Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Velduftende hønsehus  (Læst 27663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Velduftende hønsehus
« Svar #45 Dato: 29 April , 2012, 16:55 »

Jeg har jo ingen kompost af frygt for at naboen finder endnu noget at klage over. Men hvis det komposterer så hurtigt er det jo bare at ha et separat bed at grave møg og hamp ned i og tage jorden derfra et par gange om året.
Jeg er ihvertfald meget tilfreds med hamp også på et globalt plan tiltaler det mig at anvende.
Jeg købte en kompostkasse i træ ved bauhaus sidste år, som alt kommer i. Osse hønsemøg. Over den har jeg lagt et stykke presenning der bliver holdt nede af et par brændeknuder. Det lugter slet ikke, overhovedet. Den skal kun ha en slat vand i ny og næ.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #46 Dato: 29 April , 2012, 17:38 »
Min gamle far sagde altid " hellere lugte af hest, end af hash".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 29 April , 2012, 21:17 »
Jeg har jo ingen kompost af frygt for at naboen finder endnu noget at klage over. Men hvis det komposterer så hurtigt er det jo bare at ha et separat bed at grave møg og hamp ned i og tage jorden derfra et par gange om året.
Jeg er ihvertfald meget tilfreds med hamp også på et globalt plan tiltaler det mig at anvende.

Har du overvejet en lukket kompostbeholder? Jeg har to af slagsen og udover at komme grønt affald fra køkkenet (det hønsene ikke gider æde) i dem, kommer jeg også hønsemøg og strøelse i. Det giver en rigtig god kompost med en god struktur  :)

Jeg vil da også helt klart igang med at bruge hampestrøelse .... også af hensyn til bæredygtigheden. Rent faktisk bor jeg bare "en spytklat" fra producenten i Bjæverskov og jeg har da også kigget lidt på hampestrøelsen, når jeg har været i deres gårdbutik, men jeg må da indrømme, at jeg havde glemt alt om det, indtil du bragte emnet op  /o
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #48 Dato: 30 April , 2012, 01:12 »
Har du overvejet en lukket kompostbeholder? Jeg har to af slagsen og udover at komme grønt affald fra køkkenet (det hønsene ikke gider æde) i dem, kommer jeg også hønsemøg og strøelse i. Det giver en rigtig god kompost med en god struktur  :)

Jeg vil da også helt klart igang med at bruge hampestrøelse .... også af hensyn til bæredygtigheden. Rent faktisk bor jeg bare "en spytklat" fra producenten i Bjæverskov og jeg har da også kigget lidt på hampestrøelsen, når jeg har været i deres gårdbutik, men jeg må da indrømme, at jeg havde glemt alt om det, indtil du bragte emnet op  /o

Jeg skal vist til at læse lidt om kompost muligheder. Jeg kan måske ha gavn af en lukket.
Mine naboer til den ene side har en åben kompostbunke lige ved siden af mit hønsehus. Den mildest talt stinker når der ligger græs afklip og brænder sammen. Jeg vil æde min have hat på at alle omkring tror at det er mit hønsehus der lugter.
Det er bla. Det der har afholdt mig fra at ha en kompostbunke. Deres er også den rene rotte rede, igen noget der garanteret bare bliver henført til mit hønsehold. Jeg lyder helt paranoid ikk ?  /s

karina dj

• Gæst
« Svar #49 Dato: 30 April , 2012, 09:19 »
Det synes jeg ikke Lene! Fordomsfuld måske, men det er du jo ikke  ;D

Jeg ville ha' det nøjagtigt som dig, men de kan jo bare komme an, du har dit på det rene  ;)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #50 Dato: 09 Juni , 2012, 21:44 »
hvordan står det til med hamp/eukalyptus strøelsen?? Stadig glad for det??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #51 Dato: 09 Juni , 2012, 22:26 »
Ja, det må jeg sige at jeg er.
Jeg har dog valgt spåner til kyllingerne da jeg tror på en lidt bedre isolerende evne.
Ellers ville det også blive dyrt at ligge et så tykt et lag hamp som de har med spåner nu.
Jeg har stadig spåner på skidebrædder og hos Kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #52 Dato: 10 Juni , 2012, 00:10 »
Jeg bruger også spåner til kyllinger. Både i det bur de bliver sat i med varmelampe kort efter klækning (de første par døgn efter klækning har de dog et viskestykke at gå på for at sikre et skridsikkert underlag og derved forhåbentlig at undgå spagatben) samt i hesteboksen hvor de typisk går 6-10 uger inden de integreres i resten af hønseflokken i hønsehus/gård.

