Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med America's Forkølelsesmiddel.  (Læst 8812 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
Erfaringer med America's Forkølelsesmiddel.
« Dato: 01 April , 2012, 11:58 »
Er der nogen som har erfaringer med America's forkølelsesmiddel?

Synes mine høns nyser en del...
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Erfaringer med America's Forkølelsesmiddel.
« Svar #1 Dato: 01 April , 2012, 14:22 »
Drejer det sig om en ganske almindelig smitsom virus forkølelse, så har midlet nok samme virkning, som alle de forkølelsesvidundermidler, som mennesker køber sig fattige i. Siger man ikke, at en forkølelse varer ca 7 dage - med eller uden behandling.

Er dine høns langtidsforkølelde, må du til dyrlæge med dem.

...meeen hønseguf gør i hvert fald ingen skade ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2012, 18:34 »
En af dem har nøftet lidt i længere tid.
De 3 andre er lige pludseligt blevet forkølet, jeg tænker måske at vejrets "hurtige" skift kunne ha' noget at gøre med det....
Hønseguf har jeg prøvet mange gange, mine høns spiser bare ikke hvidløg!

Men jeg prøver at købe det, så dyrt er det jo heller ikke.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 01 April , 2012, 18:51 »
Helt ærligt: brug dine penge på noget sjovere. Man har endnu ikke fundet noget, der virker på forkølelse hos mennesker - så der er nok heller ikke noget, der virker på høns. God ernæringstilstand og tilpas med motion, tilpas trækfrit men ventileret hønsehus - så går det nok. Hønseguf er da OK, hvis hønsene synes det. Ellers er det sikkert heller ingen mirakelkur. Desværre er der nok ingen nemme løsninger på virus.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 25 April , 2012, 14:55 »
Nej, der findes ingen mirakelkure mod virus.

Kontakter man sin (dyr)læge og får udskrevet antibiotika i forbindelse med virus, er det for at modvirke sekundære, tilstødende baktierelle infektioner.

På samme måde kan man bruge forkølelsesmiddel, hønseguf og andre urte-baserede alternativer: Til at modvirke sekundære infektioner og i øvrigt prøve at afhjælpe symptomerne ved virus (slim, tilstoppede luftveje), mens kroppen selv bekæmper virus.

Mht forkølelsesmidlet indeholder det udtræk af eukalyptus, salvie, fennikel, timian og vejbred, der alle indeholder kemiske stoffer, der virker på infektioner i luftvejene - slimløsende og bakteriedræbende. F.eks. er den æteriske olie af timian så bakteriedræbende, at den er blevet brugt til at desinficere hospitalsinstrumenter.

Problemet med urter er bare:
1) at der mangler forskning i, hvordan de virker (fordi der er for lidt penge i at forske i noget, der er frit tilgængeligt for alle, frem for i et bestemt fabriksfremstillet produkt),
2) og at indholdet af virksomme stoffer kan svinge fra plante til plante, afhængigt af plantens 'opvækst'. Derfor sker der tit det, at når man f.eks. har fundet ud af at kinin fra fingerbølplanten/digitalis har gavnlig virkning på hjertesygdomme, så fremstiller man det kunstigt for at være sikker på at stoffet har den samme styrke hver gang.

Men det betyder jo ikke, at man ikke kan forsøge at hjælpe syge dyr i den rigtige retning mod helbredelse med urteudtræk, herunder hvidløg og forkølelsesmidlet.

Husk dog at urteudtræk ikke er uskadelige bare fordi de er naturligt fremkomne!
Planter danner disse kemiske stoffer for at beskytte sig mod skadedyr m.m. Dvs. de stoffer der er virksomme i en dosis kan være giftige i anden dosis, eller ved forkert brug (indvortes/udvortes).

Omvendt er det, at de er "giftige" ikke nødvendigvis lig med skadelig - da det netop er 'giften', der er det virksomme stof.
F.eks. har man undersøgt om grøntsager der er dyrket økologisk dvs. udsat for skadedyr og konkurrerende ukrudt er sundere for os at spise, fordi de indeholder mere af div. stoffer.

Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline SigneJohanneBonde

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 April , 2012, 14:58 »
Hej.
Jeg har prøvet det, og det virker på ingen måde!!!!
Desværre.
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #6 Dato: 25 April , 2012, 16:36 »
Det kommer an på, hvad du mener med "virker" - altså: hvad forventer du, at der sker?

Jeg har selv haft gode erfaringer med timian-olie alene til at lindre symptomer ved ret alvorlig luftvejsvirus.

Det kurerer ikke lidelsen, hvis det er en virus - her er der intet der hjælper ud over tid og kroppens eget immunforsvar.

Men det dæmper symptomerne - f.eks. gør det nemmere for hønsene at trække vejret, mens de selv bekæmper sygdommen.

Og det er sådan at jeg mener, at man kan -  :) - bruge "naturlige hjælpemidler".

Jeg vil i hvert fald ikke undvære min kamillethe med honning, når jeg ligger i sengen med forkølelse og ondt i halsen. Det får ikke min forkølelse til at gå hurtigere over, men det gør nemmere for mig at være til imens: Min ømme hals bliver lindret, og snottet i næsen løses op, så jeg kan pudse ud og sove bedre. Og jeg taler ikke om en kop kamillethe - men flere liter over flere dage ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 25 April , 2012, 22:59 »
jeg har hørt om en der koger kamillete til hønsene
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 26 April , 2012, 10:16 »
Hej
Timian olie og Eukalyptus er fantastik men selvfølgelig kun så hønsene føler sig bedre tilpas under sygdoms forløbet,samtidig lidt Baytrill i vandet for at modvirke evt.infektioner og det tager "kun" 7 dg.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 26 April , 2012, 10:19 »
Er der nogen som har erfaringer med America's forkølelsesmiddel?

Synes mine høns nyser en del...

Hønseguf, og masser af det, de vil elske dig for det, og glemme at nyse
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline ghj

• Passiv bruger
  • En smugle tosset er man vel altid...
« Svar #10 Dato: 26 April , 2012, 10:48 »
Jeg købte en Kombi Mixx og gav dem alle en omgang af det da mine nøs for nogen måneder siden og det hjalp..
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 26 April , 2012, 10:57 »
Kombi Mixx :

Effektiv middel (både forebyggende og helbredende) mod coccidiose, gul knop, orm, bakterielle infektioner i luftveje og mave-tarmregionen.

Kvalitets naturprodukt fra SollFrank.

Indeholder bla. udtræk af salvie og timian.

Dosering: 2 teskeer til 3 liter drikkevand. Behandles i 5 dage. Indhold 250 ml.

Lyder næsten for godt til at være sandt eller ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #12 Dato: 26 April , 2012, 11:22 »
Tjah, da jeg sidste år spurgte til Americas røgtabletter, kunne jeg ikke rigtigt få nogen forklaring på at det skulle gavne at tilføje yderligere irritation til de stakkels høns' luftveje. De forhandler det, fordi der er efterspørgsel :o :o :o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 April , 2012, 11:43 »
Hønseguf, og masser af det, de vil elske dig for det, og glemme at nyse

Mine damer kan desværre ikke lide hvidløg eller alm. løg.

Offline todda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 26 April , 2012, 14:46 »
En af mine høns hoppede op på havebordet,hun blev trakteret med ca 10 syltede hvidløgsfed.Var lidt spændt på effekten,men hun var i hvertfald helt upåvirket,og havde gerne spist resten i glasset,hvis hun fik lov.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.