Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan lærer man høns at blive i haven?  (Læst 5523 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
  • Glad hønseejer
Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Dato: 04 April , 2012, 08:02 »
Som skrevet andet sted her på forum, får jeg mine første 3 høns i dag :)

Jeg har købt en færdig hønsegård med hus (fejldisponering - den er alt for lille! Men så må den gå i arv til kaninerne, når jeg engang får bygget et bedre hus til dem), og jeg laver en større indhegning til dem, så de kan komme ud under åben himmel og rode i jorden - men jeg vil gerne kunne lade dem gå i haven også, når vi er hjemme...

Vi bor desværre bare ud til en befærdet vej, og begge naboer har hund!
Så hvordan lærer man hønsene at blive i haven, hvor de bor?

Og hvordan får man dem egentlig til at komme "hjem" i huset om aftenen, så der kan lukkes af for dem? :)
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #1 Dato: 04 April , 2012, 08:08 »
Hejsa :)

1: Du kan ikke lære dem at blive i haven. Der skal hegn/blokade og den rigtige race til.
Du kan godt være "heldig" at de bliver inde i haven det første stykke tid, men den har en tendens til at søge længere væk jo mere tryg de bliver om omgivelserne.
Mit største problem er hverken biler(selv om jeg bor ud til en vej, eller hunde(selv om naboer har hunde) - Men deres generelle nysgerrighed der gør de søger hen hvor der er aktivitet.

2: Det kan være du skal hente dem og sætte på pind de første par aftener, ellers så finder de naturligt derhen :)

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #2 Dato: 04 April , 2012, 08:52 »
Lad dem blive i hønsehuset i en dags tid, og i hønsegården i måske en lille uges tid - så finder de hjem selv. Som Jesper siger, sørg for at udfylde huller som de ikke kan komme igennem (Høns kan komme igennem meget, så bare klø på). Jeg ved ikke lige om Hellevadhøns kan flyve, men det ville jeg næsten tro - så du kan også stække dem - hvilket vil siges at du klipper fjernere af på den ene vinge. 
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline AnneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
  • Glad hønseejer
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #3 Dato: 04 April , 2012, 09:46 »
Hej Martin,

Nu er jeg jo en rigtig bybo, så jeg bliver helt skræmt ved tanken om at stække vinger ;)

Hvor meget skal man klippe af? Og skal det gøres mere end én gang?
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #4 Dato: 04 April , 2012, 09:55 »
Det er der ikke noget til.
Du skal bare have fat om hønen og klippe de yderste fjer. (svingfjer)

Det skal gøres efter behov, typisk 1 gang om året - da de vokser ud igen.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #5 Dato: 04 April , 2012, 10:03 »
Hvis der er planer om en større hønsegård snarest, synes jeg godt at du kan forsvare at lade dem blive i den lille undtagen når I kan holde øje med dem i haven. Det kan nu også være farligt at vænne dem til friheden - for så står de og insisterer på at komme ud ::). Hvis du holder dem inde indtil de får mere plads, så kan du beskæftige dem ved at lægge græsafklip, halm, visne blade og noget køkkenaffald i hønsegården - så får de tiden til at gå. Et par gange dagligt giver du den så noget særligt lækker efter at have råbt et "hønsekald": "put, put, put", "kom så gokkepiger", "Så er der guuuuf" eller noget andet fjollet. DET virker allerede efter et par dage og selv vores høns, der har rigtigt meget plads, kommer spænende med høje lårsving og letbaskende vinger for at være med i festen. Du giver lækkerierne i hønsegården og så kan du lukke efter dem. Men hvis du tænker på burhøns, så er dine nuværende forhold nok en hel verden bedre - og der er  mere i vente. Så kan I lære hinanden at kende uden at forårsage problemer med naboerne.  Det vigtige er ikke at give dem dårlige vaner. Du kan stække en høne lige så meget som du vil - den kan stadig komme igennem små huller i hækken ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline nygaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 208
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #6 Dato: 04 April , 2012, 10:47 »
Jeg har 8 dv høns, og kæmper med, at holde dem inde i vores egne to kolonihaver. Jeg har sat hønsetråd op hele vejen rundt, så de ikke bare kan gå lige igennem hækken, og på besøg hos naboerne. Så har jeg stækket deres ene vinge, over to omgange, da jeg også er helt ny, og nervøs for at skade dem. hmmm alligevel er der en stor del af flokken, som alligevel går på besøg hos naboerne. Måske jeg skal stække endnu mere.....
For fremtiden bliver mine høns ihvertfald valgt efter om de er flyvske, for det er så hyggeligt, at de har hele vores område, at gå rundt på, men de SKAL blive inde hos os, ellers får vi klager :o
Ja, de får smag for friheden, og står utålmodigt i hønsegården, går frem og tilbage til de bliver lukket ud ;D
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #7 Dato: 04 April , 2012, 10:53 »
Der er et link her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=22803.msg206734#msg206734

Jeg havde selv samme problem, med at de små damer bare fløj over. Du skal ikke være bange for at klippe i fjernere - de vokser nemlig "bare" ud igen næste gang de fælder. 
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #8 Dato: 04 April , 2012, 10:57 »
Flyver de over hækken ?? ellers er det jo ligemeget med at stække dem.
Jeg tror ikke du kan holde dem inde, eller lære dem det, med mindre der hele tiden er noget på din side af hækken der holder på dem  <:
Mine høns er tunge og store, og går ingen steder, og de solbader i indkørslen, men går ikke ud, de går kun ned i den store have hvis vi er der, ellers bliver de oppe i deres egen have og på gårdpladsen, selv de lette æglæggere bliver hjemme fordi de store gør det, de stikker højst hovedet ud i hækken, men gør ikke alvor af det.
Du skal nok overveje nogle andre høns, eller et meget højt hegn, og det er nok ikke højt nok alligevel.
Kun hvis de flyver over, er det en god ide at stække dem ordentligt
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #9 Dato: 04 April , 2012, 13:31 »
Mine går bag et hegn på 60 cm, det er maran i dværg.
Hvis du vil lukke dem ud i haven, skal du lukke dem ud sidst på eftermiddagen de første gange, så forvilder de sig ikke for langt væk, og søger selv ind i huset, når de går til ro.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #10 Dato: 04 April , 2012, 17:35 »
Vi har hegn inde i hækken i hele haven..det holder både hund og høns inde.. det er det der grønne tråd med 5 X 10 cm huller. Nogle steder er der ikke hæk og derfor kun hegn/tråd på 60 cm, de flyver ingen steder og bliver helst hjemme, selvom der i min blandede flok er nogel særdeles flyvske. Wyadotterne er så tunge, at de render ingen steder ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline AnneB

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
  • Glad hønseejer
Sv: Hvordan lærer man høns at blive i haven?
« Svar #11 Dato: 04 April , 2012, 22:20 »
Tak for jeres svar :)

Det lyder som et smart trick at lukke dem ud sidst på dagen. Det vil jeg prøve, når de har vænnet sig til gården!
Her til aften gik de fint i seng på nær en enkelt, der lige skulle hjælpes lidt på vej.
0.1 grønlægger
0.1 mørk sussex
0.1 tværstribet skovhøne
1.0 dansk svensk gårdhund
1.1 børn
1.0 ægtefælle