvis de skal sidde højere, vil jeg foreslå, at der er en lille "stige" op til reden, således at de nemt kan komme derop.

Mange har dværgsilker gående bag et ganske lavt hegn, som de ikke forcerer, og det kan de også sagtens. Men hos os er der overdækning på deres gårde. Dette for så godt som muligt at sikre mod rovdyr og -fugle, der nemt kan tage en voksen dværgsilke for slet ikke at tale om kyllingerne, der - i den første tid efter klækning - ikke er meget større end humlebier. 

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 April , 2012, 21:51 »
Hej Tanja og Marita! :)

Tak for velkomsten, det var da hyggeligt! ;)

Jeg glæder mig til at komme igang og vil prøve at få læst mig lidt klogere, før der skal hentes høns! :D
Vi har en alm. grund på måske 700 m2, så jeg håber jeg kan holde igen og ikke pludselig står med 30 høns!!  ;D

Det lyder ikke til de fylder meget i højden, så måske jeg skal starte med at finde ud af, hvordan man bygger et passende dværgsilkehus!? ???
Her hvor vi bor er der et blandet fugleliv, så det med noget overdækket hønsegård lyder meget fornuftigt, så må de nøjes med at være fritgående når vi er i haven!? :-\

"Ikke meget større end humlebier" det lyder helt fortryllende, men et rart og trygt hønsehus er så nok på sin plads! ;)

Har fået et tip om en Maiken i Aaså! :) -Er der andre med dværg silkehøns, måske her i nærheden som måske har lyst til at vise frem og komme med gode forslag, er jeg meget ivrig efter at se eller høre! :P

Mvh Tanja
Med venlig hilsen Tanja

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 09 April , 2012, 22:02 »
Hej Tanja og Marita! :)

Tak for velkomsten, det var da hyggeligt! ;)

Jeg glæder mig til at komme igang og vil prøve at få læst mig lidt klogere, før der skal hentes høns! :D
Vi har en alm. grund på måske 700 m2, så jeg håber jeg kan holde igen og ikke pludselig står med 30 høns!!  ;D

Det lyder ikke til de fylder meget i højden, så måske jeg skal starte med at finde ud af, hvordan man bygger et passende dværgsilkehus!? ???
Her hvor vi bor er der et blandet fugleliv, så det med noget overdækket hønsegård lyder meget fornuftigt, så må de nøjes med at være fritgående når vi er i haven!? :-\

"Ikke meget større end humlebier" det lyder helt fortryllende, men et rart og trygt hønsehus er så nok på sin plads! ;)

Har fået et tip om en Maiken i Aaså! :) -Er der andre med dværg silkehøns, måske her i nærheden som måske har lyst til at vise frem og komme med gode forslag, er jeg meget ivrig efter at se eller høre! :P

Mvh Tanja

Hej Tanja.

Velkommen til forum :-)

Du kan også ringe til mig ( Maiken fra Asaa) og du er meget velkommen til at tage et kig på min hjemmeside www.silkehoens.dk

Dv. silkehøns kræver ikke så meget plads. Et hus på størrelse med et legehus, er alt stort nok til 1 hane og 3-4 høner. Jeg vil også anbefale at, i får en overdækket hønsegård, så de kan gå ude når i ikke er hjemme. De et altig skønnest at, have hønsene under opsyn, når de går frit i haven :-)

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 09 April , 2012, 22:17 »
Hej Maiken!
Det var da sjovt!  8) -Jeg har netop sendt dig en besked! :D
Har taget et kig  :) Jeg vil meget gerne ringe og få gode ideer, før jeg kommer og kigger på dine høns! :P ;D

Mvh Tanja
Med venlig hilsen Tanja

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #8 Dato: 09 April , 2012, 22:21 »
 /o /o