Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Navlekylling??  (Læst 5030 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

• Passiv bruger
Navlekylling??
« Dato: 01 April , 2012, 11:21 »
Kort og godt. Viser billederne her en navlekylling, og hvad er fremtidsudsigter for sådan en? Og er det arveligt?
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
Sv: Navlekylling??
« Svar #1 Dato: 01 April , 2012, 11:30 »
For at tage det sidste først. Nej det er ikke aveligt hos mig - jeg afliver nemmelig kyllingen! Jeg har prøvet at lade dem leve, men synes at de enten dør i løbet af en uges tid, eller hvis de overlever så bliver de "noget skravl" som ikke ligger nogen æg eller er kan avles videre på.

Derfor bliver de fremover aflivet hos mig. I naturen vil sådanne kyllinger også blive hurtigt sorteret fra.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2012, 13:11 »
Når der ikke er tale om mere, end du viser på billedet, så er min erfaring at det tørre ind efter et par dage og det har absolut ingen betydning for kyllinges videre trivsel.
Jeg er også overbevist om at det ikke er arveligt da det typisk er grundet fejl temp. under rugning.
Så hvis det er en "vigtig" kylling så ser jeg ingen grund til at aflive den.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 April , 2012, 14:04 »
Hvis du bare lader den blive i maskinen lukker det sig selv sammen /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 April , 2012, 14:14 »
Navle-kyllinger er ikke grundet arv. Det ses uhyre sjældent ved rugning med skruk, det opstår sædvanligvis ved maskinrugning, hvor rugemesteren ikke har været omhyggelig nok. Eller maskinen ikke god nok mht. styring af temperatur.

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 April , 2012, 14:39 »
tak for alle svar. Som I kan se af billederne, er kylligen fortsat våd, og max 10 min. gammel på daværende tidspunkt. Den var bare ventet, da det var sidste æg, der skulle klække (knap 1½ døgn efter første æg klækkede og ca. 5 timer efter næstsidste), så jeg kunne få tømt rugemaskinen ud under en skruk. Her for en ½ time siden da jeg satte den ud, var der ikke ret meget at se længere, så nu får den chancen.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tjørnemosegård

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 April , 2012, 21:04 »
Jeg måtte aflive en i går, hvilket var på 5-dagen. Kyllingen klarede sig nogenlunde de første dage, den var lille, men ellers som de andre. Men så blev den dårlig. Små tynde ildelugtende afhøringer, og blålig misfarvning af svulsten på mavesiden neden for gattet.  Svulsten var ikke gennemskinnelig. Jeg har ikke haft høns før. Men jeg tror den fik tarmslyng i det relativt store navlebrok.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 April , 2012, 21:20 »
Tidligere da jeg havde en mindre og ikke helt så stabil rugemaskine, havde jeg undertiden sådan en navlekylling.
Nu ruger jeg i en større og ekstrem stabil rugemaskine som max, står og svinger 1/10-del gr. C. og nu ser jeg aldrig navlekyllinger, og jeg udruger mange 100 Orpington kyllinger.
Så det er helt sikkert et problem, som skyldes rugningen.