Mine naboer til den ene side har en åben kompostbunke lige ved siden af mit hønsehus. Den mildest talt stinker når der ligger græs afklip og brænder sammen.

Lene. Har du en meget sart næse eller kunne det tænkes at naboerne smider andet 'godt' på komposten end vegetabilsk affald?
Græsafklip i store mængder på komposten medgiver jeg, kan give lidt lugtgener, hvis det får mulighed for rigtigt at brænde sammen, eller snarere at smårådne.
Af samme årsag hælder jeg ikke græsafklip på komposten. Men nu er jeg så også så heldig at have så mange andre steder jeg kan fordele det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #53 Dato: 10 Juni , 2012, 00:18 »
Jeg har absolut ikke en sart næse.
Det er kun maskinafklippet græs der bliver smidt der og det er store mængder.
Det gør heller ikke mig noget hvis ikke lige at min hønsegård fik skyld for al lugt, larm og fluer der bevæger sig i nabolaget.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #54 Dato: 10 Juni , 2012, 00:54 »
Marianne, heste spiser osse af deres bundlag, så jeg vil tro det er harmløst...

Jeg har også prøvet det et par gange, købt i verdens mindste foderbutik på sukkerfabrikken i Stege.
Deres forklaring på eukalyptussen er, at det netop forhindrer hestene i at guffe hampen i sig?
Og så at det hæmmer lugtgener.
At det nok også virker bakteriehæmmende synes jeg er endnu et plus.

Sidste gang jeg købte det, var for nylig, da de første ællinger kom. Den balle halm jeg havde liggende og normalt bruger til ænderne, var ekstremt støvet, så det turde jeg ikke udsætte de små for. Hampestrøelsen har holdt længe og er god til at suge vandpjaskeriet til sig.

Jeg har også prøvet det hos hønsene. Men syntes jeg havde det alle andre steder i stalden end i hønsevolieren  ??? Så egentligt syntes jeg det fungerer bedre til vandpjaskerne.
« Senest Redigeret: 10 Juni , 2012, 00:57 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 13 Juni , 2012, 09:52 »
Jeg har også prøvet det et par gange, købt i verdens mindste foderbutik på sukkerfabrikken i Stege.

Det må jeg da lige kigge nærmere på næste gang jeg alligevel skal til Møn efter foder.

Jeg er gået tilbage til sand efter ES, men vil da klart overveje at skifte til hampestrøelse i vinterhalvåret.

Offline Vanilla

• Passiv bruger
  • nybegynder i høns, men elsker dem!
« Svar #56 Dato: 14 Juni , 2012, 09:50 »
Jeg har også Hampestrøelse i mit hønsehus og i kaninburet. Det virker fantastisk, jeg har dog uden Eucalyptus.

Jeg har ikke så meget erfaring, men jeg føler det bedre for hønsene, at de hakker lidt i Hampehalmen end at de hakker spåner i sig?
men Spånerne er måske godt for dem?
Elsker dyr, hunde, høns og kaniner.
2.6 Tværstribet Plymouth Rock
0.0.4 Gul orpington
0.0.3 Guldrandet Wyandot
0.0.1 blandet Wyandot/favarolle
0.4 ISA braun
2.2 Staffordshire Bull terrier
0.1.1 barn
1.0 Homo sapiens sapiens

Offline Jens Madsen

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 15 Juni , 2012, 20:29 »
Hvad giver I for hampesstrøelse - Dyreriget tager 125 og Maxsø tager 110.-

Mvh
Jens

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #59 Dato: 15 Juni , 2012, 21:14 »
Og jeg som synes at 76,- for en balle spåner (hest) er dyrt. :o

Sådanne ting skal bestemt ikke købes i en dyrehandel.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub