Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Påske Kyllinger...  (Læst 4085 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline riks74

• Passiv bruger
Påske Kyllinger...
« Dato: 01 April , 2012, 09:35 »
Jubiii - vi har fået kyllinger og hønemor er rigtig dygtig til at passe dem :-)
Nu er så vores spørgsmål - skal kyllingerne også have start- og voksfoder når mor er der?
Mange påskehilsner fra Mosegaarden - Rikke
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Tysk kæmpecheck (kaniner)
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Påske Kyllinger...
« Svar #1 Dato: 01 April , 2012, 09:39 »
Hej Rikke,

Tillykke med kyllingerne /o. Ja, de små kyllinger har brug for kyllingestarter, da de store korn/hønsepiller er for store til kyllingerne. Du kan evt. blande undulatfrø i kyllingefoderet, det gør jeg altid. Kyllingerne elsker at pikke efter de små blanke frø.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline riks74

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 April , 2012, 09:48 »
Tak for det Tanja :-) Kunne det i princippet være hønsefoder som vi selv kvaser til mindre stk. eller er der noget andet i startfoderet?

Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 01 April , 2012, 09:56 »
Normalt er der mere protein i kyllingestartfoder. Måske kan æglægningstilskud bruges - eller hak et hårdkogt æg i det knuste hønsefoder. Det elsker de. Hvis de går frit, kan de allerede nu finde en del krible-krable-dyr, der beriger kosten. Vilde fasankyllinger klarer sig jo fint uden startfoder ;D. Men læg mærke til om de kan få foderet ind i næbbet. Her knuser vi kyllingestartfoderet den første uge. Araucanakyllinger kan ikke spise de største stykker og skraber dem bare ud af foderskålen ::). Hønen vil i mange tilfælde hakke maden i stykker og servere den med den karakteristiske klukkelyd: Se, det her er LÆKKERT :).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 01 April , 2012, 09:57 »
Det ville jeg godt turde gøre. Mine kyllinger er aldrig særligt interesseret i starterfoderet, så de bliver nærmest flasket op på rene undulatfrø, og det har virket fint :).

Der står noget om kyllingefoder her, selv om jeg mener at det ikke længere er tilladt sælge foder med medicin i, som der står at man kan købe.

http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Foder/Kyllingefoder
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline riks74

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 April , 2012, 10:12 »
Mange mange tak - jeg er blevet meget klogere og vil nu gå ud til mine kylingebasser med undulatfrø, hakket hønsefoder og senere kan de få et hårdkogt æg -... vi prøver. Endnu engang tak for hjælpen! /o
KH Rikke
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Lisjensen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 April , 2012, 12:56 »
- og, hvis du virkelig vil FORKÆLE de små, så prøv at købe nogle små melorme til dem hos dyrehandleren. De bliver ellevilde - hvis de altså når at få nogen af dem, inden moderen og de andre voksne har snuppet dem ;D
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline riks74

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 April , 2012, 09:06 »
Hvornår kan kyllingerne egentlig gå uden deres mor evt med varmelampe - hun er nemlig til låns fra naboen... :-) ? De går for sig selv nu i et bur, men vil jo rigtig gerne lukke dem ind i den store hønsegård snart. De har jo behov for varmelampe men hvad mon de andre høns/hane siger til kyllingeflokken?
Rikke
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Lisjensen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 April , 2012, 09:47 »
- en mor er jo meget bedre end en varmelampe - og hun kan også sørge for, at de små bliver godt introduceret i hønsegården. Mon ikke du kan låne Mutter i 3 uger - mod en god flaske rødvin? Herefter  skulle de små kunne klare sig.
6 wyandotter, 2 australorps og tre gamle Rhode Islands, som ikke bliver slagtet, fordi de er så søde og tamme...

Offline riks74

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 April , 2012, 10:00 »
Det tror jeg helt sikkert jeg kan ... hihi... du tror ikke hun bliver overfaldet af de andre... de kender hende jo slet ikke? Det er selvfølgelig et forsøg værd.   ;)
Altså mutti går med kyllerne til de er 5 uger, ik?
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 02 April , 2012, 11:55 »
Mine høner går med kyllingerne til de ikke gider mere, og det er sommetider længe og sommetider kort, men de vælger selv, jeg tager ikke børn fra deres mor, det er jo en skrækkelig tanke,,,, også selvom det bare er høns  /o
Min gamle maran høne fulgtes med sine børn, til børnene ikke gad mere, og det er jo usædvanligt, og tog hele sommeren, til ungerne begyndte at gå i hver sin retning.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline riks74

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 April , 2012, 12:32 »
Ja helt enig :-) Håber også mine piger bliver hjemme hos mor til de er 35 /o
Hønen er en lånehøne, så det var egentlig kun derfor... men seføli ska kyllerne ha lov at gå med mutti... ;)
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Lisjensen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 April , 2012, 13:06 »
Ja, de skal gå med deres mor til de ikke har behov længere - det er vist meget forskelligt - og afhængig af race og årstid. Prøv at sætte dem sammen med flokken, på et tidspunkt hvor de lige har fået en masse forskellig mad, som de er optagede af. Og bliv så i hønsegården i mindst en times tid for at se, hvordan det går. Hvis kyllerne eller moderen får bank, er du nødt til at lave en afskærmning i starten. Kan du indhegne et hjørne af hønsegården?

Offline riks74

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 April , 2012, 14:10 »
Vi kan godt opdele hønsegaarden hvis det bliver nødvendigt /o
Tror vi prøver at sætte dem sammen her i påsken hvor vi har godt tid.... :-)
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 02 April , 2012, 15:26 »
Vi vil se billeder!!! ;D

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR